Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteoppgave i sannsynlighet

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med å finne en formel i en matte oppgave.

"et par ønsker 4 barn. hva er sannsynligheten for at det blir 2 gutter og 2 jenter?"

ved å sette det inn i diagram har jeg kommet frem til riktig svar, men hvordan kan jeg sette opp en formel for å finne ut hvor mange frekvenser som går innenfor hver gruppe? altså hvordan regne meg frem til at det, av de 16 mulige kombinasjonene, er 1 på 4x gutter, 1 på 4x jenter, 4 på 3j+1g, 4 på 3g+1j og 6 på 2j+2g.

håper dere skjønner problemet mitt og at noen kan hjelpe

Z_AGo lurer også. satt å diskuterte med han ganske lenge i går uten hell

Endret av FluFFy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noe mattegeni, men hva med å bruke en binomisk modell for å finne sannsynligheten til hvert enkelt scenario, og så gange utfallet med antall mulige kombinasjoner for å få frekvensen?

For 3 gutter og 1 jente blir det da slik om vi går ut fra at sannsynligheten er 0,5 for både gutt og jente:

chart?cht=tx&chl={4 \choose 3} \cdot 0,5^3 \cdot 0,5^1 = 0,25

chart?cht=tx&chl=0,25 \cdot 16 = 4

Lenke til kommentar
Jeg kom til "0.0625", eller 6,25% sjanse.

Husk på at jeg er skoletaper da :)

hehe. det er sannsynligheten for 4xgutter eller 4xjenter. 0,5^4. for da er det 50% sjanse 4 ganger på rad. men når det er samme hvilken rekkefølge, sålenge det blir 2 gutter og 2 jenter blir det 37,5% utifra det jeg regna. sliter bare med å finne formelen som regner ut dette for meg

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noe mattegeni, men hva med å bruke en binomisk modell for å finne sannsynligheten til hvert enkelt scenario, og så gange utfallet med antall mulige kombinasjoner for å få frekvensen?

For 3 gutter og 1 jente blir det da slik om vi går ut fra at sannsynligheten er 0,5 for både gutt og jente:

chart?cht=tx&chl={4 \choose 3} \cdot 0,5^3 \cdot 0,5^1 = 0,25

går bare påbygg så har nok aldri vært borti binomsike modeller. er bare veldig interessert i matte så dette er for min egen del. prøvde å plotte inn formelen din men kom frem til et helt annet svar enn det du gjørde. post-206720-1263149194.png

Lenke til kommentar

hehe. liker matte jeg da :p en av få her i verden som faktisk gjør det (kanskje sett vekk fra dette forumet :p) ville ta 3mx og fy ved siden av men det hadde ikke skola no tilbud om så da blir det det til neste år i stede om ikke et intensivkurs i sommer.

skal prøve å lese litt på den linken du gav meg å se om jeg blir noe klokere :)

Lenke til kommentar
Når jeg tenker meg om, så holder det naturligvis med chart?cht=tx&chl={4 \choose 3} for å finne fordelingen, siden det er nettopp det man finner. Jeg tenkte om sannsynligheten og glemte meg litt i egne tanker. Om du har en litt avansert kalkulator kan du også bruke knappen nCr for å finne det (4 nCr 3).

på calc kom jeg frem til samme svar som deg ja :) da må jeg bare leike meg litt videre så jeg virkeli forstår det men er inne på rett spor i det minste ;) vet du forresten hva nCr funksjon er i excel? liker bedre å jobbe i det ;) hehe

Lenke til kommentar

den er grei. skal sjekke det ut :)

men formelen passa perfekt hvertfall. må bare lære meg hvordan å finne den formelen selv, men lært å bruke den i det minste. hehe.

men tusen hjertelig for hjelpa. sitti å rivd meg i hue og jobba fler timer med alle mulige løsninger for å finne ut av den der. så nå kan jeg endeli legge den vekk :D

Lenke til kommentar
Blir 37,5%

6 av 16 blir 2g2j -> 6/16=37,5%

Trenger du en mer avansert formel enn det?

trenger ikke en mer avansert formel nei. men det jeg var ute etter var en formel så jeg slapp å sette opp i diagram for å komme frem til at det er 6 frekvenser.

men ved å bruke formelen under kom jeg frem til nettopp det.

chart?cht=tx&chl={(4 nCr 2)} \cdot 0,5^2 \cdot 0,5^2 = 0,375

chart?cht=tx&chl={(4 nCr 1)} \cdot 0,5^4 = 0,0625

chart?cht=tx&chl={(4 nCr 3)} \cdot 0,5^3 \cdot 0,5^1 = 0,25

chart?cht=tx&chl=2^4 = 16

chart?cht=tx&chl=0,375 \cdot 16 = 6

chart?cht=tx&chl=0,0625 \cdot 16 = 1

Endret av FluFFy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...