Gå til innhold

[Løst]Hvordan bli lærer?

khoyum

Anbefalte innlegg

Høres sikkert dumt ut, men jeg sitter i en situasjon om dagen, hvor jeg ikke vet hvordan jeg skal kunne utdanne meg til lærer. Pga unge og dumme år på videregående, så sitter jeg med et vitnemål som ikke er verdt og hoppe i taket for. Gjorde det utrolig dårlig på yrkesfag, men gjorde det bra på allmenfaglig påbygging, desverre blir snittet av dette veldig middels. Pr. idag mangler jeg 5 skolepoeng bare for å møte kvalifikasjonene, og dette er litt mye og ta som privatist ved en VGS.

Pga. dette har jeg egentlig utelukket Almennlærer, og prøver derfor og se etter andre løsninger. Har sett på noen Lektorprogrammer ved forskjellige universitet, men også her kreves det 35 skolepoeng, og 3 i matte/norsk.

Mener å ha hørt at en kombinasjon av en bachelor og ped skal kunne gi muligheten til å undervise som lærer.

Er det noen som kan dette som kan gi meg en hjelpende hånd? Fortsatt tid igjen å søke på, men greit å få litt klarhet i ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å bestemme deg for om hva har mest lyst til, og bruke tid på å forbedre karakterene dine, slik at du kommer inn der du vil.

Som du er inne på, er det også en mulighet å ta en bachelor etterfulgt av et år på ped, for å få undervisningskompetanse. F.eks. om du ønsker å undervise i historie kan du studere historie i tre år, så ta ped, og slik er du kvalifisert til tittelen 'Adjunkt' og kan undervise i den videregående skolen.

Lenke til kommentar

Ja, men har egentlig funnet ut av det. Men først nå jeg fant ut hvor dårlig jeg lå an til å komme inn på almennlærer. Har søkt på det to ganger tidligere, blitt avslått og studert noe annet som kompansasjon, men det er jo begrensa hvor lenge man kan gjøre dette:P Forbedre fag vil bli en vel stor prosess tror jeg. Tenkte på å ta realfag, men å ta 8 fag, for så å fortsatt ikke være kvalifisert gjør det lite fristende. ( 0.5p pr fag, og maks 4 poeng)

Blir nok bachelor + ppu som blir det greieste tror jeg. Er det mulig og gjøre tilsvarende som en master, og da få tverrfaglig kompetanse? har sett på noen lektor studiepakker, men også disse krever 35 skolepoeng >.<

Angrer veldig på at jeg ikke tok videregående mer seriøst, so kids, stay in school!

Lenke til kommentar

Den beste vegen er universitet:

Kanskje opptakskravene for 2010 ikke er like høye?

Disse fagene jeg nevner er ofte åpne, ikke noen grense på plasser.

Lektor med opprykk begynner på 400.000 i 2010

Det er undervisningskompetanse i 3 fag.

Dvs 1 år for eks Tysk

Så en Ba hvor du tar 2 språk for eks nordisk og eng.

Velger man eng i fordypningen også kan du ta en Ma i eng.

Så Ppu på toppen av dette.

6år ca.

Men da føler man seg ikke som en lærer, heller en som har master i noe og en lynkurs i ped.

Lenke til kommentar

Lektor med opprykk kan jo se ut til å være en mulighet, skal sjekke ut det litt.

Matte og norsk har jeg bedre enn 3 i, men sliter med skolepoengene. Har ca 30 skolepoeng, og tror ikke jeg orker å begynne å ta 8 realfag pluss forbedring av karakterer, blir for mye. Så det blir nok å finne en annen måte å lure seg til å bli lærer på!

Lenke til kommentar

Kona fullførte nettopp med lektor med opptykk (dvs flere fag)

Kona har 1 år tysk , Nordisk og eng i Ba med fordypning i Eng + Master i Eng + PPU.

Med opprykk bonusen stiller hu kjempebra i forhold til mange av kolegaene som bare har ett( + sløyd /kunst eller annet snevert) eller to fag.

Som en bonus fikk hu 50K ettergitt av stippendet (master i fremmedspråk eller realfag har denne bonusen)

400 søkere på stillingen og hu fikk jobb med en gang, fast også etter 4 mnd.

Da kan man jobbe fra 5 klasse og opp til universitet/høyskole.

Lærerskolen 4 år begrenser seg fra 1-10.

Merk at jeg ikke kan noe om dette, har bare observert kona.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Flott å se at folk vil satse på læreryrket! Gode lærere trengs når de gamle grå går ut med pensjon. Du mangler litt i karakterhjørnet ser jeg. Dette kan du alltids ordne på, enten ved å ta opp igjen fag, eller ta enkeltfag med PPU som påbygging. Det er tross alt ikke karakterene som forteller alt om hvordan du passer inn som lærer! Sosiale antenner, tolmodighet til å håndtere barn, kunne tilpasse seg andre, evnen til å stille som en god rollemodell. I skolen skal ikke barn bare lære, men også "sosialiseres".

Du vil utelukke allmennlærer på grunn av karakterkravet. Husk at tiden det tar å ordne på karakterene bare er småtterier i forhold til tiden etter du er utdannet. Om det er verdt det eller ikke må du selv vurdere.

Du kan jo som sagt alltids ta enkeltfag og bygge på med praktisk pedagogisk utdanning (PPU).

Sakset fra HiVolda sine sider:

"Allmennfagleg kompetanse: Studentar vert tekne opp på grunnlag av fullført allmennfagleg universitets- eller høgskuleutdanning av minimum tre års omfang, dvs. minimum 180 studiepoeng. Allmennfagleg kompetanse gjeld i denne samanheng utdanning som kvalifiserer for undervisning i allmennfag i grunnskulen, i vidaregåande opplæring eller i vaksenopplæringa. Søkjarar med 3 års utdanning må ha minst to undervisningfag, mastergrad/hovedfag treng berre eitt. Studentar med master- eller bachelorgrad vert prioriterte ved opptak. "

Du kan vel alltids ta enkeltfag på 60stp hver, og deretter bygge på med ppu. Husk at du trenger 30stp/fag for å undervise i barneskolen og 60stp/fag for å undervise i ungdomsskolen. I VGS er det formelle kravet en bachelor.

Velger du dog allmennlærerutdanning, får du 30stp i pedagogikk, 20 i RLE, 30 i Norsk, 30 i matematikk og 10 i GLSM. Etter de to første årene velger du selv fag.

Jeg tenker muligens å ta en bachelorgrad etter endt 2. år ved allmennlærerutdanningen. Ser det er flere som allerede har en bachelor, men som bygger på med allmennlærer for å få lærerkompetanse, samt. være kvalifiserte til å undervise i flere fag i grunnskolen.

NB husk at det er ny reform i allmennlærerutdanningen fra i år! Du velger om du vil bli lærer for klasse 1-7 eller 5-10. Er dog ikke helt oppdatert på hvordan dette påvirker utdanningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...