Gå til innhold

Utvide fotobagen og komme videre med foto!

Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg fotografert i litt over et halvt år med mitt d40 og har da bursdag:) derfor har jeg tenkt til å kjøpe litt utstyr (hvis jeg trenger det) . Har dere tips til hva jeg bør kjøpe av objektiv, filter, blitz osv? jeg har fra før et nikon d40 , en god kamerasekk, stativ, og et kit objektiv :) har også et 2 gig minnekort :)

Jeg liker å fotografere action og makro men også alt annet som er :)

Kom med tips btw har jeg også kjøpt en fotobok og lært meg basicsa med blender iso og lukker så ikke vits å komme med det som tips :)

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye 50mm er AF-s, ja.

Om det er action og makro du liker ville jeg kjøpt meg objektiver som passer til dette.

Når det kommer til action må du nesten beskrive mer hvilken type action, ellers blir det vanskelig å anbefale noen brennvidde. Ellers bør det hvertfall være lyssterkt så du får raske nok lukkertider.

Til makro kan du jo se på Tamron sin 90mm.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert Nikon 35mm f/1.8 og en SB-600 blits. De, i kombinasjon med kit-objektivet, gir deg utmerkede muligheter til å komme videre, og vil mest sannsynlig være partnere du beholder selv om du investerer i langt dyrere utstyr senere.

SB-600 haster ikke med i første omgang, men gå for 35mm f/1.8 og ha den på kameraet en måneds tid (du må naturligvis fotografere en del denne måneden også). Du vil nok se at du blir litt frustrert over at du ikke får de utsnittene du ønsker, men samtidig presser du deg selv til å tenke annerledes. Det er ikke ideelt til verken action eller macro, men kan funke godt i hvert fall til action. Uansett er det et veldig kjekt objektiv å ha i sekken - og er forholdsvis rimelig, og jeg tror det er sunt å ikke lære med optimale objektiver hele tiden, det gjør deg bevisst på begrensningene og du ser hva du trenger videre.

Kan også være en god idé å bevisst ta bare noen få bilder av gangen, bruke tid på ta dem, og ikke minst - gå inn og vurdere bildene dine i ettertid. Prøve å finne ut hva du ville gjort annerledes, hva du liker og ikke liker i bildene. Å være bevisst på hva du gjør, og ikke bare fyre løs, er nok det viktigste rådet du kan få med deg. Det gjør at du ikke bare tar med deg de samme feilene om og om igjen, men at du utvikler deg som fotograf.

Lenke til kommentar

En Nikon 35mm f/1.8 er en god investering. Objektiv med normal-utsnitt og stor blenderåpning er noe som bør ligge i enhver allround-kamerabag! Med en slik på vil D40'en din grense til et stort kompaktkamera i formfaktor: Jeg får den kombinasjonen ned i lomma på et par av jakkene mine. :p

Hvis du kan få tak i den gamle fokusmotor-versjonen av Tamron 17-50mm f/2.8 brukt er det også et knallkjøp. Jeg tror jeg gav 2000.- for min, og det er utrolig praktisk med en skarp normalzoom som kan åpnes opp til f/2.8 over hele fjøla.

... btw har jeg også kjøpt en fotobok og lært meg basicsa med blender iso og lukker så ikke vits å komme med det som tips :)

Fotobøker kan være mye mer enn "basicsa" da :). Fra en annen tråd her:

Det bildetekniske: Michael Freemans Photographer's Eye (Amazon.com) lærer deg oversiktlig og greit det grunnleggende rundt komposisjon og "konstruksjon" av et bilde. Billig er den også!

Det kunstneriske: Den noe misvisende betitlede How to read a photograph av Ian Jeffrey (Amazon.com) gir en inspirerende populærvitenskapelig introduksjon til fotografiets historie gjennom minibiografier og bilder fra mange betydningsfulle fotografer. Samt en del bildetolkning da, så tittelen er ikke helt på jordet. :)

Neste skritt(?): Photojournalism av Kenneth Kobre (Amazon.com) er primært skrevet for, vel, fotojournalister, men mye av stoffet er vel så interessant for seriøse amatører: Hvordan man forteller historier med bilder, fotografering av "vanskelige" motiver, behandling og frakt av utstyr, hva bør være med på reiser, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...