Nicht Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Ja, du leste riktig, jeg har faktisk nå tenkt og starte et prosjekt med å lage en bitte liten el-bil som skal gå på sitronbatterier, miljøvennlig? Ja! Jeg vet åssen man lager batteriet(grunnen til at jeg velger noe så rart som sitronbatteri er for at det skal bli så spesiellt som mulig, det blir jo altfor" normalt" og bare ha et vanlig batteri, selv om jeg vet at jeg trenger mange sitroner!) Men problemet ligger igrunnen hvordan jeg skal lage motoren og få akslinger til å fungere å at rett å slett få sitronene til å gjøre at bilen går framover. Er det noen som er gode på dette å har en god oppskrift? ps. Det kan være at dette ikke er så lett, men jeg våger meg alikevell. pss. Det kan også være at jeg har postet denne feil, men jeg hadde ikke peiling på hvor jeg skulle plassere den Takk for alle gode svar!!!! Lenke til kommentar
vegham Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hvor mange Watt kan får du av et sitronbatteri? Motoren må være liten og lett. Begynn å lag noe som er lett, jo lettere bilen er jo mindre kraft skal til for å få den til å trille. Du må sikkert gire bilen for at det skal bli lett for motoren å rotere. Fort vil den ikke gå. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Her er det regnet ut noe lignende. Leste ikke hele artikkelen men nok til å forstå at det er helt upraktisk. Ask the students to calculate how many lemon batteries would be required to power the 100 watt light bulb. Answer: 100 watt / 0.0001 watt = 1 million (1,000,000) lemon batteries. Så da kan du gange med 1 000 000 med 736 = 7 360 000 sitroner for og utvikle en hestekraft. (736 watt) Skal du sette noe syv millioner sitroner i bevegelse, trengs det mye mer kraft en hva du vil ha tilgjengelig. Er vel praktisk talt umulig. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Tror heller ikke en sitron har kraft nok til å drive seg selv Lenke til kommentar
Nicht Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Kan ikek forstå dette. et sitronbatteri tilsvarer omtrent 1 Volt, og vi klarte helt fint og få en bil til å gå på et batterie på 1,5 V, så hvorfor skal ikek det gå? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det er effekt som er energien. En volt kan i teorien drive veldig mye, men om strømmen (målt i ampere) er lav, blir effekten lav. Watten blir da volt multiplisert med strøm. Om spenningen er 1 volt og stømmen er 0,001 Ampere, blir effekten 0,001 watt. Det er så lite energi at det er ubetydelig i en skala med en sitron. Tror egentlig ikke at noen som helst kan få til en sitronbil, men kan også være jeg som har funnet dårlige kilder. Lenke til kommentar
ColaOluf Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Vi lagde et galvanisk element ved å ta inn en kobberelektrode og en sink-elektrode i ei sitron. Vi målte spenningen til å bli 1V. Fikk en liten lyspære (1,5 V, 90 mA) til å lyse. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Så du har 1 volt som blir 1.5? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Så du har 1 volt som blir 1.5? Nei han fikk en lyspære som er merket med 1,5V til å lyse Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hva var effekten på lyspæren da? Lenke til kommentar
vegham Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Vi lagde et galvanisk element ved å ta inn en kobberelektrode og en sink-elektrode i ei sitron. Vi målte spenningen til å bli 1V. Fikk en liten lyspære (1,5 V, 90 mA) til å lyse. Hvor mye ampere leverte sitronen? Lyspæren begynner å lyse før du når 1.5 og 90mA. Hva var effekten på lyspæren da? Ut i fra det han sier er pæren 135mW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå