Mariofrans Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hvilken sjanger er bibelen? For meg så blir det fantasi, men føler at de kristne mener noe annet. Hvilken sjanger er det? Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Veit ikke om man kan putte bibelen i en sjanger. Men vil i tilfelle si meg uenig i det som er foreslått til nå. Bibelen betyr jo samling av bøker og er det også. Noe av det er historiske bøker, noe poesi og sanger, andre ting er profetier, og noe er det man kan kalle sagn. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Religiøs tekst, i likhet med Koranen, Drusernes Epistler osv. Er ikke mer komplisert enn som så. Men store deler av Bibelen er jo historieskrivning – ikke alltid særlig etterettelig, riktignok (da tenker jeg ikke på bitene med å gå på vann osv., men det eldre Israels historie). Lenke til kommentar
Wittgensteinfanboy87 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hvis man tror på det er det et historisk verk, hvis ikke er det sagn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Er ikke Silmarillion noe av samme sjanger? ^^ Lenke til kommentar
ketle Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det er en historie og faktabok fra den store mannen i himmelen. Gjør alt som står der og det vil gå deg vel i livet (og etterpå også). Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Religiøs tekst, i likhet med Koranen, Drusernes Epistler osv. Er ikke mer komplisert enn som så. Men store deler av Bibelen er jo historieskrivning – ikke alltid særlig etterettelig, riktignok (da tenker jeg ikke på bitene med å gå på vann osv., men det eldre Israels historie). This. Å det vet vel egentlig alle andre her som spyr ut blasfemi og tror de er stilig. Lenke til kommentar
Megaman42 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) [] Endret 5. oktober 2011 av Megaman42 Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg sier ikke at det er fantasy for å være spydig, men fordi det er det. Greit nok, Jesus levde, men alle undrene i boka er metaforer for at han var så bra som han var. Derfor fantasy. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Denne kategorien mangler gjensidig respekt, den lider av skråsikkerhet og en umoden brukermasse. Hvilken sjanger er bibelen? For meg så blir det fantasi, men føler at de kristne mener noe annet. Hvilken sjanger er det? Bibelens innhold og opprinnelse har vært gjenstand for granskning og tolkning gjennom århundrer, og er det fortsatt. Bibelen ble ikke skrevet som et samlet bokverk, men består av 66-73 ulike små bøker (skrifter) som er inndelt i to distinkte deler; Det gamle testamente og Det nye testamente. Samlet utgjør disse Bibelens kanon. "Bibelen inneholder skrifter av mange forskjellige genrer, som for eksempel lovtekster, poesi, historie og profeti. Bibelens bøker inndeles i protestantisk tradisjon i to testamenter, 66 bøker, 1 189 kapitler og 31 173 vers. Denne oppdeling er ikke å finne i de opprinnelige tekstene, men er kommet til senere, etter som det på grunn av tekstenes religiøse bruk ble nødvendig å kunne henvise mer nøyaktig til steder i tekstene." Les mer @Wikpedia Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Fantasy Det er nok ikke slik den katagoriseres, les litt i tråden, så skjønner du det rimelig fort. Endret 9. januar 2010 av Cpt Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Mamma og pappa har den stående ved siden av Brødrene Grimm. Jeg har ikke orden i bokhylla, så min står ved siden av Mørk Materie-trilogien. Bibelen inneholder mange forskjellige typer tekster, så jeg ville kanskje kalt den en religiøs tekstsamling eller kanskje kompendie. Lenke til kommentar
Megaman42 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 "Bibelen inneholder skrifter av mange forskjellige genrer, som for eksempel lovtekster, poesi, historie og profeti." Man omtaler ikke religiøse tekster som fantasy. Dere kan gjerne gjøre det selv, men offesielt så kalles det ikke det, og det vet nok de fleste. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan respektere andres livssyn. Synes du er rask å rope ulv også, så om du respekterer andres livssyn ser det ikke ut som om du respekterer andres syn på bibelen enn de kristnes... Jeg vil også tror at 90% av bibelen er bare oppspinn og kan komme under kategorien "Fantasy", kan jeg ikke si det uten å være respektløs? Endret 9. januar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Bibelen passer vell i nesten alle kategorier. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hvilken sjanger er bibelen? For meg så blir det fantasi, men føler at de kristne mener noe annet. Hvilken sjanger er det? Denne stenges for opprydning. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå