LaStrada Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Heisann, jeg og samboeren var borte i jula for å feire sammen med familie. Vi var borte fra sokkelleiligheten i 11 dager og det ble ganske kaldt i leiligheten, ca 8-10 grader. Vi tenkte ikke så mye over det, men vi kunne ikke ta hovedkrana (riktig navn?) fordi han som leier over oss (1. etg) skulle være hjemme i jula og trengte da selvfølgelig vann. Leiligheten Vi holder til under jorda og har derfor kun små vinduer hele veien rundt bortsett fra på kjøkkenet hvor vi har et stort vindu pga trapp ned til sokkelleiligheten. Ikke gulvvarme (veldig kaldt gulv om vinteren) og kun panelovner. Hva som har fryst og hva som ikke har fryst - Kjøkkenvask - ikke noe vann - Vask på bad - kaldt og varmt fungerer fint, ligger ikke inntil noen vegger så regner med at det har "reddet" denne" - Dusjen - kun kaldt vann, varmtvannsrørene går langs ytterveggen, men ligger under bakken hele veien. Vet ikke hvor kaldtvannsrørene går, men antageligvis under bakken - Doen - fungerer fint - Varmtvannstank/vaskemaskin (samme rør fra veggen) fungerer fint Heldigvis får vi låne en dusj rett borti gata, men vi kunne jo sikkert spurt utleieren også så akkurat det er ikke et stort problem. Det er verre å ta oppvasken uten vann på kjøkkenet, men det går på et vis det også. Snakket med en rørlegger i går og han sa det ikke var så mye å gjøre og bare krysse fingrene og satse på det beste. Vet rørleggere kan sette strøm på rørene for å varme de opp på denne måten, men fikk beskjed om at dette ikke var noe vits og det bare ville fryse igjen... uten at jeg helt skjønner det. Trodde det ville hjelpe å få tint det opp og få litt sirkulasjon i vannet. Værmeldingen sier at det ikke blir "varmt" før på mandag, da blir det kanskje et ettsifret kuldegrader mot rundt 20 kuldegrader nå. Min teori Min teori her er at det er alt for dårlig isolert! Det eneste stedet som ikke er under bakken i leiligheten vår er veggen ved kjøkkenvasken og inngangsdøren pga en trapp ned til leiligheten - og det er jo nettopp her det har fryst mest (varmt og kaldt vann). Siden det ikke har vært sirkulasjon i vannet på 11 dager er det jo ikke rart det fryser. Veggen ut mot trappa er ganske tykk (murvegg), men det hjelper lite siden rørene går inn i veggen. Hvor de går etter dette vet jeg ikke, men regner med kaldtvannet går under bakken og tvers over gulvet siden hovedkrana er der og varmtvannet går lags veggen og inn til badet/varmtvannstanken, ca 3-4 meter. Personlig tror jeg det hadde fryst selv om vi hadde hatt 20 grader pga den ekstreme kulden i jula. Tidligere leietakere har tydeligvis ikke hatt lignende problemer, men det er jo mange år siden det har vært så kaldt i jula i Trondheim dvs den tiden det er vanlig å dra vekk over tid på vinterstid. Spørsmål Hvem kan jeg kontakte for å sjekke isolasjonen? Kan rørleggerne si om det er for dårlig isolasjon til rørene? Hvilke rettigheter har jeg? Leste litt på nettet og om det ikke var "vår skyld" har vi rett på vesentlig reduksjon i husleien, men har vi skylda, ja da må vi jo bite i det sure eplet og evt betale skadene som kan dukke opp når vannet til slutt fryser. Vi skal flytte ca 1. februar og vi skal ha en visning neste uke for en person som er interessert og om vannet ikke fungerer da skjønner jeg jo at hun kan bli mistenksom og ikke ta leiligheten. Er det dårlig isolert kan vi jo evt kreve at dette blir fikset, men er det ikke det ender vi sikkert opp med å betale for leiligheten her i 2 måneder uten at noen bor her. Er litt pga flyttingen at jeg er bekymra, litt kjekt å ha vann på visning, men føler også at tiningen av vannet tar LANG tid (stått på masse varme i 5 dager nå). Noen tips til hva vi bør gjøre eller om noen vi kan kontakte? Vi skal snakke med huseieren i morgen, men det er egentlig fordi vi skal flytte snart og skal vel ordne litt praktiske ting angående det, men vil gjerne "forberede" meg litt før jeg møter han. Lenke til kommentar
War Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Ser du holder på å tine nå, er dere borte om dagene? Sprekker røret og du tiner så vil det lekke når det tiner så kommer du hjem til 1meter vann. Skulle ha fått huseiger til å tappe vann hos dere 2 ganger om dagen når han var hjemme i jula. Dro dere fra hele kåken uten noe varme på? Selv med vannskader på nyhetene 4 ganger om dagen i Trondheim? Flaks at ikke alle rørene røk da i hele huset. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Alltid noen hjemme her ja, men det er kun foreløbig. Selv starter jeg på jobb i kveld, men samboeren begynner på tirsdag. Det sto noe varme på og tenkte ikke noe mer over det siden leiligheten ligger under bakken (90% sånn ca) noe som liksom skal isolere litt. Leste rundt på nettet og det sto at det var anbefalt å holde leiligheten på ca 10 grader, noe vi nesten klarte i stua (ingen vannrør her), men der var det kaldere enn på kjøkkenet så går ut i fra at det var ca 10 grader der. Skjønner jo nå at vi burde gjort litt mer, men tenkte ikke så mye over det siden jeg levde i en verden hvor jeg tenkte alt ville gå bra siden jeg alltid har hørt, inkludert utleieren, at jorda rundt oss isolerer masse om vinteren. Edit: Hvor lang tid kan det egentlig ta å få tint vannet? Skjønner jo at det kommer an på hvor det er frossent og hvor mye, men hvor lenge kan man forvente at man må vente? Endret 8. januar 2010 av LaStrada Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Da har vi fått tilbake varmtvannet i dusjen! Skal prøve å få åpna noen "hull" inn i veggen på kjøkkenet i morgen og kjørt på litt varme inn der. Sånn jeg forsto det var veggen enda tynnere / dårligere isolert enn først antatt... Lenke til kommentar
stwa Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Snakket med en rørlegger i går og han sa det ikke var så mye å gjøre og bare krysse fingrene og satse på det beste. Vet rørleggere kan sette strøm på rørene for å varme de opp på denne måten, men fikk beskjed om at dette ikke var noe vits og det bare ville fryse igjen... uten at jeg helt skjønner det. Trodde det ville hjelpe å få tint det opp og få litt sirkulasjon i vannet. Sa en rørlegger virkelig det? Virker helt utrolig! Ring et annet firma så kommer de sikkert å tiner for deg.. Personlig tror jeg det hadde fryst selv om vi hadde hatt 20 grader pga den ekstreme kulden i jula. Tror ikke det hadde fryst om du hadde noe varme på nei.. Da hadde det fryst hos han over dere også i løpet av natta. Hvem kan jeg kontakte for å sjekke isolasjonen? Kan rørleggerne si om det er for dårlig isolasjon til rørene? Ja det kan han, men er isåfall isoleringa til hust som er fordårlig.. Hvis du har kobberrør i huset må du være obs på at det kan oppstå lekasjer etter at rørene har vært frossa. Endret 9. januar 2010 av stwa Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Takk for svar! Ja, rørleggeren sa det! Er kobberrør hele veien der det er frosset og vet disse kan sprekke, hadde derfor håpet at vannet var tilbake før tirsdag siden det ikke er folk hjemme 24/7 da. Føler det er ganske dårlig isolert der rørene går. Jeg trodde det var en tykk betongmur med litt glava og sånn på innsiden, men det viser seg at betongen er mye tynnere enn jeg trodde og at rørene går langt lengre ut mot utsiden av muren enn jeg trodde. Skal gjøre et siste forsøk å tine i morgen (skal prøve å åpne opp noen hull inn i veggen for å få på varme rørene "direkte"), hvis ikke må vel en rørlegger komme på mandag, men ikke fra det firmaet jeg ringte her om dagen... Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Litt sånn OT! Hvis sånne problem oppstår. Er det mulig å slå av hovedvannkranen og åpne kobling der, samt åpne alle kraner, for så å tine rørene.? Vil dette senke faren for at rør sprekker, eller er allerede rørene sprukket på daværende tidspunkt? Vil vel begrense skader ved å slå av hovedtilførselen uansett.? Det er mye jeg kan gjør selv, men rør er noe jeg serverer fagfolk. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Sånn jeg forstått det sprekker rørene i det vannet fryser (rørene "krymper" pga kulden og vannet utvider seg = dårlig kombinasjon). Om du ikke vil ha masse vann rennende inn i huset er det lurt å stenge hovedkrana uansett Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Er det avklart om hvem som skal betale for tiningen? Den bedriften jeg jobbet før tidligere hadde som rutine å få dette avklart før vi dro ut på oppdrag, da spesielt i utleiedeler, sameie og borettslag!! Det er umulig å komme med et direkte svar på hvordan tiltak som bure igangsettes før man har sett opplegget der... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Litt sånn OT!Hvis sånne problem oppstår. Er det mulig å slå av hovedvannkranen og åpne kobling der, samt åpne alle kraner, for så å tine rørene.? Vil dette senke faren for at rør sprekker, eller er allerede rørene sprukket på daværende tidspunkt? Vann utvider seg når det fryser, ikke når det tiner (med mindre det varmes til damp...) , så skaden er nok allerede skjedd. Om du ikke stenger stoppekranen før det tiner igjen, så kan du imidlertid få store vannskader i tillegg til sprukne rør.. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 I natt våknet jeg av en rar lyd. Tok litt tid før jeg skjønte hva det var... rennende vann! Så jeg spretter opp og river opp døra til kjøkkenet og er klar til å ta hovedkrana! Men heldigvis var det ikke så dramatisk, hadde nemlig bare latt krana stå åpen og rørene hadde tint i løpet av natten. Det ødela nattesøvnen min, men skal vel ikke akkurat klage - nå har vi jo vann! Varmtvannet kom litt senere, rundt 12 så da er det bare å være takknemlig for at rørene ikke har sprukket! Lenke til kommentar
stwa Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hvis sånne problem oppstår. Er det mulig å slå av hovedvannkranen og åpne kobling der, samt åpne alle kraner, for så å tine rørene.? Om det i det i det heletatt funker går det uansett ikke mye raskere.. Vil dette senke faren for at rør sprekker, eller er allerede rørene sprukket på daværende tidspunkt? Er ikke nødvendighvis sikkert at de sprekker.. Har tint en del rør den siste tiden og har bare opplevd en gang at røret var sprukket. Vil vel begrense skader ved å slå av hovedtilførselen uansett.? Ja! Helt klart.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Slår du av hovudkranen vil det ikkje stå trykk på røyrene. Om det skulle bli lekkasje vil det med andre ord ikkje være noko som trykker på, samt at lekkasjen ikkje får stadig tilførsel av nytt vatn. Det som ligg i røyrene vil sjølvsagt kunne renne ut, avhengig av kvar lekkasjen er, men du unngår i det minste at der lekker til det blir stoppa. Ved frosne røyr er første punkt å stenge hovudkranen til du har fått tint opp røyrene. Er du uheldig kan det være ei liten sprekke inni ein vegg som ein ikkje høyrer. Om ein kan forhindre det så er ingenting betre. Pass på å ha ein lunk i huset/leiligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå