Gå til innhold

Svinebillig 12v pumpe

Anbefalte innlegg

Ok, nå er jeg lei av å ha den j**** ledningen hengende ut av kabinettet.

Så jg tenkte på å kjøpe en 12v pantry-pumpe på Biltema.

Problemet er da at den ikke pumper mer enn 400l /t...

Så da tenkte jeg på en lensepumpe. MEN,er det slik at lensepumpa MÅ være nedi vann for å suge det til seg eller kan jeg sette en j**** svær slange på den for å forlenge "sugeområdet" ??

Jeg ville helst hatt en 600l ++ pantrypumpe...men dette har jeg ikke sett noe sted. Noen som vet noe?? De pantry-pumpene er relativt billige oxo. :D

PS: Vil ikke ha noe "Relay card"!!

***Edit: Ikke Relay-Card, men sånn som man kobler vanlig ledning til, fester i en ledig PCI-Slot på kabinettet og trekker ledninger fra pumpa til kortet.***

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pantrypumper har en pressostat som starter og stoper den for å holde et konstant trykk i vannsystemet på f.eks en båt, derfor er den ikke beregnet for å gå hele tiden, dessuten bråker den noe infernalsk, og sluker strøm.

nedsenkbare lensepumper er også ikke bygget for å gå konstant, og de sluker støm, og bråker noe sinnsykt, det eneste som er beregnet for å gå konstant er sirkulasjonspumper, de er de som selges som 12v pumpe på microplex.no så du må nok krype til korset der.. hehe.. men, jeg trur den er noe billigere vist du stikker innom en båtutstyrsforretning..

Lenke til kommentar

Kjøp deg et rele på Biltema eller Microplex. Dette gjør slik at pumpen starter når PSU gir fra seg +5V, altså når PCen er skrudd på. Så tar du ledningen til pumpen og lodder den på inni PSUen, eller no sånt. Så slipper du ekstra ledninger, har en pålitelig pumpe, og utgiftene kan du faktisk dra ned i 20 eller 40 kroner (om jeg husker riktig) om du handler på Biltema eller Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

LOL! Det var da det? Morsomt altså?

Bortsett fra det; Det bør være mulig å finne dusinvis av tegninger på rele-løsninger for automatisk start / stopp av 230v pumper, både her i forumet og andre steder.

Har vi ikke en "how to"-avdeling ett eller annet sted mon tro?

"Let, og du vil finne" :D

Lenke til kommentar

Jada, men hva er det som er +230v, -230v og GND på PSU-et??

Det hadde ikke vært noe prob. å lodde det.

Skal ikke ha noe relè da pupa er beregnet til å gå døgnet rundt uansett, og det vil også øke levetida kraftig.

Lenke til kommentar
men da blir d billigere å kjøpe 220v. kort + ekstra vifte.

(De kortene blir VARME

ehh, hvorfor skal det kortet bli varmt? det er jo bare et rele.. men det er billigere å bruke et hvilketsomhelst 12v rele;

rele.JPG

lettere å forklare vha bilde.. brukte forresten ca 1 minutt på det (hvis du ikke ser det.)

Lenke til kommentar
ER det ike bare å koble på pumpa rett etter at strømmen har kommet inn i psu, på 220v der. Da vil den gå konstant, bortsett fra når du slår av den bryteren bakpå.

Det er d jg mente.

^ SE EDIT OVER

|

Lenke til kommentar
ER det ike bare å koble på pumpa rett etter at strømmen har kommet inn i psu, på 220v der. Da vil den gå konstant, bortsett fra når du slår av den bryteren bakpå.

Det er d jg mente.

^ SE EDIT OVER

|

Det jeg tenkte, for sånne akvariepumper varer lenge, kjempelenge. Har hatt en hjemme i akvariet i 5-6 år (eheim), funker fett den, er ikke i bruk nå, vi gikk lei av fisk ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...