Gå til innhold

Dårlig lyd og lav lyd i linux

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har akkurat fått inn Linux Gentoo med KDE GUI.

Det har seg slik at mp3 lyd høres dårlig ut. Når jeg spiller av filmer så må jeg skru lyden på fullt på høytaleren for at jeg i det hele tatt skal høre noe.

Noen som har vært borti det samme?

Har et Creative Soundblaster Live kort.

bruker xmms til å spille av mp3 og kmplayer til video.

Mvh

Hagmann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å bruke et mixe program for å stille lyden? Ermixer synes jeg er en enkel og grei mixer, og ligger i portage. Prøv å still på Vol og Pcm.

Lydkvaliteten har jeg ingen ting å klage på, men det er ikke lurt å sette lyden på fullt.

Lenke til kommentar

Etter og ha prøvd litt av hvert er jeg nesten fornøyd med lyden i mp3, importerte en winamp preset (nesten fornøyd). Men alle system lydene i gentoo er helt skurrete og får deg til å banke hue i bordet, noen forslag. Tror ikke at mixe program er svaret, mulig at det har noe med modulen å gjøre?

Mvh

Hagmann

Lenke til kommentar
Etter og ha prøvd litt av hvert er jeg nesten fornøyd med lyden i mp3, importerte en winamp preset (nesten fornøyd). Men alle system lydene i gentoo er helt skurrete og får deg til å banke hue i bordet, noen forslag. Tror ikke at mixe program er svaret, mulig at det har noe med modulen å gjøre?

Mvh

Hagmann

Sikker på at ikke PCM-volumet står for høyt? Still heller på "Master"-kanalen.

Lenke til kommentar

Har og opplevd akkurat det samme, at om man skrur opp volumet på max, som man pleier å gjøre i windows blir det overstyring ut (altså skurring).

For meg hjelper det å ha alle voluminnstillingene på ca 70%.

-magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...