Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Hvordan få vite privatistkarakter

Anbefalte innlegg

Jeg tok privatist eksamen før jul. Sensur er 8 januar, altså i dag. Det sto at sensur ble hengt opp kl.10.00 på en dør på skolen. Jeg har ikke mulighet til å dra til skolen jeg tok eksamen ved i dag. Hvordan skal jeg finne ut karakteren min? Det her var dessuten den siste eksamen min på vgs, altså hvis jeg bestod er jeg ferdig med vgs. Hvordan får jeg vitnemål?

Jeg HATER den skolen jeg tok eksamen ved. Så jeg vil helst ordne disse tingene uten å fysisk måtte møte opp der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok du privatisteksamen så skal du jo få papirer som beviser at du klarte dette. De vil du vel få i posten. Du kan jo forsøke å etterlyse disse hos skolen, eller privatistweb om de ikke skulle komme. Disse må du så gi til skolen du tok de resterende fag på, slik at du får skrevet ut et vitnemål du kan gi til andre skoler når du skal søke deg videre.

Lenke til kommentar

På privatistweb står det

Alle som har vært oppe til eksamen, vil få tilsendt utskrift av eksamensprotokollen i posten.

Såvidt jeg vet får man ikke noe på privatistweb, dersom du går på videregående antar jeg du har SkoleArena.no innlogging. Der kunne jeg se min karakter. Dersom du ikke er det så må du nok vente tror jeg :)

Lenke til kommentar

Her i Rogaland kommer privatistkarakteren på privatistweb, jo. Jeg fikk den muntlige karakteren opp på privatistweb et par dager etter eksamen (da fikk jeg jo også vite den etter muntlig eksamen) og de skriftlige jeg tok kom opp på privatistweb noen dager før jeg fikk brev i posten med alle karakterene. Men du skal altså få et ark med karakteren i posten, slik at du har karakteren skriftlig. Den kommer normalt sett i løpet av første halvdel av januar, så den er nok rett rundt hjørnet.

Går det en stund uten at den dukker opp, får du nesten bare ringe skolen du tok eksamen ved, eller privatistkontoret i fylket ditt.

Ang. å få vitnemål så må du, når du har klart alle karakterene du trenger til vitnemålet, gå til skolen du sist gikk/går på. Altså ikke nødvendigvis skolen du tok eksamen ved, men den videregående skolen du sist var elev ved og fullførte et skoleår. De ordner vitnemålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...