Gå til innhold

Pizzadeig, bruke bakapapir?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hallo! Driver på og lage pizza, kan jeg ha pizzadeigen på bakepapir, eller blir den til og sette seg fast? Syns det virker mer hygienisk enn og ha den rett på pannen. Skal jeg eventuelt smøre bakapapiret?

Haster, deigen er snart ferdighevet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Nei glem det. Det står på bakepapiret at max anbefalt temeperatur er 225 grader, ellers kan det ta fyr! Jeg steker pizzaen på 250. Får vaske pannen ordntelig.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid bakepapir på pizzabunnen. Varmer først opp ovnen til 290 grader (max) med langpanne / skiferstein inne i ovnen. Når denne teperaturen er nådd flyttes pizzaen over på den varme skifersteinen MED bakepapir. Har aldri hatt noe problemer med brann fra bakepapr.

Lenke til kommentar

Jeg legger også pizzabunnene på bakepapir. Det gjør det mye enklere å flytte på dem, legge på fyll og legge dem inn i ovnen. Etter ca 1 minutt i ovnen (på pizzastein, ca 320 grader) åpner jeg raskt ovnsdøren og napper ut papiret fra mellom steinen og pizzaen. Det er da gjerne litt brunt i kantene, men ikke helt brent. Om jeg lar papiret ligge i ovnen under hele steketiden (5-7 minutter), blir det helt forkullet.

Lenke til kommentar
Bruker dere bakepapir på pizzastein?

Ja, men som jeg skrev, bare de første 40-60 sekundene. Jeg bruker ganske bløt deig (pga den høye temperaturen) og jeg vil ikke bruke så mye mel som "glidemiddel" fordi det brenner seg og soter. Da er det praktisk med papir. Etter kort tid på steinen/i ovnen tørker undersiden av pizzaen og da napper jeg enkelt ut papiret og lar pizzaen steke ferdig rett på steinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...