Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte regreim på Opel Astra 2000mod.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Opel Astra STV 2000mod som jeg kjøpte i 2004 og reimen ble skiftet da. Det har gått over 5 år så jeg lurer på om det er noen som gjør det billig. Verksted eller privat. Helst i Oslo. Hvis dere har skiftet så hvor mye betalte dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koster ca 5000 på merkeverksted, det er fordi at registerdelene er veldig dyre. Jobben er gjort på 1 time. Intervalen på reg reim på opel er 60 000 km. Vil tro det er noe billigere å få gjort det på bilxtra eller mekonomen sine verksteder.

Ville ikke ha gjort dette her hjemme uten nødvendig verktøy, setter du ei tann feil der så går alle ventilene og da blir det dyrt.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar
Ville ikke ha gjort dette her hjemme uten nødvendig verktøy, setter du ei tann feil der så går alle ventilene og da blir det dyrt.

Finnes ikke noe verktøy for å få riktig antall tenner rundtomkring bortsett fra hodet. Her må man være sikker. Stramming finnes det riktignok verktøy for å lette. Selv bytter jeg uten hjelpemidler. Bilen min har intervaller på 12000 mil, men tar det alltid på 6000 så da er det ikke veldig viktig at strammingen er 100%. Gjør det alltid med motoren ute da, mye enklere, og av en eller annen grunn finner den alltid veien ut!

Opel Astra 2000mod er vel SOHC? Da burde det ikke være vanskelig å gjøre det selv.

Endret av 405Mi16
Lenke til kommentar

Finnes ikke noe verktøy for å få riktig antall tenner rundtomkring bortsett fra hodet. Her må man være sikker. Stramming finnes det riktignok verktøy for å lette. Selv bytter jeg uten hjelpemidler. Bilen min har intervaller på 12000 mil, men tar det alltid på 6000 så da er det ikke veldig viktig at strammingen er 100%. Gjør det alltid med motoren ute da, mye enklere, og av en eller annen grunn finner den alltid veien ut!

Opel Astra 2000mod er vel SOHC? Da burde det ikke være vanskelig å gjøre det selv.

ok Spurte Opel Verkstedet og de tar ca 10 000kr. Virker dyrt. Har dermed valgt å gjøre det på et ikke merkeverksted eller privat. Noen tips. Hvor skaffer jeg utstyr og hva bør jeg kjøpe. Skal vannpumpe skiftes også. Noen steder der man for gjort billig eller hvor har du gjort det?

Lenke til kommentar

Gå på mekonomen.no og tast inn regnr. Kjøp en sats for regreim bytte, følger med strammere og reim og litt snacks der. Vannpumpe kjøpes der også, men det er ingen nødvendighet å gjøre det. Spørs om den ble byttet ved siste regreim skift da. Er jo bare å snurre litt på vannpumpa kjenne på motstanden. Bytter du vannpumpe mister du alt kjølevæsken også!

Når det gjelder fremgangsmetode anbefales det å kjøpe en Haynes verkstedbok til bilen din. Det er egentlig bare å følge alt fra punkt til prikke der og ta det over ett par dager så man vet det blir gjort ordentlig. Det er ikke noe vanskelig operasjon egentlig, tar bare litt tid! Hvertfall når motoren sitter i bilen og det er trangt. En gang må være den første!

Ellers kan du ringe til Stabekk Mekonomen Bilsenter hvis du bor i Oslo og omegn. Bytta regreima på bilen til dama der en gang fordi jeg skulle utenlands og ble borte en stund. Pris ble på skarve 3000 på en Peugeot.

Endret av 405Mi16
Lenke til kommentar

Opel har ofte veldigkorte intervaller. 60 000km er normalt på opel, eller 4 år.

Reg.reim bytte koster mellom 5-10K avhengig av hvem som gjør jobben og hvor mye jobb det er. Reg. reim, vannpumpe, spennhjul osv koster sjelden mer 3000kr i deler og ofte mindre og. Det er stort sett jobben som koster.

Lenke til kommentar
Opel har ofte veldigkorte intervaller. 60 000km er normalt på opel, eller 4 år.

Reg.reim bytte koster mellom 5-10K avhengig av hvem som gjør jobben og hvor mye jobb det er. Reg. reim, vannpumpe, spennhjul osv koster sjelden mer 3000kr i deler og ofte mindre og. Det er stort sett jobben som koster.

ok vet dere noen verksteder som gjør det billig

Lenke til kommentar

ok Spurte Opel Verkstedet og de tar ca 10 000kr. Virker dyrt. Har dermed valgt å gjøre det på et ikke merkeverksted eller privat. Noen tips. Hvor skaffer jeg utstyr og hva bør jeg kjøpe. Skal vannpumpe skiftes også. Noen steder der man for gjort billig eller hvor har du gjort det?

10 000 på en opel astra g? Vi har opel astra g 2000 modell også. 1.6 liter og vi betaler litt i overkant av 5000.

Det er viktig at reima er stram ja eller så kan den hoppe over tenner. På opel så finnes det et eget verktøy som låser kamakslingene og uten denne er det nesten umulig å få reima på plass uten at kammen flytter litt på seg.

Lenke til kommentar
10 000 på en opel astra g? Vi har opel astra g 2000 modell også. 1.6 liter og vi betaler litt i overkant av 5000.

Det er viktig at reima er stram ja eller så kan den hoppe over tenner. På opel så finnes det et eget verktøy som låser kamakslingene og uten denne er det nesten umulig å få reima på plass uten at kammen flytter litt på seg.

ok hvor skiftet du?`

Lenke til kommentar

Hvor ofte skifter du regreim? Får intrykk av at dette er noe du gjør stadik vekk:P

Er det btw noen måte å merke om du trenger å gjøre dette på? Aner ikke om dette er gjort på min gamle 93 astra.

Lenke til kommentar

Hvor ofte skifter du regreim? Får intrykk av at dette er noe du gjør stadik vekk:P

Er det btw noen måte å merke om du trenger å gjøre dette på? Aner ikke om dette er gjort på min gamle 93 astra.

Pleier å stå en lapp på registerdekselet eller rett under panseret.

Virka billig for 5000kr var det billig. Byttet du alle deler

Hele registersettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...