TRL Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Har 3 disker jeg i sin tid kjøpte på Lidl. Dette er eksterne kabinetter av merket Targa. Utmerkete saker med unntak av at den ene har sluttet å fungere. Har åpnet den, det gikk helt greit. Inni sitter det en 3.5" IDE disk fra samsung på 400Gb. Koblet til disken mens lokket var av, og da la jeg merke til at disken ikke spinner opp. Virker som om den ikke får strøm. Tok ut strømkabel og satte inn en fra et ekstern kilde, og da fyret disken som den skulle.Har en løs vifte som har 2 ledninger løst, rød og sort. Plugget jeg inn disse gikk viften med en gang. Konklusjon er at noe er galt med strømmen, men hva? Noen løsnings tips? Endret 14. januar 2010 av TRL Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Har 3 disker jeg i sin tid kjøpte på Lidl. Dette er eksterne kabinetter av merket Targa. Utmerkete saker med unntak av at den ene har sluttet å fungere.Har åpnet den, det gikk helt greit. Inni sitter det en 3.5" IDE disk fra samsung på 400Gb. Koblet til disken mens lokket var av, og da la jeg merke til at disken ikke spinner opp. Virker som om den ikke får strøm. Tok ut strømkabel og satte inn en fra et ekstern kilde, og da fyret disken som den skulle.Har en løs vifte som har 2 ledninger løst, rød og sort. Plugget jeg inn disse gikk viften med en gang. Konklusjon er at noe er galt med strømmen, men hva? Noen løsnings tips? Regner med at den eksterne adaptereren er OK, du har vel forsøkt å bytte med en av de andre. De fleste slike disker jeg har hatt bruker en 12V nett adapter og så sitter det en 5V regulator på kontrollerkortet. Har du mulighet for å ta et godt bilde (begge sider) av kontrollerkortet og poste her? Det er ganske vanskelig å finne ut om en ikke har skjema over kontrolleren, men et bilde kan hjelpe. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 En mulighet er å kjøpe et nytt kabinett og flytte disken over. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 En mulighet er å kjøpe et nytt kabinett og flytte disken over. I og med at det er en IDE disk som sitter der er det ikke mange kabinetter å velge i. https://prisguiden.no/produkt/24572 til 395 pluss frakt er det eneste jeg fant i farten. Da kan en like godt gå på Elkjøp og kjøpe en helt ny ekstern disk. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Har 3 disker jeg i sin tid kjøpte på Lidl. Dette er eksterne kabinetter av merket Targa. Utmerkete saker med unntak av at den ene har sluttet å fungere.Har åpnet den, det gikk helt greit. Inni sitter det en 3.5" IDE disk fra samsung på 400Gb. Koblet til disken mens lokket var av, og da la jeg merke til at disken ikke spinner opp. Virker som om den ikke får strøm. Tok ut strømkabel og satte inn en fra et ekstern kilde, og da fyret disken som den skulle.Har en løs vifte som har 2 ledninger løst, rød og sort. Plugget jeg inn disse gikk viften med en gang. Konklusjon er at noe er galt med strømmen, men hva? Noen løsnings tips? Regner med at den eksterne adaptereren er OK, du har vel forsøkt å bytte med en av de andre. De fleste slike disker jeg har hatt bruker en 12V nett adapter og så sitter det en 5V regulator på kontrollerkortet. Har du mulighet for å ta et godt bilde (begge sider) av kontrollerkortet og poste her? Det er ganske vanskelig å finne ut om en ikke har skjema over kontrolleren, men et bilde kan hjelpe. Ja, har byttet adapter med de andre, og dermed er det ikke strøm adapteret som jeg først trodde. Koblet også til en Power Supply Tester for å se om den ga noe utslag. Den lyste da på 2 av tre lamper, +12V og +5V, +3.3V lyste ikke, men det tror jeg heller ikke den skulle. Sorte ledninger er vel jording? Tok noen bilder som du spurte etter, la di Flickr kontoen min :-) Se http://www.flickr.com/photos/trondlarsen/s...57623064606513/ Lenke til kommentar
TRL Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 En mulighet er å kjøpe et nytt kabinett og flytte disken over. I og med at det er en IDE disk som sitter der er det ikke mange kabinetter å velge i. https://prisguiden.no/produkt/24572 til 395 pluss frakt er det eneste jeg fant i farten. Da kan en like godt gå på Elkjøp og kjøpe en helt ny ekstern disk. Det har du helt sikkert rett i, men kabinettet er solid og ideen med kjøling og det hele synes jeg er veldig god, pluss at den også har en nettverkskontakt for tilkobling. I bunn og grunn vill jeg helst ha boksen til å funke hvis noe nforklarer meg hvordan jeg skal gå frem.... Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Ser du en krets (ligner på en transistor) med 3 ben som det kan stå noe som sånn 7805 på, det er en 5V regulator og de bruker vel noe slikt til å regulere 12v->5V. Den bør sitte i nærheten av strøm inn eller strøm til HD. Endret 11. januar 2010 av Ned Flanders Lenke til kommentar
TRL Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Ser du en krets (ligner på en transistor) med 3 ben som det kan stå noe som sånn 7805 på, det er en 5V regulator og de bruker vel noe slikt til å regulere 12v->5V. Den bør sitte i nærheten av strøm inn eller strøm til HD. Nei, kan ikke si jeg fant noe slikt på kortet, men så er jeg heller ikke trenet til å vite hva jeg skal se etter. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hvis du ikke bruker NAS delen og med mindre du kjenner noen som har mulighet til å sjekke dette tror jeg at det enklestte er å bare sette den i et nytt kabinett, kr 298 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=144236615) eller kjøpe en ny. Du får 1GB eksterne enheter til under 600. Dataene har du vel fått ut. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Hvis du ikke bruker NAS delen og med mindre du kjenner noen som har mulighet til å sjekke dette tror jeg at det enklestte er å bare sette den i et nytt kabinett, kr 298 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=144236615) eller kjøpe en ny. Du får 1GB eksterne enheter til under 600. Dataene har du vel fått ut. Det er egentlig ikke noe prob. jeg kan sette den inn i en PC server jeg har her, det er plass hvis jeg finner ut hvilken annen disk det er som lager problemer der.... Blir litt mye krøll når man har gamle maskiner. Har også et par slike eksterne dingser jeg kan koble til alle mulige typer disker, dvs. 2.5 og 3.5 IDE og Sata disker. Innholdet på disken er ikke så viktig holdt jeg på å si, men det er helt feil, det er en backup disk som har masse bilder lagret... Men heldigvis kan jeg ikke se at det er noe feil på disken. Faktisk kunne jeg trenge lit input på hvordan man finner ut hvilken av mange (5) disker i et kabinett sum fusker. De opptrer som "sunne" men likevel får den serveren til å tryne uten at jeg kan se hvilken. Har forsøkt å eliminere ut disker, men det hjelper ikke fordi feilen ikke inntrer med en gang. Noen som kjenner til et godt verktøy til å finne ut av slikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå