hooli Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Har fått min Intel ss4000-e ødelagt av lyn. Det er nettverksport på kortet som er defekt - diskene som står i har forhåpentligvis overlevd. Regner med det er kurant å kjøpe nytt kabinett og putte i diskene for å få tilgang til dataene igjen(raid 5), men kunne egnetlig tenke meg å oppgradere til nyere NAS med bedre funksjonalitet og støtte for 64 bits os. Er dette gjennomførbart? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Har fått min Intel ss4000-e ødelagt av lyn. Det er nettverksport på kortet som er defekt - diskene som står i har forhåpentligvis overlevd. Regner med det er kurant å kjøpe nytt kabinett og putte i diskene for å få tilgang til dataene igjen(raid 5), men kunne egnetlig tenke meg å oppgradere til nyere NAS med bedre funksjonalitet og støtte for 64 bits os. Er dette gjennomførbart? ss4000-e støtter 64 bits os, kjører tilsvarende selv. Det er jo bare en lagringsenhet, en behøver ikke bytte ut en NAS fordi en vil oppgradere til 64 bits os. Blir jo nesten som å bytte interne disker om en skal forandre os. Lenke til kommentar
hooli Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Denne infoen fra intel gjelder: "x64-bit operating systems are not supported. The Intel® Client Backup and Recovery application does not support x64-bit operating system platforms. Client Backup and Recovery is a 32-bit software application with 32-bit drivers included. The 32-bit driver components prohibit running on the x64-bit platform directly.application with 32-bit drivers included. The 32-bit driver components prohibit running on the x64-bit platform directly." Det stemmer nok derfor som du sier at den kan brukes. Den viktigste grunne til å skifte den ut er definitivt at den er ødelagt av lynet. Spørmålet er om det er mulig å bytte til annen type uten å miste data. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Nei, backupprogrammet kjører ikke på Win64, Jeg kjører Ghost 15 og da er det ikke noe problem. På min NAS har jeg to nettverksplugger og om jeg har forstått dokumentasjonen riktig skal begge være aktive. Har du forsøkt det? Å flytte diskene over i en annen NAS tror jeg ikke virker om du kjører RAID0, RAID5 eller JBOD. Det kan kanskje fungere om du kjører RAID1. Enheten kjører en spesiell utgave av Linux og selve filsystemet som er på diskene vet jeg ikke hva er i og med at det er helt tranparent for brukeren. I tillegg er det en litt spesiell partisjoneringsrutine med en partisjon for Backups og en for brukerfiler. Lenke til kommentar
hooli Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Nei, backupprogrammet kjører ikke på Win64, Jeg kjører Ghost 15 og da er det ikke noe problem.På min NAS har jeg to nettverksplugger og om jeg har forstått dokumentasjonen riktig skal begge være aktive. Har du forsøkt det? Å flytte diskene over i en annen NAS tror jeg ikke virker om du kjører RAID0, RAID5 eller JBOD. Det kan kanskje fungere om du kjører RAID1. Enheten kjører en spesiell utgave av Linux og selve filsystemet som er på diskene vet jeg ikke hva er i og med at det er helt tranparent for brukeren. I tillegg er det en litt spesiell partisjoneringsrutine med en partisjon for Backups og en for brukerfiler. Har prøvd begge portene, men ingen av dem virker. Kortet er tydelig svidd i bakkant av den ene nettverksporten. Kjører RAID5 Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Har prøvd begge portene, men ingen av dem virker. Kortet er tydelig svidd i bakkant av den ene nettverksporten. Kjører RAID5 Dessverre kan du heller ikke bruke USB portene på kabinettet til å aksessere diskene. Da tror jeg det er nesten umulig å sette diskene inn i et annet kabinett uten å miste alle dataene. Som jeg skrev tidligere så er programvaren for boksen laget av Intel og de kjører med et underlig partisjonerings opplegg pluss at en ikke er helt sikker på hva slags filsystem som brukes. Denne NAS har i tillegg gått ut av produksjon. Det går selvsagt an å forsøke å dytte diskene inn i en annen NAS, eks. QNAP og forsøke, lite sansynlig at data blir skadet, men en vet aldri... Håper det kan være noen andre he på forumet som har vært borte i tilsvarende. Lenke til kommentar
hooli Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Har prøvd begge portene, men ingen av dem virker. Kortet er tydelig svidd i bakkant av den ene nettverksporten. Kjører RAID5 Dessverre kan du heller ikke bruke USB portene på kabinettet til å aksessere diskene. Da tror jeg det er nesten umulig å sette diskene inn i et annet kabinett uten å miste alle dataene. Som jeg skrev tidligere så er programvaren for boksen laget av Intel og de kjører med et underlig partisjonerings opplegg pluss at en ikke er helt sikker på hva slags filsystem som brukes. Denne NAS har i tillegg gått ut av produksjon. Det går selvsagt an å forsøke å dytte diskene inn i en annen NAS, eks. QNAP og forsøke, lite sansynlig at data blir skadet, men en vet aldri... Håper det kan være noen andre he på forumet som har vært borte i tilsvarende. Takker for god support :-) Finner denne http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...:36320;r:kelkoo på amentio, men det er kanskje en nyere modell? Endret 9. januar 2010 av hooli Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Nei, det er nok samme modell, men etter den informasjonen jeg har så sluttet de å produsere den for 18 mnd. siden. http://www.intel.com/support/motherboards/...b/CS-029452.htm Den jeg har er lik, laget av Intel for LaCie og den er ikke mulig å få tak i lenger. Får du tak i den så er jo det topp (selv om det ikke er lagervare og prisen er stiv), kanskje hjemmeforikringen din dekker litt, det gjorde den for meg når lynet ødela hovedkortet i min PC. Lenke til kommentar
hooli Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Nei, det er nok samme modell, men etter den informasjonen jeg har så sluttet de å produsere den for 18 mnd. siden.http://www.intel.com/support/motherboards/...b/CS-029452.htm Den jeg har er lik, laget av Intel for LaCie og den er ikke mulig å få tak i lenger. Får du tak i den så er jo det topp (selv om det ikke er lagervare og prisen er stiv), kanskje hjemmeforikringen din dekker litt, det gjorde den for meg når lynet ødela hovedkortet i min PC. Lenke til kommentar
hooli Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Nei, det er nok samme modell, men etter den informasjonen jeg har så sluttet de å produsere den for 18 mnd. siden.http://www.intel.com/support/motherboards/...b/CS-029452.htm Den jeg har er lik, laget av Intel for LaCie og den er ikke mulig å få tak i lenger. Får du tak i den så er jo det topp (selv om det ikke er lagervare og prisen er stiv), kanskje hjemmeforikringen din dekker litt, det gjorde den for meg når lynet ødela hovedkortet i min PC. Forsikringa dekker boksen så den er grei, men skulle gjerne hatt tilgang til dataene. Har det emste ligende på dvd-er, men det er litt jobb hente dem tilbake derifra. Prøver å bestille så får vi sjå. Takker igjen for god hjelp. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Håper du får tak i, men om ikke har jeg kanskje anledning til å kopiere ut dataene til en HD om du sender meg diskene. Se hvordan det går først, du kan alltid få tak i meg via forumet. Lenke til kommentar
hooli Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Håper du får tak i, men om ikke har jeg kanskje anledning til å kopiere ut dataene til en HD om du sender meg diskene.Se hvordan det går først, du kan alltid få tak i meg via forumet. Der var et kjempetilbud!! Håper å unngå det, men tar kontakt om det blir aktuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå