Gå til innhold

Problemer ved fotografering i kystområder

Anbefalte innlegg

Heisann, har et spørsmål... Hvordan gjør dere det rent praktisk med tørking av havskvett ?

Og da mener jeg saltskvett, som legger et stygt saltlag utenpå uv-filteret.

Har problemer med å finne rette type avtørkingsmetode under stormbilder. Dette har blitt et problem ettersom disse bildene har blitt viktig for meg :(

Takker for alle innspill, spesielt fra dere som faktisk har vært borti hva jeg mener :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker litt lunken springvann og lar filtrene lufttørke,Hvis jeg må rengjøre dem bedre brukes dedikerte remedier.Men vær forsiktig,et filter tåler nesten ingenting før du får riper.

Kamera/objektiv tørker jeg med et fuktig håndkle,og lar dem ligge luftig over natta.

Jeg har bestandig med meg et håndkle når det er fare for sjøsprøyt det for å kunne dekke til kamera i kritiske situasjoner.

Ikke la filteret være påskrudd objektivet etter bruk,når saltkrystallene tørker på gjengene kan det bli bortimot umulig og få av filteret.

Lenke til kommentar

Nok tørkepapir (dopapir :p sammen med en ekse fyrstikker for å brenne papir) og linsepapir bør være med i felt. Tøke ved å presse papir mot flater. Siste omgang er å puste på flate og tørke bort. Ikke kast papir ute, det f*cking blekemiddelet gjør at papir vises i årevis, og det ser ikke delikat ut :ermm: .

Ved rigging bør self linsedeksel stå på lengt mulig, og motlysblender er obligatorisk. I parantes bemerket har rammesøker nok en fordel ved at linsedeksel kan stå på mens man komponerer, og tas av kun under eksponering.

Jeg har mange gang tenkt at det burde finnes en liten paraply som kunne monteres på stativ for å gi kamera litt le. Kanskje noen vet noe lurt?

Lenke til kommentar

Arela; Jeg har kamera som tåler godt litt skvett, nok værtettet :cool:

Telealf; lur idè, det syns jeg du skulle få produsert sånn at galninger som meg som liker å bli kliss bløt under fotografering har noe å skjule frontlinsa med ;)

Jeg har tidligere hatt med våtservietter for briller, men opplevde at det ble et lag (som en film ) igjenn, og da måtte tørke av med noe annet igjenn...

Så derfor tenkte jeg å spørre her siden det kanskje fins mer effektive metoder enn det jeg bruker :D

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Jeg prøver å tørke av med linsepapir så godt det lar seg gjøre. Men jeg har funnet ut at i kuling og storm nede ved havet, er det nesten nyttesløst. Jeg bruker Lee filtersystem, noe som gjør det ekstra vanskelig å holde filtrene fri for saltvann. Kan ikke bare slenge på et deksel. Man bør finne seg et lunt sted å få tørket av det værste. Jeg har oppdaget at det uansett blir en hinne på filtrene, som kun blir borte når jeg skyller dem i lunkent vann. Det er et slit å være waterscape-fotograf langs vår værharde kyst. Det blir også mye slitasje på filtrene siden det ikke er coating på dem.

Lenke til kommentar

Det du skal gjøre er å skylle filteret i lunket vann, for å fjerne allt mulig av salt og annet.Deretter burde du påføre litt linse rens, så rense filteret med en fiberklut eller linsepapir. Av erfaring, så er linsepapir best for å rense filtere, i hvert fall når det gjelder polariseringsfiltere. Det går også ann å rense med kun vann, men det etterlater ofte et lite lag, som kan være køddent å pusse av.

Polariseringsfiltere er noe herk å regngjøre faktisk og det blir veldig raskt riper i dem, pgr av et lag med coating. Disse små ripene har egentlig lite å si derimot, men er jo greit å unngå at det blir for mange av dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...