Gå til innhold

Valget står mellom 3 kameraer. Men trenger litt hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ikke så ekstremt myepeiling på kamera, men har dillet litt med speilrefleks og kompaktkameraer, derfor så søker eg litt kompetanse her, til å hjelpe meg til å plukke ut ett kamera som vil vere ett godt valg for min del. :)

Det vil bli brukt til det meste, f eks: bilder i heimen,naturen, av bilen på,ferier, av familiemedlemer og kanskje en eller annen gang blir det tatt med ut på en by tur/fest osv.

Har også lest om dei følgende kameraene, men kommer ikke noen beslutning :(

Valget står mellom følgende.

Panasonic Lumix DMC-TZ6

Canon powershot sx200

Casio Exilim EX-H10

Budsjettet er på maks 2300kr.

Takker for all respons :)

Endret av Myr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir ikke et annet kamera om du skriver Canon med liten c ;)

Jeg har kikket på begge to - for meg selv. TZ6 er lillebroren til TZ7, så så helst på storebror. Er noen små forskjeller, gidder ikke lete frem hva det er. Sammenligningen her er basert på hva som er mest interessant for meg selv.

TZ7

3 cm makro

HD720p video

videozoom (men bildet blir litt tåkete i det du zooomer)

stereo videolyd

12x optisk zoom

SX200

0 cm makro

HD720p video

ikke videozoom

mono videolyd

12x optisk zoom

Kort oppsumert: SX200 er best i makro/detaljbilder/nærbilder. TZ7 er best i video.

Lenke til kommentar

Beklager, var en liten kopier/lim inn feil der :blush:

Film er ikke så veldig viktig for meg, har videokamera liggendes :)

Men en kjekk funksjon så klart ;)

Holder selv en knapp på SX200 da det har manuelle innstillinger.

Men veit ikke heilt hvor bra dei fungerer på ett slikt kamera desverre, noen der ute som veit noe om det? Om dei manuelle funksjonen er knall, så er eg ikke i tvil om hva eg skal kjøpe i alle fall! :)

Lenke til kommentar

Akam har testet alle tre, har du sett på testene? To av dem sammenlignet vi også i en samleartikkel sist sommer:

http://www.akam.no/artikler/fire_kompakte_ultrazoomer/70837

Caiso-testen finner du her:

http://www.akam.no/artikler/casio_exilim_ex-h10/71005

Jeg har bare brukt SX200 IS og TZ6 selv, og det er vanskelig å kåre en klar vinner av de to siden begge har sterke og svake sider. Er du ikke avhengig av manuell eksponeringskontroll vil jeg nok anbefale TZ6. EX-H10 har jeg som sagt ikke brukt selv, men oppfatter at det skiller seg litt fra de to andre. Det er mer kompakt, men har også litt mindre zoom. Bildekvaliteten til Casioen har jeg ikke sammenlignet, men det står en god del om det i testene.

Edit: Manuell eksponering fungerer greit på SX200 IS, men det er ikke så mange blendere å velge mellom. Bildekvaliteten er noe bedre på TZ6, men du skal se nøye på biledene før du ser forskjellen.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Er i grunnen ikkje avhengig av manuell eksponering. Synest bare det virker litt kjekt å ha muligheten :) Muligheten til å ta litt "stiligere" bilder er vell da tilstede med tanke på eg har manuell eksponering muligheter? Eller, fungerer det kanskje ikke slik? Har desverre ikke så veldig mye peiling på akkuat dette her..

Men er det mulighet for å ta bilder slik motivet er skarpt menst bakgrunnen blir litt blury eller ka eg skal sei?

Men uansett nå så ser det ut som eg kanskje går for TZ7 siden den har litt mer å gå på når det kommer til vidvinkel.

Endret av Myr
Lenke til kommentar

Var i butikken og sjekket ut sx200 og TZ7, og dei blei alt for stor for min del desverre. Så endte opp med og bestille ett Casio EX-H10 for 1999kr.

Satser på eg blir fornøyd med det :)

Men er litt skeptisk på hvordan bildekvaliteten er. Har lest testen og forventer ikke noe super ekstremt kvalitet, men leste en test der dei meinte på kvaliteten var litt "plastik" aktig :o

Noen på dette forumet som har testet dette kameraet? :)

Lenke til kommentar
Var i butikken og sjekket ut sx200 og TZ7, og dei blei alt for stor for min del desverre. Så endte opp med og bestille ett Casio EX-H10 for 1999kr.

Satser på eg blir fornøyd med det :)

Men er litt skeptisk på hvordan bildekvaliteten er. Har lest testen og forventer ikke noe super ekstremt kvalitet, men leste en test der dei meinte på kvaliteten var litt "plastik" aktig :o

Noen på dette forumet som har testet dette kameraet? :)

Panasonic ZX1 skulle du valgt som er mindre enn TZ7 men bildekvalitet er like god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...