ThOms-N Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hallo! Er det mulig at demperne på bilen kan fryse, eller er de deffekt (Kanskje begge deler?)? Kjennes ut så ei vannseng over fartsdumper. Demperne bak! Ein 95modell Golf 3! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 det høres ikke ut som de har fryst vil jeg si, det høres ut som der defekte, vis det har skjedd plutselig så kan det vær det folk kaller punkterte/sprengte dempere. kan jo teorisere om at vis det er olje dempere at olja ikke takler kulda og blir seige, dermed trege som skaper for mye motstand for mekanismen i demperen og de "sprenger" og dermed deffekt Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Takk for svar. Har ikkje sett så mye på det. Berre konkludert med at de er tullete! Setter ikkje mine fingrer i de før kulda stikker. :=) Hører med til historien at de sviktet på en meget kald dag. Og ble oppdaget på noen fartsdumper 1km fra starten på kjøreturen! Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hallo!Er det mulig at demperne på bilen kan fryse, eller er de deffekt (Kanskje begge deler?)? Kjennes ut så ei vannseng over fartsdumper. Demperne bak! Ein 95modell Golf 3! Mulig de må være litt defekte for å begynne å fryse, men akkurat det samme skjedde med min gamle BMW for mange år siden. Var skikkelig kaldt en morgen, å bilen var helt jævlig å kjøre. Hva var galt? Joda, venstre demper foran var dypfrossen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Det som kan skje er at det kommer luft inn i de fra utsiden som kondenserer vann på innsiden, som igjen fryser. Da er det vannet som fryser, og ikke olja. Blir det nok vann på innsiden kan det gi problemer. Dersom det skjer er uansett demperen deffekt på grunn av lekkasje. Det vil få demperen til å låse seg, ikke motsatt. Nå er det vel ganske normalt at olja på innsiden kan bli noe seigere når den er kald, men det bør løse seg opp ved litt lengre kjøretur ettersom den varmes opp. Endret 8. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Nå er det vel ganske normalt at olja på innsiden kan bli noe seigere når den er kald, men det bør løse seg opp ved litt lengre kjøretur ettersom den varmes opp. Får inntrykk av at demperen ikke gir noen motstand i det hele. Oppfører seg litt som om at det kun er fjærene som holder bilen oppe. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Da har du en deffekt demper som må byttes. Kan evt. være feil/frost i ventilen som skal hindre at demperen blir ødelagt ved plutselig kraftig belastning, men det betyr likevel at det er noe feil ettersom det bare er vann eller annet fremmed væske som fryser, og vann skal ikke være i demperen. Endret 8. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Den ene bakdemperen frøs på min -93 Carina E, føltes som om understellet bak var lagd av stein, regner med det skyldtes at pakninga på demperen var lekk og slapp inn vann. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Som nevnt tidligere her så har du nok en lekkasje i en eller flere dempere, som har ført til at det har blitt dannet kondens som igjen har fått dempere til å fryse i en stilling. Da kan man fort få følelsen av å sitte i en båt. Hadde samme problem i fjor vinter, og da var det lekkasje i begge demperne foran. Lenke til kommentar
405Mi16 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Nå er det vel ganske normalt at olja på innsiden kan bli noe seigere når den er kald, men det bør løse seg opp ved litt lengre kjøretur ettersom den varmes opp. Får inntrykk av at demperen ikke gir noen motstand i det hele. Oppfører seg litt som om at det kun er fjærene som holder bilen oppe. Dempere skal kun gi motstand på vei opp igjen. På vei ned skal de ikke gjøre noe motstand, da er det fjæren som skal dempe. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Dempere skal kun gi motstand på vei opp igjen. På vei ned skal de ikke gjøre noe motstand, da er det fjæren som skal dempe. Det stemmer ikke. Støtdempere begrenser fjærutslagene begge veier. Prøv selv før og etter du har byttet dårlige støtdempere med noen nye. Lenke til kommentar
405Mi16 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Dempere skal kun gi motstand på vei opp igjen. På vei ned skal de ikke gjøre noe motstand, da er det fjæren som skal dempe. Det stemmer ikke. Støtdempere begrenser fjærutslagene begge veier. Prøv selv før og etter du har byttet dårlige støtdempere med noen nye. Det var litt dårlig formulert bare. Demperns oppgave er å motvirke fjæren. Det jeg mente å kommentere er at det føltes som om bare fjærene holdt bilen oppe. Noe de gjør. Prøv å monter kun demper og slipp ned bilen på bakken. Den holder seg ikke oppe lenge da:P Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hvis en bil bare hadde hatt fjær hadde bilen gynget mye frem og tilbake, det demperene gjør er å konvertere bevegelsesengergien til varmeenergi. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Så med andre ord deffekte. Det var det jeg (ikke) ville vite. Takk for svar.. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Så med andre ord deffekte. Det var det jeg (ikke) ville vite. Takk for svar.. ny demper er da ikke dyrt. sjekke www.mekonomen.no hva det koster for ny Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Kommer jo helt an på hva man definerer som dyrt. Dempere byttes parvis, og det går fort noen tusenlapper hvis man ikke gjør jobben selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå