Gå til innhold

Intel i7. Hvordan er sammensettingen?

Anbefalte innlegg

PCen skal brukes til programmer som:

- Solidworks 2010

- Cubase sx 5 (Musikkprogram)

- Noe gaming

Det jeg lurer på er:

- Er 550W for lite med tanke på fremtidig overklokking av cpu, når jeg har kjøpt cpu- vifte

- Fungerer kabinettet sammen med komponentene med tanke på overklokking av CPU (Ventilasjon)

- Hvordan er oppsettet generelt: Hardiskvalg, minnevalg, Hovedkort (flaskehals)..

Kabinett: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2475663;gr:0;r:pg

CPU: INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366 BOX (BX80601920)

Hardisk: SAMSUNG 500GB SATA 7200RPM 16MB (HD502HJ)

Skjærm: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2584836;gr:0;r:pg

Minne: OCZ TECH DDR3 PC3-10666 1333MHz Value Tri Channel 6GB Kit(3x2048MB)

Skjærmkort: POWERCOLOR HD5770 PCI-E/1GB GDDR5/ HDMI/ 2DVI/ FAN (AX5770 1GBD5-MDHV2)

Hovedkort: ASUS MK P6T SE Intel X58 Socket 1366

DVD: LG DVDRW 22X SATA

Prisen blir på 8 134,- "Se vedlagt bilde". Jeg kan ikke overskride denne prisen pga studielånpc.. :p Jeg har dette oppsettet, samt et annet med AMD AMD Phenom II X4

post-112089-1262919543_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt Arctic Cooling Silentum kabinett. Kjølingen på dette var ikke noe å utsette på, meget god kjøling faktisk til bare 2x 80mm vifter. Det skal være et støysvakt kabinett, det kan jeg ikke bekrefte eller avbekrefte siden resten av komponentene i min PC støyet som en hårføner. Strømforsyningen er egentlig en Seasonic PSU med Arctic Cooling kjølevifte, så den er av god kvalitet. Dog er den ikke designet for high end skjermkort. Dette kabinettet er dog en smule trangt. Så til Silentum ville jeg heller gått for Intel Socket 1156 og Asus Maximus III Gene mATX hovedkort. Et vanlig ATX hovedkort skal passe, men selv houdini ville fått problemer med monteringen.

Lenke til kommentar

Dersom du driver mye med 3d redigering så får man det man betaler for hos en 1356. Med tanke på att dem er mye billigre, så får man også det med Phenom II serien og i5. Det som er verdt å vurdere er att ved alt annet enn 3d redigering, serverdrift og andre andre opperasjon som ikke har støtte for hyperthreading, så vil den ikke yte noe bedre enn i5'en på samme klokkehastighet (2,66ghz) og faktisk ha mer delay i somme situasjoner på grunn av den mer avanserte nehalem arkitekturen, til tross for en svært så heftig prisøkning.

Med i7'en betaler du ekstra for effekt som du bare kan ta nytte av i 3d redigeringen og ett fåtall andre opperasjoner, er dette ett bruksområde som er så viktig for deg att det blir verdt pristillegget? (ta da i betraktning både dyrere processor og hovedkort)

Og er isofall denne ekstra effekten viktigre enn å øke til 24" skjerm, som virkelig er kjekt å ha ved all redigering, iallefall 3d, foto of video redigering.

En ting jeg personlig angret på etter å ha bygd min pc var att jeg ikke kjøpte ett hovedkort med støtte for SLI eller crossfireX. Ett mellomklasse skjermkort, i mitt tilfelle ett Nvidia GTX 260, kjører alle spill jeg har prøvd så langt på max instillinger med en fps på mellom 60 og 75, aldri opplevd noe lag. Jeg tenkte det var bedre å kjøpe ett rimeligre kort, for så å bytte ut dette kortet med ett nytt mellomklasse kort når mitt nåværende kort blir for svagt, ettersom det ikke bare er hardware som blir bedre med tiden, men også softwaren(dagens physX og directX og lignende)som kortene må ha støtte for. I etterkant tenkte jeg att det selvfølgelig hadde det vert greitt å kunne brukt begge når jeg eventuelt kjøper ett nytt kort om noen år.

Man kan kjøre 3 Nvidia kort i SLI og 4 ATI kort i crossfire så langt jeg vet, dagens ram og 4kjerner prosessorer kjører lett dagens toppklasse skjermkort. Så samme vilken processor du velger blandt dei nevnte så vil den nok være bra nok lenge. Minnet behøver du nok også heller ikke å bytte ut på en god stund, flaskekorka vil vel helst ligge i skjermkortet.

Ettersom du kan beholde resten av systemet og oppdatere pcen relativt rimelig ved å senere bytte eller legge til skjermkort, så sørg for å få med crossfire eller SLI støtte alt ettersom. Hovedkortet du har på i7 lista har iallefall dette, men dersom du finner ett hvor pci express slottene er plassert lengre ifra hverandre så vil det være bedre ettersom det ellers vil ødelegge mye for kjøingen av det øverste kortet, phenom II oppsettet ditt har jeg ikke sett ennå, så vet ingenting om det hovedkortet, og jeg tror nok 550 watt psu blir litt for svakt for det.

Endret av Bjornartl
Lenke til kommentar

har hatt en Arctic Cooling kabinett i samme serien, og det var trangt å montere i. det var kjølig i begynnelsen, men pga rare løsninger tettet det seg til med støv som var umulig å få fjernet. ikke spesielt mer lyd-tett enn andre kabinetter. gå heller for noe mer romslig, du vil ikke angre.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. PCen skal hovedsakelig brukes til Solidworks i sammenheng med en bacheloroppgave. Ser at jeg får mer for pengene ved å velge den dyreste AMD- prosessoren, pga billigere hovedkort og prosessor. Men ender vel da opp med 4 GB ram for denne gang. Skal jobbe vidre med saken no.. ;)

Lenke til kommentar

I og med at SolidWorks er en meget spesialisert programvare innen 3D, så regner jeg med at denne som det meste annet av denne type faktisk har helt andre maskinvarekrav enn en vanlig PC på mange måter.

Svært ofte er de optimaliserte for profesjonelle skjermkort og ikke nødvendigvis slik at de kraftigste CPU-løsningene er det beste valget. Derfor er det ofte vanskelig å gi anbefalinger til slike maskiner, men noe kan sies.

- SolidWorks er minnehungrig ved svært store modeller. Da må man ha x64 og minst 6 GiB. I normal bruk holder 2 - 4 GiB.

- Man bør sjekke med SolidWorks at skjermkort ikke skaper problemer, det har nemlig skjedd så vidt jeg vet.

Generelt er i7 på 1366 sokkel den beste CPU til 3D rendering, men spesialiteten til slike program gjør at de kan faktisk ikke kan garanteres - selv om det er sannsynlig.

Så jeg ville faktisk kontaktet SolidWorks/Dassault Systemes for å få noen innspill. Har SolidWorks samme vennlighet som jeg kjenner fra Dassault Systemes (som eier SolidWorks), så skulle det fungere meget bra.

Lenke til kommentar
Men ender vel da opp med 4 GB ram for denne gang. Skal jobbe vidre med saken no.. ;)

Du har 2 ledige minneslotter dersom du finner ut att du vil legge til mer ram i senere tid, så det er igrunn ikke noe du trenger å bekymre deg for nå. Selv dersom det blir utviklet ddr4 ram så vil ddr3 være å få tak i, i lang tid fremover, og prisen går bare en vei.

Lenke til kommentar

Hei, da fikk jeg endelig kjøpt PC. Måtte kjøpe fort pga Amentio hadde ett kort av SAPPHIRE RADEON HD 5770 til 816,- kroner :D

Prisen ble på 7 449,75,- inkludert frakt

Synes jeg fikk mye for pengene, bare å komentere... ;)

Har jeg vært for kjapp med å kjøpe minnebrikkene eller?...

Minnet: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2740541;c:36213

post-112089-1263066782_thumb.png

Endret av Spirith
Lenke til kommentar
Hei, da fikk jeg endelig kjøpt PC. Måtte kjøpe fort pga Amentio hadde ett kort av SAPPHIRE RADEON HD 5770 til 816,- kroner :D

Prisen ble på 7 449,75,- inkludert frakt

Synes jeg fikk mye for pengene, bare å komentere... ;)

Har jeg vært for kjapp med å kjøpe minnebrikkene eller?...

Minnet: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2740541;c:36213

Nei, du har ikke vært for kjapp. Stor prisøke fra 1333hz ram til 1600, og dem som kjøper dette bruker oftest å kjøpe overklokkingsram, eller "kvalititetsram" som dem ofte kaller det i tro om att 4gb med 1600 hz ram er noe bedre om det har ett navn enn ett annet på standard klokkefrekvens.

Jeg vil også mene att du har fått mye for pengene her ja. Når du føler att dette setupet ikke er tilstrekkelig lengre, så trenger du ikke å kaste bort ei krone av det du har brukt til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...