Gå til innhold

Roadtrip i Europa


Anbefalte innlegg

Vi er en guttegjeng på 4 som skal ta en roadtrip sommeren 2010. Vi har planlagt turen i grov detalj og funnet ut de störste stedene vi önsker å besöke. Vi har satt av 4 uker til turen, og ca 10000km. Dette er en ganske omfattende tur og vi må vite en del om diverse ting i de forskjellige land underveis.

 

Som vi tenker det så kommer turen til og gå fra: Oslo - Stockholm - Helsinki - St. Petersburg - Tallin - Riga - Vilnius - Warzava - Krakow - Praha - Wien - Bratislava - Budapest - Beograd - Thesaloniki - Skiathos - Skopje - Tirana - Budva - Dubrovnik - Split - Ljubliana - Venezia - Milano - Bern - Luxemburg - Brussel - Amsterdam - Hamburg - Köbenhavn.

 

Noen som har värt på en lignende tur?

 

Noen steder underveis som er "must see" ? helst i närheten av ruten

 

Noen land som er vanskelige/problematiske eller umulige og ta seg inn i ?

 

Alle land er forskjellige, og alle har sine spesielle "greier". Noe vi må vite ?

 

Vi er alle ferske på denne reisemetoden, og derfor hadde det värt supert med råd, innspill og egne erfaringer.

 

Takk :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kjenner flere som har vært på roadtrip i Europa, og har fått lære at det ikke er helt ufarlig. Noen venner av meg var i Italia med en Audi RS4 og ble utsatt for en "grab and run", på scooter. Altså to menn på scooter kjørte inntil bilen i et kryss, åpnet døren til bilen og tok ryggsekken. Så man må huske på å alltid ha dørene låst, spesielt hvis du har en dyr bil. Russland er vel kjent for å "hijacke" biler, så ikke stopp for noen.

 

Så vidt jeg vet kan alle landene i teorien kjøres inn i, men dette kan bli vanskelig under visse omstendigheter. Men med litt talmodighet kommer man inn i alle.

 

Hadde jeg skulle ha kjørt den ruten, hadde jeg tatt turen til Autobahn og VW og Audi sine fabrikker i Tyskland. Og hadde jeg skulle ha unngått noe, hadde jeg unngått Øst-Europa. Nå er riktignok Beograd morsomt på kvelden (bra uteliv), men kjører du hele landet for det?

 

Syns det så ut som en morsom rute, man får med seg det meste av Europa, på godt og vondt. Hvilke steder man "bør" se, avhenger vel litt av hva dere ønsker å se. Er det museumer, hasjbuler, kirker, utesteder osv dere ønsker å se?

Lenke til kommentar

Mange som opplever å måtte bruk lang tid ved grenseoverganger i øst. Ellers har jeg vært med på bilferie i Tyskland, Sveits og ti min i Østerrike, og det er svært fine land. Om du er bilinteressert er Mercedes Benz Museum i Stuttgart verdt å besøke. Skottland er og fint å kjøre bil i, men det passer vel ikke helt til ruten deres. :)

 

Nå er ikke jeg gammel nok til å kjøre bil, men jeg har da vært på noen bilferier. Bytt på å kjøre og ha en god kartleser (som ikke blir lett bilsyk..) evt GPS. Jeg har vært nede ved kysten til Kroatia og Bosnia, og der er det veldig fint, og Bosnia er vanvittig billig. Bare unngå å showe med fet bil, dyre klokker eller cash.

 

Når det gjelder must sees, så er en av mine personlige favoritter Berchtesgaden i Bayern i sør Tyskland. Ingen partyplass, men et nydelig landskap ved de tyske og østerikske alper, kjent for Hitlers feriehus ørneredet. Garmisch Partenkirchen er også i nærheten. Hva som er must sees er rett og slett avhengig av hva dere vil oppleve og hva dere liker, som sagt i innlegget ovenfor.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Vet veldig egentlig lite om Beograd, men har vel hört snakk om at det skal bra party der. Grunnen til at vi legger ruten om det er vel at vi skal uansett ned til Tesaloniki, og Begrad lå greit til på veien. Ellers er vi egentlig interesert det meste, kanskje ikke Kunst, men det nesten hva som helst annet. Bra utesteder underveis er alltid greit og vite om, siden sånt sjeldent står om i guideböker.

 

 

Takker for tips, både örneredet og bilfabrikker passer bra inn i både ruten og i interesser!

Lenke til kommentar
Vi har satt av 4 uker til turen, og ca 10000km.

Å kjøre i snitt 35 mil hver eneste dag er ganske drøyt i lengden. Husk at store deler av der dere har planlagt å dra ikke har noe som er i nærheten av autobahn + at dere fort kan regne med kø inn til enkelte av storbyene. Dere blir fort lei av å kjøre 4-6 timer hver dag.

 

Det er vel en del steder hvor det kunne vært moro å være mer enn 12-16 timer før man drar videre også :)

 

Jeg ville kuttet ut en håndfull av stedene som avviker mest fra 'hovedruta' deres - det er alltid mulig å ta en roadtrip til andre steder neste år hvis årets blir en suksess.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Vi har satt av 4 uker til turen, og ca 10000km.

Å kjøre i snitt 35 mil hver eneste dag er ganske drøyt i lengden. Husk at store deler av der dere har planlagt å dra ikke har noe som er i nærheten av autobahn + at dere fort kan regne med kø inn til enkelte av storbyene. Dere blir fort lei av å kjøre 4-6 timer hver dag.

 

Det er vel en del steder hvor det kunne vært moro å være mer enn 12-16 timer før man drar videre også :)

 

Jeg ville kuttet ut en håndfull av stedene som avviker mest fra 'hovedruta' deres - det er alltid mulig å ta en roadtrip til andre steder neste år hvis årets blir en suksess.

 

Enig i den.

Lenke til kommentar

Meg og to kompiser hadde selv en roadtrip nedover i Europa i en MB gelandewagen 240 og føler jeg har fått en opplevelse for livet!

 

Det du må huske på er at i øst europa (tenker da på Polen o.l) er biltyveri et STORT problem og dere må parkere bilen på et inngjerdet området med vakt (anbefalt av en god familievenn som også er polakk).

 

Kjøre inn i en storby? Good luck.. Det er helt forferdelig forvirrende og folk er ikke i nærheten så snille når det gjelder å slippe deg frem.

 

Tror også du overvurderer deres evner og lyst til å kjøre. Det er LANGT fra øst i europa til vest i europa og så opp igjen til Norge.

 

Sjekk også http://www.naf.no/Bilferie/ for det er mye regler og normer i trafikken i utlandet.

 

Det er også greit som Transponder sa og SamBell så unødvendig (post hore anyone?) quotet at dere kommer til å bli sykt lei av å kjøre lenge hver dag og noen dager vil dere mest sannsynelig ligge fyllesyk og lei på en campingplass et eller annet sted.

 

Men mest av alt vil jeg anbefale dere å ta en tur nedover i vest Europa. Feks Vest Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike. Øst Europa krever mer av dere og jo mer turist dere ser ut jo mer vil de kriminelle fryde seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...