Gå til innhold

Router til hjemmenetverk

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Nå har det seg slik at jeg har fått en ny linje internett her i hus.

Når jeg måler farten direkte i fra modemet så får jeg et resultat som sier 35.58 Mbps nedlasting og 4.89 Mbps opplasting!

Men da jeg setter meg i andre enden av huset og netverkskabelen har gått igjennom 1 router og en gammel switch/hub, sjer det da at jeg får (på samme speed test) 6Mbps nedlasting.

Så det jeg lurer på er hvilke routere(er nødt å ha 2) jeg må ha for å bruke linja fullt ut da jeg har ei linje på 35/5 Mbit/s ?

Takker for raske svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. hvorfor må du ha to routere?

2. kjøp router som har gigabit, strekk ny kabel sørg for at du får en som er godkjent for høye hastigheter.

har selv sitte på nett som var 20Mbit ned fra leverandør og fikk det når jeg gikk rett fra modem/router, når jeg gikk via en 15 meter billig kabel fra clas og en dlink 624 droppa hastigheten til 10Mbit.

Lenke til kommentar

Hvis du skal utvide den trådløse rekkevidden så trenger du trådløs ruter + aksesspunkt, og ikke to rutere. Merk det stich_it skriver, at du trenger gigabit-ruter. Dette gjlder da også evnt. switcher du har i huset, slik at de ikke blir flaskehalser på 100mbit. Alle nettverkskabler MÅ være av typen CAT6 for å støtte gigabit-nettverk. CAT5 støtter bare 100mbit og CAT5E noe mer. Kvaliteten på nettverkskabler er ganske god generelt og alle mine kabler hjemme er fra clas-ohlson og funker fint i gigabit-nettverk.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer gigabit-switch, når nettlinjen er på 35/5. OP's problemer vil ikke bli løst med å stappe en gigabit-switch inn i oppsettet.

for meg så er det rett og slett så enkelt som at av erfaring så vil den effektive hastigheten ut på nettet gå ned etter som du putter flere routere imellom, da spesielt når du bruker vanlig 100Mbps router.

ved å bruke routere som kana takle høyere hastighet vil TS forhåpentligvis ha mindre drop i hastigheten han får til maskinen da nettverket hans(vis kablet skikkelig) har mulighet for generelt høyere pakkeoverføring.

vis du tror at hastighet ikke påvirkes av antall routere og nettverksbrukere tar du styggelig feil.

du mener vel ikke at TS likke greit kunne brukt wlan med g standarden?

Lenke til kommentar
Så det jeg lurer på er hvilke routere(er nødt å ha 2) jeg må ha for å bruke linja fullt ut da jeg har ei linje på 35/5 Mbit/s ?

Takker for raske svar!

1. Hva har du i dag av router og switc/hub? navn og modellnummer er ønskelig.

2. Hvorfor må du ha to routere?

3. Disse kablene mellom utstyret, er de hjemmelaget? hvis ja, er de koblet etter koblingskjema for pluggene/veggboksen?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer gigabit-switch, når nettlinjen er på 35/5. OP's problemer vil ikke bli løst med å stappe en gigabit-switch inn i oppsettet.
ved å bruke routere som kana takle høyere hastighet vil TS forhåpentligvis ha mindre drop i hastigheten han får til maskinen da nettverket hans(vis kablet skikkelig) har mulighet for generelt høyere pakkeoverføring.

Så istedetfor å finne roten til problemet, så skal OP bruke masse penger på gigabit-routere? 35/5 er jo ikke akkurat uoverkommelig båndbredde, og det finnes nok non-gigabit routere som fint klarer jobben. Jeg vil også tro at OP fint kunne fått hastigheten han skal ha, med det utstyret han allerede har (dog litt knapt om han sitter på 802.11g).

vis du tror at hastighet ikke påvirkes av antall routere og nettverksbrukere tar du styggelig feil.

Jeg har da aldri påstått dette. Det blir dog helt feil av deg å påstå at det er «normalt» at man mister 83% av en nettlinje, bare ved å gå igjennom 1 router og 1 switch.

du mener vel ikke at TS likke greit kunne brukt wlan med g standarden?

Hva har gigabit-router med 802.11g å gjøre?

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Så istedetfor å finne roten til problemet, så skal OP bruke masse penger på gigabit-routere? 35/5 er jo ikke akkurat uoverkommelig båndbredde, og det finnes nok non-gigabit routere som fint klarer jobben. Jeg vil også tro at OP fint kunne fått hastigheten han skal ha, med det utstyret han allerede har (dog litt knapt om han sitter på 802.11g).

TS spurte om anbefalinger til nytt utstyr, jeg har gitt min anbefaling til nytt utstyr.

faktum er at jeg har personlig erfaring med linjer på 20-25Mbit ned som mister ca rundt 50% av hastigheten ved å bruke en ekstra router imellom maskin og modemet. så en herlig blanding av router, switch og eventuelt dårlgie kabler vil gi større drop.

Jeg har da aldri påstått dette. Det blir dog helt feil av deg å påstå at det er «normalt» at man mister 83% av en nettlinje, bare ved å gå igjennom 1 router og 1 switch.

har jeg da aldri sagt. det er n konklusjon du trekker ut ifra hva jeg har sagt om min erfaring på et nett jeg har hatt selv

Hva har gigabit-router med 802.11g å gjøre?

forhåpentligvis veldig lite, det var et utsagn basert på det at du uttalte uten videre begrunnelse at du ikke forsto hvorfor vi anbefaler gigabit.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det er dumt å anbefale Gigabit. Utviklingen går raskt og ved neste oppgradering av internett vil trolig ikke en 100Mbit router henge med lengre uansett.

Men trådstarter bør jo måle hastigheten etter hvert ledd for å finne ut hvor hastigheten forsvinner. I tillegg hadde det jo vært interessant å vite hva slags utstyr det er og om kablene er hjemmelagde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...