brukernavnkongen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hvilken religion er "norske" innvandrere fra Balkan landene tilsluttet? Noen er vell muslimer antar jeg.. Hvordan praktiserer de sitt syn på alkohol og fyll, i forhold til muslimer, som jeg antar i aller høyeste grad tar avstand fra drikking? De fleste norske ungdommer drikker som "svamper", satt litt på spissen. Men nå er jo flere og flere av ungdommene (alder 15 - 25) i f.eks Oslo, av et annet opphav enn nordmenn generelt. Veldig mange er innvandrere, generelt referert til som "pakkiser", selv om mange sikkert kommer fra andre land enn Pakistan også. Jeg kjenner selv noen fra Pakistan blant annet. De drikker ikke alkohol. Hvordan er de generelle verdiene til alle innvandrerne i for eksempel Oslo? Tar de fleste avstand fra alkohol og uteliv i Oslo sentrum? Hva gjør for eksempel en muslimsk 20 årig jente på lørdagskvelden, kontra en 20 årig norsk jente? Sistnevnte regner jeg med er på byen. Går den muslimske jenten også på byen? Men uten å drikke? Fester de kanskje ikke i det hele tatt? Eller har de egne fester? Hvordan blir det sett på fra muslimsk ståsted (muslimske slektninger etc) at en norsk gutt er sammen med ei jente som opprinnelig er fra Pakistan? Er dette ok? Eller er mange skeptiske til dette? Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg kommer fra Bosnia, og er 18 år. Mamma er delvis religiøs, pappa er praktiserende muslim. Personlig er jeg vel en muslim-light. Jeg spiser ikke svinekjøtt, men jeg drikker iblant....Kanskje tre-fire ganger i halvåret. Når det kommer til sex har jeg dame, og ja, ingen begrensninger der. Nå er det verdt å nevne at Islam i seg selv blir praktisert på et veldig "lett" stadium i Bosnia, og det er veldig lite/ingen ekstremisme. Lenke til kommentar
brukernavnkongen Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Interessant. Har for øvrig inntrykk av at de aller fleste andre landene i Europa også praktiserer på et "lett" stadium, slik som i Bosnia. Stemmer dette? Hvis du hadde vært jente, hvordan hadde din familie da sett på at du f.eks giftet deg med en norsk kar? Du sier du drikker tre-fire ganger i halvåret.. Det er ekstremt lite i forhold til en gjennomsnittlig norsk ungdom. Hva gjør du vanligvis når andre er ute? For all del, respekterer at du drikker lite. Drikker ikke selv. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Nå er det verdt å nevne at Islam i seg selv blir praktisert på et veldig "lett" stadium i Bosnia, og det er veldig lite/ingen ekstremisme. Vegeta eller religion? hehe Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Interessant. Har for øvrig inntrykk av at de aller fleste andre landene i Europa også praktiserer på et "lett" stadium, slik som i Bosnia. Stemmer dette? Hvis du hadde vært jente, hvordan hadde din familie da sett på at du f.eks giftet deg med en norsk kar? Du sier du drikker tre-fire ganger i halvåret.. Det er ekstremt lite i forhold til en gjennomsnittlig norsk ungdom. Hva gjør du vanligvis når andre er ute? For all del, respekterer at du drikker lite. Drikker ikke selv. Selv har jeg vært sammen med en norsk jente i over ett år nå, og det har ikke vært noen problemer. Jeg visste at mamma helst ville at jeg skulle få meg bosnisk kjæreste, men ble aldri tatt opp eller noe sånt. Jeg tok til og med dama ned til Bosnia i sommerferien hvor vi var med familien etc, og det var kun positive tilbakemeldinger på hvor søt hun er osv. Vi var borte i to mnd(1 mnd Bosnia 1 mnd Kroatia) Jeg drikker lite fordi jeg ikke fester så mye, det er vel egentlig det det går i. Er som oftest med dama i helgene, og de gangene vi er med noen(ofte et annet par vi er en del med) drikker vi sjelden. De gangene vi er på fest tar jeg det jeg får egentlig, men det er som oftest bursdager det går i da. Ikke no spesielt annet. Mamma og pappa vet at jeg drikker litt de gangene jeg er ute( feks nå på nyttårsaften), men sier bare at jeg skal være forsiktig. De stoler vel på meg i og med at jeg aldri ha blitt skikkelig dritings. Jeg vil tro at de fleste andre land i Europa praktiserer lett. Har en del venner i Kroatia, og de er katolske, men veldig "light". Endret 12. januar 2010 av Bosna Lenke til kommentar
brukernavnkongen Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Takk for svaret! Da ble jeg endel klokere på dette området også.. Men tror du kanskje at f.eks foreldrene dine ville vært noe strengere overfor en datter enn en sønn? Virker som at det gjelder noe strengere regler for, hvertfall muslimske, jenter? Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Når det gjelder bosniske jenter, så tviler jeg sterkt. Det er viktig å huske at religionen(e) som ble praktisert i tidligere Jugoslavia, stort sett var på et lett stadium hele tiden. Og bosnisk ungdom i Bosnia er ikke så forskjellig fra bosnisk ungdom i Norge(vil jeg tro) Jeg tror problemer først oppstår i det det er et stort skille mellom hjemland og det landet de bor i. Foreldre føler muligens at de må oppdra ungdommen slik ungdommen blir oppdratt i hjemlandet, og selv om bosniske foreldre også føler det slik til et viss punt(lære barna språket, tradisjonen etc), er ikke forskjellene så enorme. Jugoslavia var jo et markert land i Europa, og har på denne måten fått normer fra vestlige land, samtidig som de holdt på tradisjoner. Endret 13. januar 2010 av Bosna Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) De bosniske muslimer er veldig sekulære, og du skal lete lenge for å finne en utvandret bosnisk muslim som er praktiserende i sin religion. Men noen moderate endringer er å merke seg etter krigen på 90-tallet i selve Bosnia. Hvis du befant deg i Sarajevo på 70-tallet så hadde du hatt problemer med å se en kvinne med hijab eller burka, og de fleste moskeer var å se i gamle delen av byen (Bascarsija) der Begova dzamija (ottomansk moske) var den største attraksjon. I dag, hvis du går langs gatene i Sarajevo, kommer du til å møte en del kvinner med hijab og burka, og det har skjedd en eksplosjon i nye moskeer i deler av Sarajevo som omfatter ny- byen slik som Mojmilo, Dobrinja, Alipasino osv. Denne utviklingen er selvforklarende etter alt de bosniske muslimer ble utsatt for på 90-tallet. Genocid og etnisk rensning, i majoriteten begått mot de bosniske muslimene, har bidratt til at mange bosniske muslimer har gjenoppdaget sin religion. Endringene er resultat av ytre omstendigheter. Før krigen var det flere som definerte seg selv som Pink Floyd tilhengere enn muslimer, og det var lagt veldig liten vekt på etniske forskjeller i Bosnia - som var den mest mangfoldige av de seks republikkene som dannet den Jugoslaviske føderasjon. Rent politisk hadde ikke de bosniske muslimer de samme konstitusjonelle rettigheter som andre folkeslag og etniske grupper i Jugoslavia- perioden. Bevisstgjøring kom på 70-tallet under liberaliseringsprosessen. Status som nasjon eller folk kom med endringene av den jugoslaviske konstitusjonen i 1974. Mange vil argumentere med at grunnen på hvorfor de bosniske muslimer er sekulære henger sammen med kommunist styre i det andre Jugoslavia (etablert i 1943 ved AVNOJ) som ikke tillot religionsfrihet. Men argumentet er ugyldig fordi kommunist partiet i Jugoslavia tillot i mye større grad religionsfrihet enn andre kommunist landene, kanskje i litt mindre grad enn det de demokratiske systemer gjør i dag. Svaret ligger nok i de praktiserende kulturelle koder som eksisterer i Bosnia, som på ingen måter har noen til felles med enkelte muslimske land i Midtøsten for eksempel. Deres kulturelle tilhørighet har mye mer til felles med Vest Europa, enn med de ortodokse koder i øst. Bosnia har historisk sett alltid vært mer under kroatisk kulturell innflytelse enn av innflytelsen fra øst, til tross for at landet var under direkte styre fra det Ottomanske riket for nærmest 500 år. Etter at Bosnia fikk sin uavhengighet i det tolvte århundret var landet mer tilknyttet den kroatisk-ungarske kulturelle og politiske sfæren. Også i forhold til sin religiøse organisering var det tidlig- middalderske Bosnia mye mer linket til Kroatia enn til Serbia: for eksempel var biskopen av Bosnia nevnt som romersk- katolsk biskop i det ellevte århundret, og det er mange indikasjoner som peker i retningen av at biskopen i Bosnia var under jurisdiksjon av erkebiskopen i Split. Et annet element som indikerer at Bosnia tilhørte mer kroatisk sfære av innflytelse enn den serbiske, er det faktumet at Bosnias ledere i perioden brukte den kroatiske tittelen ban, og aldri den serbiske tittelen veliki zupan. Denne linken forsvant aldri fra bosnisk kultur, og tilknytting til Vesten har vært til stede helt siden den omtalte perioden, i motsetning til østlige deler av det tidligere Jugoslavia (spesielt Serbia) som har alltid hatt problemer i forhold til Vestlig innflytelse der i særlig grad Habsburg, Tyskland og i senere tid USA står høyt på hate-listen. Endret 15. januar 2010 av statsviter Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Veldig godt skrevet av statsviter, der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå