FluFFy- Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Trenger hjelp med å finne en formel i en matte oppgave. "et par ønsker 4 barn. hva er sannsynligheten for at det blir 2 gutter og 2 jenter?" ved å sette det inn i diagram har jeg kommet frem til riktig svar, men hvordan kan jeg sette opp en formel for å finne ut hvor mange frekvenser som går innenfor hver gruppe? altså hvordan regne meg frem til at det, av de 16 mulige kombinasjonene, er 1 på 4x gutter, 1 på 4x jenter, 4 på 3j+1g, 4 på 3g+1j og 6 på 2j+2g. håper dere skjønner problemet mitt og at noen kan hjelpe Z_AGo lurer også. satt å diskuterte med han ganske lenge i går uten hell Endret 9. januar 2010 av FluFFy- Lenke til kommentar
MRN Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg kom til "0.0625", eller 6,25% sjanse. Husk på at jeg er skoletaper da Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Nå er ikke jeg noe mattegeni, men hva med å bruke en binomisk modell for å finne sannsynligheten til hvert enkelt scenario, og så gange utfallet med antall mulige kombinasjoner for å få frekvensen? For 3 gutter og 1 jente blir det da slik om vi går ut fra at sannsynligheten er 0,5 for både gutt og jente: Lenke til kommentar
FluFFy- Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg kom til "0.0625", eller 6,25% sjanse. Husk på at jeg er skoletaper da hehe. det er sannsynligheten for 4xgutter eller 4xjenter. 0,5^4. for da er det 50% sjanse 4 ganger på rad. men når det er samme hvilken rekkefølge, sålenge det blir 2 gutter og 2 jenter blir det 37,5% utifra det jeg regna. sliter bare med å finne formelen som regner ut dette for meg Lenke til kommentar
FluFFy- Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Nå er ikke jeg noe mattegeni, men hva med å bruke en binomisk modell for å finne sannsynligheten til hvert enkelt scenario, og så gange utfallet med antall mulige kombinasjoner for å få frekvensen? For 3 gutter og 1 jente blir det da slik om vi går ut fra at sannsynligheten er 0,5 for både gutt og jente: går bare påbygg så har nok aldri vært borti binomsike modeller. er bare veldig interessert i matte så dette er for min egen del. prøvde å plotte inn formelen din men kom frem til et helt annet svar enn det du gjørde. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg kom til "0.0625", eller 6,25% sjanse. Husk på at jeg er skoletaper da hehe. det er sannsynligheten for 4xgutter eller 4xjenter. 0,5^4. Helt riktig, og jeg legger meg flat. Ikke ofte jeg bommer på tråden innhold :/ Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Som sagt, så er det en binomisk modell. Med andre ord er det ikke 4/3 som står der. Jeg går forresten påbygg jeg også, og skjønner godt at du ikke har vært borte i dette siden det er pensum i R1 (som jeg sliter meg gjennom parallelt med den praktiske matematikken). Jeg får nok matte i skoletiden, for å si det slik. Lenke til kommentar
FluFFy- Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 hehe. liker matte jeg da en av få her i verden som faktisk gjør det (kanskje sett vekk fra dette forumet ) ville ta 3mx og fy ved siden av men det hadde ikke skola no tilbud om så da blir det det til neste år i stede om ikke et intensivkurs i sommer. skal prøve å lese litt på den linken du gav meg å se om jeg blir noe klokere Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Når jeg tenker meg om, så holder det naturligvis med for å finne fordelingen, siden det er nettopp det man finner. Jeg tenkte om sannsynligheten og glemte meg litt i egne tanker. Om du har en litt avansert kalkulator kan du også bruke knappen nCr for å finne det (4 nCr 3). Lenke til kommentar
FluFFy- Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Når jeg tenker meg om, så holder det naturligvis med for å finne fordelingen, siden det er nettopp det man finner. Jeg tenkte om sannsynligheten og glemte meg litt i egne tanker. Om du har en litt avansert kalkulator kan du også bruke knappen nCr for å finne det (4 nCr 3). på calc kom jeg frem til samme svar som deg ja da må jeg bare leike meg litt videre så jeg virkeli forstår det men er inne på rett spor i det minste vet du forresten hva nCr funksjon er i excel? liker bedre å jobbe i det hehe Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Excel er jeg ganske så blank på, så nei, dessverre. Om du trenger å regne det ut på data, så kan kanskje WxMaxima være av interesse. Lenke til kommentar
FluFFy- Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 den er grei. skal sjekke det ut men formelen passa perfekt hvertfall. må bare lære meg hvordan å finne den formelen selv, men lært å bruke den i det minste. hehe. men tusen hjertelig for hjelpa. sitti å rivd meg i hue og jobba fler timer med alle mulige løsninger for å finne ut av den der. så nå kan jeg endeli legge den vekk Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Blir 37,5% 6 av 16 blir 2g2j -> 6/16=37,5% Trenger du en mer avansert formel enn det? Endret 10. januar 2010 av NorvegianDad Lenke til kommentar
FluFFy- Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Blir 37,5% 6 av 16 blir 2g2j -> 6/16=37,5% Trenger du en mer avansert formel enn det? trenger ikke en mer avansert formel nei. men det jeg var ute etter var en formel så jeg slapp å sette opp i diagram for å komme frem til at det er 6 frekvenser. men ved å bruke formelen under kom jeg frem til nettopp det. Endret 10. januar 2010 av FluFFy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå