Gå til innhold

Kjøring på is

Takkformeg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet at det ikke er lov til å kjøre på islagte innsjøer, men lurte på om det er noe lov mot å kjøre på sjøen når det er is på den? Her i Kristiansand er det noen som kjører motorsykkel med ispigger på, og det må jeg si går unna.

Er klar over at forsikring ikke gjelder på isen.

Men er det lov å kjøre på islagt saltvann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg vet at det ikke er lov til å kjøre på islagte innsjøer, men lurte på om det er noe lov mot å kjøre på sjøen når det er is på den? Her i Kristiansand er det noen som kjører motorsykkel med ispigger på, og det må jeg si går unna.

Er klar over at forsikring ikke gjelder på isen.

Men er det lov å kjøre på islagt saltvann?

Uff, det hadde ikke jeg gjort. Tenk hvis det skjer noe da...?

Lenke til kommentar

Jeg spør ikke om du ville gjort det eller ikke, spør om det er noen lov mot det?

Kommer aldri til å ta bilen utpå, men lurer på om disse på motorsyklene gjør noe ulovlig, og evt hvis ikke de gjør, så vil gokartklubben søke snuten og evt bilsportforbundet om lov til å hive utpå gokarter med crosspigger under kontrollerte forhold :D

Lenke til kommentar

Sjø er ikke definert som verken vassdrag eller utmark, så jeg ser ikke noen grunn til at forskriftene som forbyr "unyttig" motorferdsel i utmark/isbelagte vassdrag gjør seg gjeldene. Jeg har gjort noen ekstra søk, men finner ikke noe som omhandler akkurat dette temaet, men endel angående snøscooterbruk kan sansynligvis brukes der. Jeg kunne ikke finne noe fasit for noe som helst, men jeg kan ikke finne noe som forbyr bruk av motorkjøretøy på isbelagt sjøvann.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Husk at èn ting er sikkert, det er ikke lov å bruke noe motorkjøretøy innenfor "oppmerket badeplass", samt sansynligvis endel andre steder (naturvernområde?)..

Kan ikke se noe sikkert om lovligheten i teorien akkurat på det å kjøre på isen, men en annen ting er nøyaktig hvilken type kjøring ettersom veitrafikkloven gjelder der, og veitrafikkloven er det mye rart du kan dømmes på dersom du ikke nyttekjører. (kan vel nevne at du fort blir tatt om du blir sett liggende sidelengs med tilskuere.. osv). Du vil uansett aldri klare å finne en forklaring på at det du gjør er noe "nyttig".

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kunskap om hvordan man håndterer en bil på glatt vei er desverre ganske forbudt å skaffe seg på egenhånd i Norge. Det er jo tross alt "for høy fart" som er årsaken til alle ulykker (NOT), så mer kunnskap om håndtering av bilen er jo ikke nødvendig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...