Gå til innhold

Hva burde jeg avinnstallere på min nye PC?

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått min nye Acer aspire 5738zg i hus.

Har bare startet den opp og den er nå endelig klar til å brukes (skriver dette på en annen pc) Har ikke mye peiling på data men har skjønt at det er lurt å avinnstallere diverse unyttige programmer som følger med.

Men jeg vet jo ikke hvilke :-)

Men fant denne linken til en "oppskrift" på hva som kan fjernes:

http://www.haagenrud.net/veiledninger/56-v...ogramvare-del-1

Er dette en grei veiledning?

Men så har jeg jo bare windows vista installert nå, men skal bestille meg en gratis oppgraderings dvd med Windows 7.

Men burde jeg da bare vente til jeg får installert Windows 7 før jeg gjør noe?

Eller burde jeg gjøre det nå med en gang i Vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville formatert og installert Windows 7 (ikke oppgradert Vista til 7) og så lagt inn alle driverne (ikke programvaren) fra Acer sin hjemmeside. På denne måten har du kune det du trenger for at maskinen skal fungere, og ikke noe bloat-ware. Om du gjør dette må du huske antivirusprogramvare (jeg anbefaler Security Essentials) og Windows Update.

Lenke til kommentar

Hmm.. vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente (må nok ha det inn med teskje)

Men har jo bestilt denne windows 7 oppgraderinga. Og ettersom jeg har skjønt så får jeg den på dvd i posten....

Men hva skal jeg gjøre når jeg får den dvden sier du?

Og skal jeg ikke gjøre noe som helst før jeg får den?

Har nesten ikke lyst å bruke pcen før jeg vet hva jeg burde gjøre hehe...

Men kan vel ikke skade å prøve å komme meg på nettet med den og bruke den litt før jeg får windows 7 dvden?

Lenke til kommentar

Om du ikke vil reformatere, kan du prøve PC Decrapifier. Du trenger strengt tatt ikke noe av den medfølgende programvaren utenom drivere, med mindre de har funksjonalitet som du har bruk for. Jeg ville fjerna alt jeg fikk til, og eventuelt installert drivere jeg trengte etterpå. De kan du jo evt. laste ned i forkant så du har dem, men først installere etter at du har renska opp.

Det er ellers fint mulig å gjøre en "clean install" selv om du har en oppgraderings-DVD. Les denne guiden.

Du kan gjøre hva du vil før du oppgraderer, men husk å ta backup av dokumenter, bilder, musikk, etc. på en annen harddisk enn den du skal installere windows 7 på, for om du tar en "clean install", må du formatere disken, og da mister du alt innhold på den.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...