Gå til innhold

BK: Mine første seriøse amatørbilder


Anbefalte innlegg

Hei!

På jomfruposten min legger jeg ut 3 amatørbilder tatt nå i vinter. Jeg kjøpte mitt første speilrefleks for 6 mnd siden. Håper på konstruktiv respons slik at jeg kan bli en bedre fotograf.

 

Bilde 1:

Nikon D90, Nikkor DX VRII 16-85mm @ 24mm, ISO 100, F/16, 1/6 sec, tripod, remote release.

 

Bilde 2:

Nikon D90, Nikkor DX VRII 16-85mm @ 16mm, ISO 100, F/22, 1.0 sec, tripod, remote release, mirror lock-up, 0.6ND grad (Tiffen HT).

 

Bilde 3:

Nikon D90, Nikkor DX VRII 16-85mm @ 16mm, ISO 100, F/9, 1/20 sec, håndholdt.

post-207934-1262988973_thumb.jpg

post-207934-1262989148_thumb.jpg

post-207934-1262989324_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde 1 ga meg særdeles lite da halve bildet bare er en hvite mørje, hev kameraet mer. Kun hvit snø skaper ikke stemning, det er det rundt som gjør. Få med mer av himmelen som faktisk sier noe her. Det er faktisk så jeg får lyst til å scrolle oppover på det bildet.

 

Bilde 2 er pent, men kunne kanskje vært i 16:9 horisontalt, istedefor vertikalt. Det er jo tross alt elven man følger, og den går jo bortover og ikke oppover.

 

Bilde 3. Utrolig pent, fin stemning i dette. Formatet er bra, det er naturlig for øyet å se mer i bredde enn i høyde, så min egen erfaring (veldig liten men dog) sier at man bør være veldig forsiktig med å ta bilder med mer informasjon vertikalt enn horisontalt. Her er dette bra gjort med en fin snø som forandrer farge bortover, noe som skaper litt stemning. Du kunne kanskje prøvd å unngå sporet da det er veldig rotete og blikkfang, uten at man får noe ut av å se på det. Igjen kanskje heve kameraet litt.

 

Bare min mening :) Keep up the work.

Lenke til kommentar

For å ha hatt speilrefleks i bare 6 mnd og ikke postet (her iallefall) til kritikk før syns jeg du kommer bemerkelsesverdig godt fra det :thumbup:

 

Liker alle bildene, syns du har truffet vinteren virkelig på kornet. OG hvitbalansen i alle bildene ser fin ut.

 

#1

Fint eksponert, nydelig bakenforliggende himmel som skaper en herlig stemning. En anelse mye hvit forgrunn ja, men man ser både linjer og konturer av spor og lignende i snøen så den blir jo ikke død og bare hvit. Det syns jeg berger bildet mye, det er fullt av fine detaljer, og ingenting er utbrent snø eller himmel :new_woot: (Det hadde vært en nybegynnerfeil)

 

#2

Herlig vertikal komposisjon. I mine øyne iallefall.

En slik komposisjon jeg selv har en tendens til å ville ta bilder i :!: Forgrunnen her syns jeg er selve motivet, den nedsnødde benken. Snøen rett ned a vder du står er spesielt findetaljert og jeg liker denne forgrunnen veldig godt. Er ikke like glad i bygningene bak i bildet, blir litt rotete. Men smak og behag. Ingenting å gjøre med og sikkert mange som er uenig med meg :ph34r:

 

#3

Et litt undereksponert, veldig kaldt bilde. Nesten på grensen til ihjelfrossent faktisk! Men det fungerer. Dessverre er jeg ikke så glad i at man bare nesten ser detaljer i skogen rundt i bildekanten. Blir liksom ikke litt mellomting av silhuett og rett eksponert om du skjønner hva jeg prøver å mene... :hmm:

 

Alt i alt syns jeg du har fine bilder, en fin start her inne. Stå på :thumbup:

Lenke til kommentar

Og så må du huske at selv om f.eks jeg mener èn ting, og ikke mange andre skriver noe annet, betyr ikke det nødvendigvis at det jeg skrev er det rette.

 

Det er alltid mange som mener mye rart om andres verk, og jeg merker at jeg selv har en tendens til å "ta litt av" med bildekritikken, selv om jeg nødvendigvis ikke behøver å ha rett om noe som helst av det jeg har skrevet *puhh..*

 

Ville bare si det :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...