t0bn Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hei. Min relativt nye PC begynte helt plutselig i dag å ikke virke. Når jeg slår den på, starter viftene og lysene, men verken skjermen, tastaturet eller musa reagerer. Jeg har prøvd å slå den av og på gjentatte ganger, jeg har til og med koblet ut alt av strøm og ventet i 5 min for så å starte den igjen. Ingen ting ser ut til å virke. Kabinettet har forresten to lys i fronten, men bare det ene lyser under oppstarten (harddiskaktivitet). Det andre lyset har et lyspæreikon, det bruker å være på hele tiden, men nå er det slukket. Jeg har hørt noe før om BIOS-batteriet. Kan det ha noe med det å gjøre? Kan noen hjelpe meg? Fakta om PC-en: MB: ASUS P5Q SE2 CPU: INTEL Q8200 4 x 2.33GHz 4MB 1333MHZ C2 QUAD RAM: 4gb OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 GPU: Nvidia GTS 250 PCIE 1024MB GDDR3 DVI/HDMI OS: Windows 7 x64 (ekte) Kabinett: Thermaltake M9D Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Hei! Har du hatt pcen stående i sleep mode? Vennligst BmOnline Endret 8. januar 2010 av Marekatten Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
t0bn Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Det kan hende at dette skjedde når PC-en var på. Den går automatisk i hvilemodus, så det kan være tilfelle ja. Endret 8. januar 2010 av Marekatten Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Det kan hende at dette skjedde når PC-en var på. Den går automatisk i hvilemodus, så det kan være tilfelle ja. Akkurat ja. Du skjønner at der er noe med enkelte PWR som ikke tåler å stå i sleep mode. Der fins en motstand som leverer strøm i sleepmode, og når den ryker så starter ikke pwr opp etterpå. Du kan snuse litt rundt poweret og kjenne om det lukter svidd? Så det kan være det. Men det er ikke sikkert. Du får prøve å se. Det var en lampe som var mørk, sa du? Det neste du gjør er å løfte av jumperen til bios vent i 60 sek. og sett den på igjen. Prøv så å start igjen. Vennligst BmOnline Endret 8. januar 2010 av Marekatten Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
t0bn Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med PWR (er det strømforsyningen?) Jeg fulgte derfor steg to, og satte BIOS-batteriet (hvis man kan kalle det for det) ut og inn igjen etter 60 sekunder. Det funket! Etter et par restarter kunne jeg logge inn i Windows igjen. Siden du nevnte noe om en motstand som kunne være ødelagt, må jeg bytte ut noen komponenter i maskinen, evt. fjerne "Sleep Mode"-funksjonen? (Hvis det var grunnen til datahavariet) Uansett er jeg veldig taknemmelig for at du tok deg tid til å hjelpe meg Endret 8. januar 2010 av Marekatten Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Ja, fjern sleep mode, og du vil unngå dette får vi håpe. PWR er powersypply (PCU) Hipp hipp.. Vennligst BmOnline Endret 8. januar 2010 av Marekatten Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Tilleggskommentar angående denne tråden: Så lenge man svarer på siste innlegg, er det ingen grunn til å sitere da det følger naturlig at neste innlegg er svar på forrige. Endret 8. januar 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
t0bn Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Etter jeg gjorde dette har riktig nok dataen begynt å virke, men nå står det at min Windows 7 ikke er ekte. Beskjeden: (nederst til venstre på skrivebordet) "Windows 7 Build 7600 Denne kopien av Windows er ikke ekte" Jeg vet jo at mitt OS er ekte, jeg fikk det levert på døren direkte fra Microsoft. Må jeg da be om en ny nøkkel fra nettbutikken jeg kjøpte dataen fra? Det var en oppdateringsnøkkel fra Vista til Windows 7 (OEM, trur jeg) Lenke til kommentar
Agon Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Etter jeg gjorde dette har riktig nok dataen begynt å virke, men nå står det at min Windows 7 ikke er ekte. Beskjeden: (nederst til venstre på skrivebordet) "Windows 7 Build 7600 Denne kopien av Windows er ikke ekte" Jeg vet jo at mitt OS er ekte, jeg fikk det levert på døren direkte fra Microsoft. Må jeg da be om en ny nøkkel fra nettbutikken jeg kjøpte dataen fra? Det var en oppdateringsnøkkel fra Vista til Windows 7 (OEM, trur jeg) Prøvd å skrive koden inn på nytt? Hvis ikke dette virker tror jeg du har gjort noe med motherboard mens du restartet batteriet. Altså OEM registrasjon setter seg fast til motherboard sånn at det bare virker på den maskinen. Sjekk med PC produsenten, og se hva de sier. De kan som oftest hjelpe deg med det, jeg hadde det samme problemet med Windows Vista Home Premium.. Kontaktet HP og de fiksa det. Så prøv det. Cheers.. Lenke til kommentar
t0bn Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Plutselig forsvant beskjeden, så jeg går ut i fra at det bare tok litt tid før det ble "godkjent". Takk for hjelpa folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå