Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan hjelpe en alkoholiker?

Gjest Guest_GeGe_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_GeGe_*

Som tittelen sier...En bekjent av meg, har et gigantisk alkoholproblem. Har vel vært alkoholiker siden 17-18 års alderen. Har ikke sett han edru på flere år. Han er en mann på 52 år. Vi er ikke venner, bare bekjente. Det vil si at vi kan ta en 2 minutters prat dersom vi tilfeldigvis møtes på butikken. Men jeg synes forferdelig synd på mannen! Så han på butikken igår, så full at jeg ikke skjønte hva han sa. Han hadde fått langt grått hår ned på skuldrene, skjedd over hele trynet + at han har blitt mager som en løktestolpe. Han ser ut som et fugleskremsel, mildt sagt...

Han har heller ingen familie, og ingen nære venner som jeg vet om.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe stakkaren? Jeg er jo bare en bekjent og kan vel ikke gjøre så mye :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kanskje kan hjelpe for deg, er å snakke med gutten. Å akkurat få slutt på problemet hans vil og er umulig. Nå mannen har drukket hele livet, er det ikke noe vits å ta i fra han flaska. Det vil bare gjøre det vanskeligere for han.

Eneste løsningen er vel å få satt en begrensing på alkoholen. Antar han går og kjøper alkohol fritt, hvor og når han vil?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_GeGe_*
Det som kanskje kan hjelpe for deg, er å snakke med gutten. Å akkurat få slutt på problemet hans vil og er umulig. Nå mannen har drukket hele livet, er det ikke noe vits å ta i fra han flaska. Det vil bare gjøre det vanskeligere for han.

Eneste løsningen er vel å få satt en begrensing på alkoholen. Antar han går og kjøper alkohol fritt, hvor og når han vil?

Han kjøper alkoholen når og hvor han vil, ja. Hvis han har penger. Har han ikke det så spør han tilfeldige personer på gata om han kan "få låne penger til tobakk". Han vil ikke ut med at han egentlig låner til alkohol, selv om alle her i den lille bygda vet det. Når han spør meg om "penger til tobakk" så greier jeg ikke å la være å gi ham det....Øynene hans er som på en uskyldig jente på 4 år når han spør :(

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Ny rapport:

Idag, inne på Rema 1000, så satt fyren totalt avdrukket på en stol, røyka og preiket med innvadrere....Ingen av dem så ut til å skjønne hverandre.

Etter noen minutter så de ansatte at han satt inne på butikken med en røyk + at han ropet mer enn han snakket. Og da måtte han gå ut. Så han tok med seg ølet han hadde kjøpt og sjanglet avgårde på et totalvrak av en sykkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...