Gjest Slettet+23asd4f Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg går allmenn tredje året på VGS, og dette er jo et av de viktigste årene. Bommer jeg nå så er det rett i dass med alt annet senere i livet. Men så er jeg litt skolelei og er litt lysten på å tjene litt penger ved siden av. Jeg har ikke jobbet før. Derfor lurer jeg på * Hvordan er skole & jobb "samtidlig", sånn ca (3 ganger i uken). Bedre/dårligere karakterer? Eller ingen forskjell? * Er det lurt av meg å søke jobb i siste året på VGS? :/ Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) No er du inne i siste semester, bruk heller tida på skolearbeidet. Forøvrig er markedet såpass trangt no at det er lite sannsynleg at du finn ein jobb uansett. Ein betre ide er kanskje å byrje å tenkje på sommerjobb. Endret 8. januar 2010 av HValder Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg har alltid jobbet noen timer en dag i uken og annenhver lørdag så lenge jeg kan huske. Har aldri hatt noe å si på karakterene mine. Med den mengden arbeid har jeg alltid hatt penger, men jobbingen tar ikke opp nok tid og energi til at det blir et problem. Det vanskeligste for de fleste er vel å finne en grei jobb hvor man kan jobbe så lite. Mange blir også fristet av pengene og jobber mer enn de gjerne burde. Etter en stund går man selvsagt lei og vil gå tilbake til bare skole. Men da har man gjerne blitt vandt med å ha litt penger. Mitt råd er at om du har greie karakterer, og finner en jobb som tillater lite jobbing til vanlig. Og heller mer jobbing i feriene go for it. Mangler du selvdisiplin og blir lett fristet av penger, dont. Lenke til kommentar
Balsature Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Jeg går vg2 og har jobbet siden jeg begynte å studere på vgs. Har i dag to deltidsjobber hos mix og expert, hvor jeg jobber mest hos førstnevnte. En vanlig syklus går over to uker hos begge jobbene mine og ser slik ut: - Første uke: Tilfeldig ukedag(15.00-22.30), Lørdag(11.30-17.00) og Søndag(15.00-22.30). Tidlig- og senvakt i helgene varierer i hver syklus. - Andre uke: Tilfeldig ukedag(15.00-22.30) hos Mix og Lørdag (10.00-18.00) hos Expert. Som du ser jobber jeg omtrent 36 timer på to uker. Avvik kan forekomme avhengig av sykdom, ferier og høy etterspørsel. Likevel har jeg klarer jeg meg godt på skolen. På VG1 fikk jeg ca. 5 i snitt og i år ser det enda bedre ut. Det du må tenke over er om du virkelig vil gjøre det bra på skolen samtidig som du skaffer deg en relativt grei inntekt ved siden av. Jeg tjener omtrent 10k i mnd, noe jeg anser for å være veldig bra med tanke på at jeg er 17-18 år og går VG2. Noe du kan vurdere er å strukturere uken din i en ukeplan(se Google Calendar) og skrive når du skal jobbe, når du skal gjøre lekser osv. Da får du bedre kontroll over hvor du skal være til hva som helst tid, avtaler og hvilke oppgaver du må gjøre innen en frist. Når du er på skolen bør du ha en klar plan for hvordan du skal arbeide i timene, slik at ingen tid er bortkastet. Tid er penger, og fagtimene på skolen kan godt brukes for å gjøre lekser i, såfremt ikke lærer underviser om noe viktig på tavlen. Om dere har fritimer, bør disse brukes til leksearbeid slik at du får mest mulig fritid når du ikke jobber. I fritiden bør du vektlegge sosiale aktiviteter og, om du er glad i idrett, trene styrke eller noe annet for å opprettholde eller utvikle en "normalt god" form(både for selvtillit, livskvalitet og faktisk gym-karakteren din som naturligivis vil øke paralelt med din egeninnsats) Jobben din bør i størst grad være av en slik karakter at du ikke blir dødssliten når du er ferdig, samtidig som du får grei lønn. En klar fordel er det å jobbe en plass hvor du kan gjøre skolearbeid, da har du skutt gullfuglen(eller hva det heter). Akkurat nå sitter jeg faktisk på expert sitt lager en eller annen plass og skriver på diskusjon.no. Nå som jeg tenker på det burde jeg kansje ha gjort spansken til mandag, eller sosiologien. Lykke til Endret 9. januar 2010 av margaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå