ChuckBace Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hei Jeg er nå på mitt 3. år på videregående og har bestemt meg for at det er juss jeg skal drive med de neste årene. I den sammenheng har jeg en del spørsmål som jeg til stadighet lurer på. For det første, hva slags inntakskrav har det vært på universitetet i oslo og bergen, eller for så vidt treider, de siste årene? Og hva er forskjellen på omdømme. Dersom jeg studerer på Treider, vil det virke hemmende for min karriere sett i forhold til om jeg hadde studert på f. eks UiO? Og hvor mye koster det å studere på Treider? Veldig mye jeg lurer på her, så trekker inn det meste. Hvilke fag har mann innenfor en masterutdannelse i juss? Kan man sammenlikne rettslære fagene fra vgs med de høyere studiene, eller blir det to helt forskjellige ting? Takk for svar:) Selvsagt ikke nødvendig og kunne svare på alle spørsmålene, men hvis du ville fortalt det du lurte på hadde det vært supert Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg er nå på mitt 3. år på videregående og har bestemt meg for at det er juss jeg skal drive med de neste årene. I den sammenheng har jeg en del spørsmål som jeg til stadighet lurer på. For det første, hva slags inntakskrav har det vært på universitetet i oslo og bergen, eller for så vidt treider, de siste årene? Og hva er forskjellen på omdømme. Dersom jeg studerer på Treider, vil det virke hemmende for min karriere sett i forhold til om jeg hadde studert på f. eks UiO? Og hvor mye koster det å studere på Treider? Veldig mye jeg lurer på her, så trekker inn det meste. Hvilke fag har mann innenfor en masterutdannelse i juss? Kan man sammenlikne rettslære fagene fra vgs med de høyere studiene, eller blir det to helt forskjellige ting? Mye av det du spør om finner du svar på på nettet. Hvilke fag utdanningen inneholder finner du her: http://www.uio.no/studier/program/jus/saml...g-gjennomforing (klikk på hvert semester, og så link til semestersider for oversikt). Det er blant annet arverett, erstatningsrett, eiendomsrett, forvaltningsrett, strafferett, selskapsrett, skatterett, .. Ja, mye rart. Rettslære fra VGS kommer du nok ikke så langt med i en jus-utdanning, jeg har inntrykk av at rettslære er for "basic" ift et studium. Jeg vet heller ikke hvilke fag man har i rettslære.. Pris treider: http://www.treider.no/website.aspx?displayid=11361 For studieåret 2009/2010 vil studiekostnaden være: 2 terminer à kr: 19. 500,- Totalt for ett år: 39.000,- Det gis ikke studielån til privatister ved universiteter og høyskoler. Treider tilbyr imidlertidig en avbetalingsordning over 3 år. Ta eventuelt kontakt med skolen for nærmere informasjon. Inntakskrav jus 2009: http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggren...vara_hoved.html UIO 185724 Rettsvitenskap (jus), start høst 58.0 51.2 UIO 185725 Rettsvitenskap (jus), start vår 54.7 48.8 (tall hhv "ordinær kvote" og "førstegangs vitnemålskvote". For en som kommer rett fra VGS er det som regel det høyre tallet som gjelder, dvs 51,2 for høstopptaket). Om Treider har noen inntakskrav vet jeg ikke. Studiekompetanse må du vel ha. Kjenner ikke til hva slags rykte Treider har ift f.eks. UiO, men dersom du har gode nok karakterer til å komme inn på universitetsstudium vil jeg vel absolutt anbefale det fremfor Treider. Ikke minst er det "gratis", og du får også studiestøtte fra lånekassen. På Treider tar du eksamenen på universitetet, dvs det er samme eksamen uansett hvor du går. På Treider vil jeg også tro det er litt tettere oppfølging, mens på universitetet er det veldig fritt hvordan du vil legge opp studiet. Samtidig er det en ypperlig anledning til å bygge et kontaktnett du vil ha nytte av resten av livet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Du vil få samme vitnemål fra UiO som fra Treider. Dette på grunn av at studenter ved Treider tar eksamen ved UiO, og UiO er vitnemålsskrivende enhet. Lenke til kommentar
annemarie89 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Som krikkert sier er det ingen som kan se om du har gått "ordentlig" på UiO eller gått på Treider siden man får det samme vitnemålet. Derfor vil det vel neppe virke hemmende senere i jobbsammenheng. Treider har bare generell studiekompetanse som "opptakskrav". De sier på sidene sine at de kan sette karakterkrav hvis det er veldig mange søkere. Jeg går på Treider nå, og er veldig fornøyd. Antall forelesninger pr uke varierer veldig. Forrige semester var det en uke jeg hadde en forelesning, mens uke 8 i år har jeg forelesning mandag-lørdag... Men det er for det meste 2-4 forelesninger i uken, som varer ca 2 timer. Foreleserne er (stort sett) veldig flinke (finnes jo unntak her som alle andre steder...), og mange av foreleserne vi har på Treider er også forelesere på UiO. Vi har minst en innleveringsoppgave (frivillige) i hvert fag, som vi får en ikke tellende karakter på og kommentarer til. Kollokvie har vi også, minst en i hvert fag på det også. Forelesningene foregår i rom på størrelse med et klasserom, noe jeg syns er mye bedre enn en svær aula med over 100 stk og en foreleser som står langt vekk og prater uten å få øyekontakt med noen... Ulempen med Treider er naturligvis at du ikke får studielån (noe den ene foreleseren min prøver å "overtale" Stortinget/Lånekassen om at vi bør få). Bare si i fra om du har flere spørsmål ang. Treider Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Oppfølgingen på Treider skal være veldig bra. Dette er noe man ikke får på samme måte på UiO. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå