Gå til innhold

Vil dette fungere? raid-5 + windows 7 + ssd

Teac

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål jeg ikke har klart å google frem et svar på.

Skal sette opp et raid-5 med 3x 1tb disker for lagring. I tillegg har jeg en Intel SSD hvor jeg har Windows 7 64bit.

Det jeg lurer på er om det vil gå greit om jeg setter opp et hardware raid når windows er installert? Har lest noe om at det ikke går ann å endre fra AHCI til RAID.

I tillegg lurer jeg på hvor mye SSD ytelse vil jeg miste om går fra ACHI til Raid med tanke på TRIM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil få BSOD om du ikke legger inn RAID driveren først ja.

Fra AHCI til RAID, RAID til AHCI og IDE til RAID eller AHCI = BSOD uten riktig driver.

Det du kan gjøre om HKet ditt har flere enn 6 SATA porter og er å koble OS disken på de andre SATA portene.

For eksempel hos Intel, de som ikke er tilknyttet ICH'n sine 6 orginale SATA porter og deretter slå sørbrua over på RAID og boote.

Legg inn driveren i Windows og deretter koble om, da skal det gå greit.

Lenke til kommentar
Du vil få BSOD om du ikke legger inn RAID driveren først ja.

Fra AHCI til RAID, RAID til AHCI og IDE til RAID eller AHCI = BSOD uten riktig driver.

Det du kan gjøre om HKet ditt har flere enn 6 SATA porter og er å koble OS disken på de andre SATA portene.

For eksempel hos Intel, de som ikke er tilknyttet ICH'n sine 6 orginale SATA porter og deretter slå sørbrua over på RAID og boote.

Legg inn driveren i Windows og deretter koble om, da skal det gå greit.

Ok. Har ikke flere enn 6 sata porter på kortet, eller 6 + 1 e-sata. Endte i grunnen opp med å legge raid-5 prosjektet på hylla. Grunnen til jeg vile ha de i første omgang var pga backup av større filer osv, men får heller nøye meg med mappe synkronisering av de viktigste filene. Ser for meg at jeg kjøper en raidkontroller og bygger et raid utenom både hovedkort og OS senere.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...