PSV Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hei. Jeg føler at tiden nå ("endelig") har kommet til å bygge nytt system for min del også, det jeg har akkurat nå begynner å dra på årene og dateres helt tilbake til November 2004 så jeg tror egentlig det er best å kjøpe nytt av alt. Og da tenker jeg samtidig å kjøpe noe skikkelig. Det eneste jeg tenker å fortsette å bruke egentlig er skjermen, som er relativt ny (2009) så det er egentlig bare "boksen" ( ) jeg trenger. Jeg bygger selv/får noen jeg kjenner til å bygge, så det holder vel egentlig greit med bare de forskjellige komponentene. Jeg har postet litt rundt på diverse forum og egentlig kommet frem til at disse delene er ganske bankers: http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=sh...ngListId=763267 Kabinett/Tower: Corsair Obsidian 800D Big Tower / Antec Twelve Hundred Strømforsyning: Corsair HX 850W PSU Vannkjøling: Corsair H50 Hydro Series SSD-harddisk: Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" Og da er egentlig 6000 brukt allerede, selv om jeg også er åpen for å regulere disse hvis noe annet anbefales. Jeg er dog veldig sikker på at det er akkurat de to kabinettene det står om, om noen andre har noen av de kan de godt komme med innspill. Strømforsyning foreslo jeg først 1000W av samme leverandør, men fikk beskjed om at 750/850 var nyere og bedre til tross for samme navn. Ellers vet jeg at jeg skal ha en SSD-disk med operativsystem og de viktigste sakene på. Det som da gjenstår er vel egentlig - hovedkort, minne, prosessorer, skjermkort og lagringsharddisk(er). Prosessorer/Hovedkort: Jeg tenkte først på Intel i7-920 Quad (2.66ghz) og dermed et 1366-hovedkort, men ble anbefalt å heller gå med i7-860 Quad (2.8ghz) og et 1156-hovedkort, siden sistnevnte prosessor hadde mye bedre klokkemuligheter og var en mye nyere modell. Det jeg tenker litt på her er 'Gulftown (6-core)' som ikke er så langt unna, som bare går i 1366-sokkel. Jeg har også hørt at 1366 er mye bedre om du skal kjøre SLI-setup pga. 16x vs. 8x eller noe slikt. Noe annet jeg har fått høre er at i5 er vel så bra som i7. Denne kommer til å klokkes greit uansett (iaff. 3,6-7-8.) Minne: Her er jeg veldig usikker, da jeg knapt husker hvordan ram-hastighet fungerte. Når jeg handla PC sist var det 2-2-2-5 som var det ypperste til klokking, men er det noe som tilsvarer det i oppdatert tilstand per dags dato? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på 6x2GB, men siden det meldes at ingenting bruker mer enn 6GB akkurat nå så virker 3x2GB mer fornuftig. Jeg har hørt at 1600Mhz er å anbefale for klokking, så jeg tror nok det blir det i alle tilfeller. Grafikkort: Her står jeg mellom ATI og GeForce, akkurat som sist gang. Jeg hadde tenkt på GeForce GTX295 i første omgang, men fikk vite at Radeon 5850/5870 var minst like bra ytelsesmessig til en mye bedre pris. Ellers så har man jo det evinnelige spørsmålet mellom PhysX (som ser virkelig bra ut) og DX11 (som kommer til å komme). Noen som har noen råd å komme med her? Er vannkjøling noe særlig for/på grafikkort? Lagringsharddisk(er): Her tenkte jeg fleske til med 2x 1,5TB, men jeg er selvfølgelig usikker på hvor fornuftig det er. Hvis jeg kjøper to stykker blir de høyst sannsynlig satt i RAID, så det gjør bare bra. Hoppet fra 1,5 til 2 virka mye større enn 500/750/1/1,5 så jeg landa vel egentlig på 1,5 TB per disk maksimum. Det er lite aktuelt å kjøre noe høyere enn 7200RPM forresten, da jeg har SSD-disk planlagt. Men sist jeg kjøpte PC var det noe med at Seagate var de som lagde minst lyd, WDC var de som ga høyest ytelse, Hitachi var egentlig bare noe mjøl, og Maxtor var allroundern, gjelder dette til noe grad fremdeles eller er det hipp som happ egentlig? Jeg regner med å bare flytte over Dual Layer-drevet min fra mitt nåværende oppsett, så det er trolig ikke nødvendig med noe optisk drev. Jeg tenkte kanskje ta med et lydkort, men hvor nødvendig er det per i dag? Holder de integrerte på hovedkortene høyere klasse i dag enn hva de gjorde tidligere? Jeg har litt peiling sittende igjen fra når jeg var omtrent 14 og hadde full oversikt så jeg er ikke helt grønn, men det hadde ikke gjort noe med litt oppdatert kunnskap fra de som har oversikten per i dag. For alt jeg vet kan det være jeg bommer helt totalt og er helt ute og kjører så alle innspill blir satt pris på. Noen innspill? Alt av hjelp settes pris på. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Jeg vil anbefale deg og gå for et 5870 fremfor nvidia ettersom det gir mer ytelse for pengene og du kan oppgradere med et nytt et senere og få veldig god ytelse. Veldig få spill per dags dato støtter PhysX på ett særlig stort nivå. Hva som angår CPU må du for all del ikke finne på å kjøpe noe annet enn i5 750 eller i7 920. Både 750 og 850 kan nå 4ghz og yter da likt med tanke på fps i gaming. Da sier det seg selv at du går for billigere 750. Hva som angår socket vet jeg ikke helt, sånt er umulig å si. For det kommer nye ting på markedet hvert halvår. Begrepet "å kjøpe en fremtidsrettet pc" eksisterer nesten ikke lengre fordi det går så fort. Innen tiden du trenger å oppgradere må du vel uansett bytte socket. Jeg for min del ville hvertfall gått for en i5 750 på et gigabyte ud3 hk med 5850 og 4gb ram. Da får du et oppsett til rundt 8000kr. Legger du på Obsidian (som er et fantastisk valg), kraftigere psu (850watteren du har valgt er mer enn nok) og SSD så havner du på rundt 15000kr med vannkjølingen du har valgt. Så da kan du gå for en 5870 også, 5970 er bare idioti ettersom de ikke er mye ekstra å hente, men den koster 4200kr. ta en titt på tomshardware for å orientere deg litt om hvilket hovedkort du bør velge, siden UD3 som jeg nevnte er et relativt billig kort (men veldig bra), så du kan sikkert bruke litt mer på det område med ditt budsjett. Endret 9. januar 2010 av siindre Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Dette her blir mye personlige preferanser, men jeg tror de fleste som svarer vil backe meg opp i påstanden: med mindre du er OC-entusiast, vil vannkjøling koste mer enn det smaker. du får ganske greie luftkjølere nå om dagen, og de koster vanligvis langt mindre, pluss at de er mye mer praktiske i montering og vedlikehold. Jeg synes i det hele tatt du har et ganske høyt budsjett. Jeg ser jo helt klart at du ikke bytter maskin så ofte, men jeg tror det er mye mer taktisk av deg å bruke halvparten så mye penger og heller bytte dobbelt så ofte. du får en helt kurant gamingmaskin inkl skjerm for drøyt 10k i dag (det gjorde iallefall jeg i november) - noe mer om du skal ha med SSD, og om 3 år er er det uansett på tide å bytte igjen dersom du fremdeles ønsker å spille de nyeste spillene, for da vil maskinen du kjøper i dag være utdatert uansett hvor mye penger du legger i den i denne omgang. Endret 9. januar 2010 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå