Timeo Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg må beklage, jeg har ikke fulgt med på dette foraet tidligere, så jeg vet ikke om emnet allerede er diskutert. Men jeg jobber for ett av disse gatamagasinene og jeg har fått inntrykk av at folk flest tror at det bare er hjemløse sprøytenarkomane som selger disse bladene, og så gir man penger til disse for at de skal få seg et måltid mat (og neste dose) og en kopp kaffe, og på den måten unngår man kriminalitet i samfunnet. Mens jeg selv har min egen bolig, er ikke noe sprøytenarkoman eller prostituert (mener selvsagt ingenting negativt ovenfor disse, men bare nevner det som del av inlegget), men det er også mange som meg, som greier seg greit i livet, men som har problemer med jobbmarkedet av div. årsaker (psykiske lidelser, fysiske sykdommer.) og som er prisgitt NAV for å få penger til bolig og mat, men lite annet. Så etter å ha gitt mitt (subjektive syn) på saken, og prøvd så godt jeg kan å skildre de forskjellige personer som selger gatemagasiner. (ELLER HVIS DU IKKE HAR GIDDET Å LESE NOE I DET HELE TATT 1Hva synes du om Megafon/=Oslo (osv.) selgere? 2Vil også legge til enda et spørsmål: Synes du dette er et godt tiltak for samfunnet? (JA/NEI) 3 Og et siste spørsmål: Er det ting som kunne blitt gjort bedre med disse gatamagasinene? (Utdyp) Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Selgerne er da som folk flest, altså forskjellige. Noen har rusproblemer, andre har sosiale og noen har økonomiske. Her i byen har vi også fått et = blad, som vist selger meget bra. Flesteparten av selgerne er narkomane, eller eks-narkomane. De er alt fra kjempehyggelige til noe nifse og litt truende. Noen er også tydelige høye når de selger bladene noe som ikke inviterer til et hyggelig kjøp. Kjøper personlig aldri av disse, altså de som er tydelige beruset og truende. Om det er et godt tiltak for samfunnet strides vel de lærde? Jeg ser gode argumenter på begge sider. Kriminaliteten og vinningsforbrytelser fra denne gruppen har tidvis sunket etter disse bladene ble innført, men kurven svinger så ikke godt å si noe om langtidseffekt av dette, per nå. Pengene går ofte til å videreføre et missbruk noe som ikke er ønskelig på lang sikt. Fordelen er at de har en mulighet til å yte en form for arbeid og ved dette kan få et steg tilbake til "normallivet". Man kunne kanskje tydeligere presisert de økonomiske rammene for disse bladene, feks. hvor mye som går til selger, hvem som selger bladene ol. Dette også for å fjerne fordommer som ligger hos mange. Alt i alt har jeg inntrykk av at denne ordningen fungerer bra. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg for min del syns det er et utrolig positivt opplegg som gir disse menneskene en slags følelse av normalitet og at de, i likhet med mennesker som kanskje har kommet bedre ut av det enn dem selv, også får lønn for arbeid. De får en slags kontakt med omverdenen igjen, der de må forholde seg til alle slags mennesker, ikke bare de i sitt eget miljø, og det er nok sunt. Hvorfor disse menneskene har havnet i den situasjonen at de er nødt til å tjene penger på den måten, spiller ingen rolle for meg. Så lenge mennesket er hyggelig kjøper jeg like gjerne =Oslo fra en sprøytenarkoman som av noen andre. Vi er alle mennesker, og det er lett å feile. Veien opp fra grøfta igjen er lang og vanskelig, og ikke alle har den selvdisiplinen og det støtteapparatet som behøves for å havne på rett kjøl igjen. Det at de tar i et tak og gjør en jobb for å tjene penger i stedenfor å sitte med en tom kaffekopp foran seg (ikke for det, jeg pleier alltid å gi til dem óg), vitner om en vilje til å jobbe for å bedre situasjonen sin, og det skal de ha all kred og ære for. I tillegg til å være et fint opplegg for selger, er faktisk =Oslo et veldig bra magasin. Jeg må innrømme at jeg har møtt meg sjøl i døra opptil flere ganger når jeg har lest dikt, reportasjer osv. om hvordan det er å leve på utsiden av samfunnet - enda jeg stolt hevder å være rimelig tolerant i forhold til de fleste mennesker. For å oppsummere syns jeg det her er et veldig bra tiltak både for selgere og lesere, og håper det sprer seg til flere av de store byene. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg digger Megafon og kjøper det bestandig! Lenke til kommentar
mau5trap Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Ingenting er som å sitte på do å lese =OSLO. Synes det er et kjempebra foretak for å gi narkomane en jobb og en mulighet til å tjene penger på lovelig vis. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg er selvfølgelig positiv til alle foretak som hjelper vanskeligerestilte på en ærlig og redelig måte, og skulle ønske det var flere av disse. ... og så gir man penger til disse for at de skal få seg et måltid mat (og neste dose) og en kopp kaffe ... (mener selvsagt ingenting negativt ovenfor disse, men bare nevner det som del av inlegget) ? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg har omtrent aldri lest =Oslo men jeg liker å kjøpe det Synes det er ett kjempebra opplegg, at folk som trenger det kan tjene penger på denne måten fremfor andre mer tvilsomme metoder. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Sist jeg kjøpte =Oslo, var jula 2008 når jeg juleferie hos familien min, han som solgte =Oslo juleheftet fikk også en sånn skolebrød aktig kake og en halvliter juice av den dyre typen, skal si han ble ganske så glad . Jeg 100% positiv til ordningen, så slipper de som har det vanskelig å ty til vinningskriminalitet eller tigging . Endret 10. januar 2010 av Svedge Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Støtter dette 100%. Kjøpt det flere ganger både i Bergen og i Fredrikstad, og har aldri møtt på noen ubehagelige personer. Man kan jo tydelig se livets sår på enkelte av dem og høre på dem at de har slitt, men noen må jo hjelpe dem og viser utrolig bra spirit at de gjør dette. Og ville heller kjøpt 20 sånne blader før jeg ga én tier til noen som tigger når man skal betale for parkering f.eks. Stå på! Lenke til kommentar
Desember Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Det virker for meg som et bra opplegg. Jeg fikk et slikt =Oslo blad til jul, og det var første gangen jeg egentlig var borti det. Har tidligere sett selgerne stå ute, selvfølgelig, men har aldri kjøpt bladene før. Vurderer sterkt å begynne med det nå. Når det gjelder forbedringer, så vet jeg ikke helt. Syns bladet var ganske alright, og var egentlig ingenting som jeg umiddelbart tenkte var “dårlig” eller noe slikt. Alt i alt, fint tiltak. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Og ville heller kjøpt 20 sånne blader før jeg ga én tier til noen som tigger når man skal betale for parkering f.eks. Tror nok det er mange rumenere og sigøynere som setter pris på en mynt også. Satt en gammel dame på fortauet et stykke unna meg en dag, ville foreslå at hun stop oppreist for å unngå forfrysning, men tror ikke hun snakket norsk. Hun hadde bare 3 kroner i koppen sin(etter kanskje en times tigging), ingen hansker som meg, eller høykvalitets-ull og stilongs, så jeg gav et par av mine mynter og en sigarett. Hvis man er bekymret for bakmenn o.l. går det jo også ann å kjøpe en 19 kroners kaffe på narvesen til tiggere. Er viktig at folk holder varmen nå for tiden. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg er selvfølgelig positiv til alle foretak som hjelper vanskeligerestilte på en ærlig og redelig måte, og skulle ønske det var flere av disse. ... og så gir man penger til disse for at de skal få seg et måltid mat (og neste dose) og en kopp kaffe ... (mener selvsagt ingenting negativt ovenfor disse, men bare nevner det som del av inlegget) ? Antar at uklarheten din er at du ikke forstod at jeg snakket metaforisk for mange menneskers stereotypisk holdning til f.eks. =Oslo, selv om jeg etterpå understreket at det altså ikke var jeg selv som hadde denne stereotypisk holdningen. Poeng: Alle mennesker er unike, selv selgere av gatemagasiner, og dermed må man altså ikke ha en sterotypisk holdning, men vurdere at det kan være mange sjebner og årsaker til at noen blir vanskeligstilt. Samtidig vet man at ingen av disse selgerne får blader å selge i redaksjonene når de er synlig beruset, så i motsetning til en disse sterotypiske holdingene om at gatemagasiner finansierer rusmisbruk hos selgerne, så minsker man faktisk rusmisbruk ved å støtte magasinene. Og jo flere som støtter gatemagasinene, jo bedre kvalitet vil det bli på selve magasinene. At man får et skikkelig godt blad og gjør noe godt samtidig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 1Hva synes du om Megafon/=Oslo (osv.) selgere? Umulig å svare på. De er så forskjellige. Det ville være som å måtte svare på hva jeg synes om folk fra Oslo generelt. Eneste de har til felles er at de sliter. 2Vil også legge til enda et spørsmål: Synes du dette er et godt tiltak for samfunnet? (JA/NEI) Ja! Et uforbeholdent ja. Det hindrer mye småkriminalitet og gjør at folk kan få en ærlig måte å tjene penger. 3 Og et siste spørsmål: Er det ting som kunne blitt gjort bedre med disse gatamagasinene? (Utdyp) Selgerne kunne fått en større del av pengene fra salget. Men det igjen vil fordre at "vi"/staten/kommunen/sponsorer går inn og står for en større del av selve driften av disse gatemagasinene. Selv kjøper jeg Megafon hver eneste måned. Det er faktisk en interresant blekke å lese. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Har ikke kjøpt =Oslo selv, men støtter tiltaket absolutt. Det jeg ikke støtter de de profesjonelle tiggerne som f.eks ho gamle dama nede i Brugata som starter på morgenen og går fram og tilbake på bussplassen der og stikker koppen sin i trynet ditt og nesten roper "money money money money.......". Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Tror nok det er mange rumenere og sigøynere som setter pris på en mynt også. Satt en gammel dame på fortauet et stykke unna meg en dag, ville foreslå at hun stop oppreist for å unngå forfrysning, men tror ikke hun snakket norsk. Hun hadde bare 3 kroner i koppen sin(etter kanskje en times tigging), ingen hansker som meg, eller høykvalitets-ull og stilongs, så jeg gav et par av mine mynter og en sigarett. Hvis man er bekymret for bakmenn o.l. går det jo også ann å kjøpe en 19 kroners kaffe på narvesen til tiggere. Er viktig at folk holder varmen nå for tiden. Jeg ser jo ann tiggerne, men ser jeg de er helnorske så er jeg ikke interessert i å hjelpe tiggere. Da synes jeg Megafon-bladene og dette er en mye bedre løsning. Føler iallefall da at trygghetene er litt større i forhold til at pengene går til noe bra. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Jeg synes gatemagasinene er en uting. Her skal man gi vanskeligstilte et "verdig" alternativ til tigging, men det vi har endt opp med er en institusjonalisert og fordekt form av aktiviteten. I tillegg er den tydeligere enn noensinne, og anledningen til å takke nei mindre. Dessuten går halvparten av inntektene til å finansiere annen- og tredjesorterings journalistspirer som heller burde våkne opp og innse sine begrensninger. Til slutt avlaster gatemagasinsalget velferdsstaten, noe den ikke fortjener. Ta vare på dem i stedet! Jeg gir heller penger til ordentlige tiggere. Som svar på spørsmålene: 1: Jeg liker ikke at disse selgerne er spredd overalt og maser på meg med høyere legitimitet enn vanlige tiggere. Jeg skal ikke være nødt til å ta en kjøpsavgjørelse hvert femte sekund og påføres dårlig samvittighet for det. 2: Nei, dette er ikke et godt tiltak. 3: I og med mitt svar på 2, vil svaret her være å droppe dem. Endret 12. januar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Som svar på spørsmålene:1: Jeg liker ikke at disse selgerne er spredd overalt og maser på meg med høyere legitimitet enn vanlige tiggere. Jeg skal ikke være nødt til å ta en kjøpsavgjørelse hvert femte sekund og påføres dårlig samvittighet for det. 2: Nei, dette er ikke et godt tiltak. 3: I og med mitt svar på 2, vil svaret her være å droppe dem. Spesielt å ville avfeie dette fordi du får dårlig samvittighet. Dessuten er vel hvert 5. sekund en overdrivelse? Er dette sant så ville jeg syntes det var glimrende, viser jo at de som virkelig vil prøve å få til noe, begynner det å bli flere av. Og det er vel strengt tatt ikke verre enn å si et høflig nei takk? Noen stabeister kan man jo møte, men for gudsskyld; de møter vi jo også alle andre steder. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Nei, det er ikke verre enn å si nei takk, men det synes jeg er ganske ille. Megafon-selgere stiller deg ovenfor et like reelt valg som selgere av strøm-, telefon- og Omega3-abonnementer, samtidig er de vanskeligere å si nei til siden de stort sett er mye hyggeligere. Det er virkelige mennesker, men det de driver med er feil, og at de driver med det er et samfunnsmessig sykdomstegn. Ingen liker å si nei. I hvert fall ikke jeg. Jeg liker ikke å si nei til ekle BI-studenter med sleik som prøver å prakke på meg kredittkort engang, selv om det er helt riktig av meg å gjøre det. Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Nei, det er ikke verre enn å si nei takk, men det synes jeg er ganske ille. Megafon-selgere stiller deg ovenfor et like reelt valg som selgere av strøm-, telefon- og Omega3-abonnementer, samtidig er de vanskeligere å si nei til siden de stort sett er mye hyggeligere. Det er virkelige mennesker, men det de driver med er feil, og at de driver med det er et samfunnsmessig sykdomstegn. Ingen liker å si nei. I hvert fall ikke jeg. Jeg liker ikke å si nei til ekle BI-studenter med sleik som prøver å prakke på meg kredittkort engang, selv om det er helt riktig av meg å gjøre det. Hehe artig den med ekle BI-studenter - har selv vært en ;-) Men hvorfor mener du at det de driver med er feil? Konseptet er jo såre enkelt som at f.eks folket bak Megafon, ønsker å gi disse vanskeligstilte en mulighet til å tjene seg sin egen lønn, og gjøre seg selv litt mer selvstendig. Har jo sett nok dokumentarer rundt dette, og det er jo mange av dem som virkelig vil klare seg selv, og da mener jeg dette er en glimrende mulighet. Stusser litt over det du definerer som et sykdomstegn? Selvfølgelig i et optimalt samfunn skulle disse her vært hjulpet helt rene og ut i en normal 08 til 16-jobb, men det er iallefall en mulighet som kan gi håp da om bedre fremtid? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Disse menneskene er i en prekær situasjon og skal ha hjelp av velferdsstaten. Det er ikke ressursmangel som hindrer dette. Tiltak som Megafon gjør situasjonen deres mindre prekær, samfunnet får ikke føle dem på kroppen som det burde. Dette fører til at det ikke haster så mye med dem, og veien til et ordentlig tilbud blir lengre - både for misbrukeren og for systemet. Det er ille at et slikt problem kan dekkes over av et glanset magasin. Det er ingen grunn til å være fornøyd med status quo, og gatemagasinene er for samfunnet som trøstespising er for den overvektige. Gjennom trøsten vokser problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå