Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri kortsluttes når jeg vrir om tenningen for å starte motoren.


Anbefalte innlegg

Hei.

Har litt krise nå. Bilen stod rolig og gikk på tomgang og motoren var varm. Hadde gått i omtrent 20 min. Plutselig stopper den. Da jeg prøvde å starte den igjen ville ikke startmotoren gå og jeg merka at batteriet ble kortsluttet. Dette skjedde nå mens jeg ikke er hjemme, så er litt krise.

 

Er det noen som har noen anelse om hva det kan være som lager kortslutning? Evt. om det kan være noe jeg kan omgå for i det minste å kunne kjøre bilen hjem eller til verksted?

 

Hadde blitt glad for svar litt fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk tilslutt starthjelp og har kommet meg hjem.

 

Kan konstantere at det ikke er defekt generator, for klarte å kvele motoren en gang på tur hjem og jeg fikk startet igjen med en gang da.

 

Problemet oppleves som at noe i det elektriske systemet kortsluttet batteriet når bilen gikk. For når jeg skulle starte igjen så "forsvant" alt idet jeg vridde om så startmotoren skulle starte. Så lenge jeg bare slo på vifta så virka batteriet som det hadde relativt godt med strøm.

 

Vet at samme symptom er gjeldende ved flatt batteri, men vanligvis skal man også høre at startmotoren i det minste prøver å vri motoren rundt. Dette skjedde ikke her. Den var like død.

 

Derimot når jeg prøvde igjen etter 15 min. så klarte startmotoren å vri motoren rundt et par ganger. Om det var kortslutning jeg opplevde først så klarte jeg antagelig å tappe batteriet i forsøket på å starte da.

 

Skal sjekke spenningen på batteriet når bilen går på tomgang :)

 

Hva er det som er normal spenning da?

Bilen er forøvrig en KIA Sephia 96 mod. og det elektriske anlegget begynner å vise tegn på at det er gammelt :(

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Sjekk at det er skikkelig kontakt på batteripolene, ta de eventuell av og rens kontaktflaten, slike symtomer er ofte bare dårlig kontakt. Sjekk at det ikke er dårlig eller løs ledning mellom starter og batteri samt mellom batteri og jording av karosseri og motorblokk.

 

Jo nærmer du er 14,3V jo bedre i ladespenning.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Det skjedde samme igjen i morges. Bilen ruslet på tomgang mens jeg skrapet is. Merket at noe fikk den til å sakke ned, akkurat som den sakte ble kvelt av noe. Hadde fra før satt en planke på gassen så den holdt omtrent 2 tusen omdreininger.

 

Jeg prøvde umiddelbart å starte igjen, men da hendte samme som før beskrevet, noe som lignet kortslutning. Litt senere prøvde jeg igjen, da gikk startmotoren to runder før den døde, med andre ord: Flatt batteri igjen :(

 

Med mindre både generator og batteri kan operere med tilfeldig feil så tror jeg ingen av de er defekte, for da skulle jeg ikke klart å komme hjem i går. Etter starthjelpen gikk bilen en halvtime å ladet, så kjørte jeg hjem. På veien hjem kvelte jeg motoren en gang og startet den igjen umiddelbart uten problemer. Den startet også i dag uten problemer, annet enn kulda som gjorde den litt treg.

 

Noen som har hørt om noe lignende?

 

Jeg skal forøvrig få renset batteripolene og målt spenningen så fort jeg får muligheten. Det bør nevnes at bilen var på verksted i høst, og de renset batteripolene da, men tror ikke de sjekket tilstanden til batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd noe lignende for mange år siden og da var det batteriet.

Gammelt batteri, bunnfall i bunnen av battericellene som kortsluttet cellene og batteriet døde på et blunk. Nothing!!!

Nok med at det er en celle som kortslutter for at all strøm forsvinner.

Så jeg ville prøvd med nytt batteri.

Lenke til kommentar

Utdannelse innenfor elektrofaget blant annet, og de forskjellige symptomene. Som at jeg kan uten problemer skru på tenningen, slå på vifta og radio, men idet jeg vrir om så startmotoren skal starte dør alt ut.

 

Virker som det er noe relatert til det elektriske som er i sving når motoren går, siden det ikke slår ut det elektriske bare ved å ha tenningen slått på.

 

Til syvende og sist kan det nå hende at hele bilen går på dynga snart, 14 år og diverse tekniske problemer er snart ikke mer å flikke på :hm:

Lenke til kommentar

Dette kan vel være noe så enkelt som en løs batteripol eller lignende løs kobling. Tilfeldigheter gjør når koblingen løsner, og når den løsner vil motoren nødvendigvis stoppe (motoren kan ikke gå uten batteri f.eks), og det vil ikke være mulig å starte den av samme grunn.

 

Hvis batteriet kortslutter vil man svi ledingene fra det, ganske enkelt, så det kan du nok se helt bort fra.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er sant. Etter enda et startforsøk i dag med samme resultat ga jeg opp. Jeg tok ut batteriet for at det ikke skal fryse i kulda, jeg kom ikke over noen brente kabler da jeg skrudde det løs.

 

Skal få tauet bilen hjem om noen dager og se nærmere på den i en varm garasje. Skal undersøke nærmere alle tipsene jeg har fått om hva som kan være problemet da :) Forhåpentligvis finner jeg feilen uten å måtte sende bilen på verksted.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for at bateriet er dårlig. Jeg tror at du skal bytte batteri før du skrur fra hverandre hele bilen for å lete etter feil. Jeg har lært en ting, og det er at du alltid skal prøve det letteste først=)

Eventuellt så kan du måle spenningen på motoren og se hvilke endringer det er akkurat i det bilen stopper.

Lenke til kommentar

Jepp :) skal få testet det først. Om ikke det er dårlig skal jeg få målt spenningen idet motoren kveles og se om jeg ser noe. Får bare håpe at ikke dette er en tilfeldig feil som plutselig forsvinner og vil komme igjen. Det vil i alle fall gjøre det vanskelig å finne feilen.

Lenke til kommentar
Jepp :) skal få testet det først. Om ikke det er dårlig skal jeg få målt spenningen idet motoren kveles og se om jeg ser noe. Får bare håpe at ikke dette er en tilfeldig feil som plutselig forsvinner og vil komme igjen. Det vil i alle fall gjøre det vanskelig å finne feilen.

Jeg hadde et batteri som drev å lurte meg. Tilsynelatende grei spenning, både uten motor igang og ellers. Men hadde store utfordringer å få nok strøm til å starte den. Var hos en batteributikk, som sjekket styrken på batteriet. Da kom svaret tydelig nok frem, under halvparten av starteffekten den skulle levere. Nytt batteri, og bilen ble som ny. Forøvrig kan jeg sterkt anbefale Biltema sine. Har hatt 7-8 slike i ymse kjøretøy, og 1 har sviktet plutselig (men de har god garanti på de, så null problem med kvittering), alle andre har fungert utmerket også på de virkelig kalde dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...