-Serenity- Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg har idag OneCall. På taket på blokka der jeg bor står en mobilantenne som eies av Network Norway som jeg vet OneCall bruker. Jeg vurderer å gå over til Tele2 Sheriff - som benytter NetComs nett. Jeg liker tanken på at telefonen min nå jobber under svært lette forhold med bare 10 meter opp til antenna, og jeg lurer derfor på om jeg i det hele tatt får noe nytte av denne antenna dersom jeg skifter til Tele2? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Du dekkes nok ikke av den antenna. De er retningsbestemt, dekker bare et lite område og at den står på toppen av blokka betyr nok at den er rettet til et område et sted fra blokka. Den vil ikke være rettet rett nedover i blokka (vil nok ikke være særlig sunt). Om operatører bruker andres antenner avhenger av om de har avtale om det. F.eks vil ikke en telefon med Telenor-abbonement bruke en Netcom-antenne, og motsatt. I de fleste tilfeller har operatører uten eget nett avtale med èn innenlands aktør som de leier nettet hos. Mindre leverandører med et lite eget nett som bare dekker små områder (som Network Norway om jeg ikke tar feil) har avtale med en annen operatør som de bruker der de ikke har eget nett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Du dekkes nok ikke av den antenna. De er retningsbestemt, dekker bare et lite område og at den står på toppen av blokka betyr nok at den er rettet til et område et sted fra blokka. Den vil ikke være rettet rett nedover i blokka (vil nok ikke være særlig sunt). Med mindre han får inn et reflektert signal.. But seriously, hvis trådstarter bor i et tettbygd strøk har både NetCom og Telenor vegg-til-vegg dekning, slik at det betyr minimalt om han bor i nærheten av en antenne eller ikke. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Sett at ein bur i ei lita bygd med berre ei antennemast, og dårleg/ikkje signal frå andre stader. Så stiller ein seg opp rett under masta. Ville ein få dekning då? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Nor er det ein stor forskjell på kva som blir satt ut i byene av mobilmaster og kva som blir satt ut i grisgrente strøk. Grunnen til retningsbestemte antenner er korleis ein får kabalen med antall frekvenser og kor mange samtaler/frekvenser ein enkeltsendar kan ha. Ute i perferien så er dekningsområdet til ein sendar større (meir effekt) så du vil nok ha god dekning rett under masta (dog er du nok ein eller anna plass i skauen) Så bilveien nedanfor vil nok ha like god dekning Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Sett at ein bur i ei lita bygd med berre ei antennemast, og dårleg/ikkje signal frå andre stader. Så stiller ein seg opp rett under masta. Ville ein få dekning då? Ja. Tipper du får signal på baksiden også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå