ATI vs GeForce Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Forrige semester gikk jeg alltid til forelesninger, satt meg ned, så gjennom 30 lysbilder for å så gå hjem eller jobbe sammens med noen kompiser. Problemet var at jeg aldri fikk noe ut av forelesningene, jeg husket ikke mye fra hver... Jeg ser heller intet poeng i å notere fra 30 lysbilder, kanskje jeg kan begynne å ta små notater, altså deler av lysbildene? Uansett ligger hvertfall hver forelesning på internett, så vi kan laste ned hele powerpoint presentasjon, men hva er poenget meg det... En annen ting er jo å forberede seg til forelesningene ved å lese det aktuelle stoffet, men allikavell føler jeg at jeg bare sitter der i to timer uten å innta noe kunnskap. Har dere noen teknikker får å få mer ut av forelesningene deres på universitetsnivå? Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg pleier kun å sitte å høre på forelesningen for å få med meg mest mulig, noterer ned dersom det er noe han sier som ikke står på powerpointen som jeg føler er viktig eller dersom læreren går igjennom noe utenom powerpointen som f.eks. eksmepeloppgaver o.l. Når powerpointene ligger ute på nett føler jeg det er ganske unyttig å ta notater fra disse, og får mer ut i fra å følge med å konsentrere meg på å få med meg og å skjønne det læreren sier fremfor å notere. Så kan jeg heller repetere ved å bruke powerpointen som mine "notater", og muligens notere ned det viktigste fra dem dersom det omhandler noe essensielt jeg må kunne. Forberedelse ved å gå igjennom aktuelt stoff på forhånd er også nyttig, for å forstå bedre hva læreren prater om. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Å sitte å notere alt som blir sagt har jeg gitt opp. Går for fort som oftest, så alt ender med halvskrevne setninger og usystematisk møl. Jeg sitter nå og kun lytter til hva som blir sagt, mens jeg blar og leser i de gjeldene emner. Hva jeg får ut av forelesninger, seminarer og kurs varierer. Noen er flinke til å forklare og gjør seg dermed lettfattelige, mens andre snakker veldig fort og dels rotete. Følgelig er de sistnevnte dem som forvirrer meg mest og gir meg grunn til å måtte lese alt på nytt. Dette tror jeg mange kan kjenne seg igjen i. Les det viktigste på forhånd, om ikke alt. Noen ganger kommer du fort igjennom pensumet og kan være føre var, andre ganger er det bare å lytte så godt man kan og lese på ettersom det er forelesninger. Lykke til. Lenke til kommentar
finkk Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 enig med de over. Såfremt powerpoint eller tilsvarende ligger ute, blås i å ta notater. Du trenger ikke studere alt stoffet før du kommer, men å i alle fall lese gjennom først er nok lurt. Da oppfatter du lettere hva foreleser sikter til, dessuten vet du på forhånd hva du synes er vanskelig eller ikke forstår. Dermed kan du være ekstra oppmerksom, og kanskje spørre , eller være muntlig aktiv selv. For øvrig spiller det også en rolle hvordan foreleseren er. Noen er kjempeflinke til å engasjere, snakker høyt, tydelig, og beveger seg kontinuerlig, stiller spørsmål til salen, osv. Andre gir deg ikke annet enn stoff på rams. Uansett må du konsentrere deg om å virkelig lytte til hva som blir sagt, ikke bare sitte med armene i kors og tenke på andre ting, eller fikle med mobilen. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå