Gå til innhold

Menneskeøye som kamera?

Anbefalte innlegg

Man skal vel i teorien kunne få det til ved å lyse med en tynn laser på forskjellige steder i øyet og sjekke hvor signalet går. Altså er ikke reverse engineering nødvendig, du bare lyser litt hist og hint og finner ut hvilke ledere som går til hvilken pixel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men synet virker ikke som et vanlig kamera med piksler man kan sette sammen i en matrise for å skape et bilde. Signalene som kommer fra øyet er ikke digitale og store deler av qualiaen du oppfatter som et bilde er konstruert i hjernen etter en mental modell. Hjernen fyller inn masse informasjon med beregninger om hvordan du forventer ting oppføre seg i følge den mentale modellen. F.eks. ser man bare et bitte lite område klart til en hver tid og hjernen fyller inn resten.

Lenke til kommentar
Men synet virker ikke som et vanlig kamera med piksler man kan sette sammen i en matrise for å skape et bilde. Signalene som kommer fra øyet er ikke digitale og store deler av qualiaen du oppfatter som et bilde er konstruert i hjernen etter en mental modell. Hjernen fyller inn masse informasjon med beregninger om hvordan du forventer ting oppføre seg i følge den mentale modellen. F.eks. ser man bare et bitte lite område klart til en hver tid og hjernen fyller inn resten.

Uten at jeg er noen ekspert på nerver vil jeg uanset anta at hver enkelt tap sender et elektrisk signal til hjernen. Selv om det er analogt signal så vil bildet uansett vere digitalt hvis man kunne lest av de signalene som går til hjernen. For uansett hvordan man vrir og vender på det er netthinnen bare en ansamling av sensorer som sender et signal til hjernen avhengig av hvilke bølgelengde som treffer sensoreren og hvor mange photoner som treffer.

Lenke til kommentar

Å forstå den elektrokjemiske signaloverføringen til og i hjernen er ikke-trivielt. Enhver modell som snakker om "elektriske signaler" som om nerveceller er koblet sammen og nærmest utgjør nettverkskabler (e.l), blir for enkel.

Man er såvidt jeg vet fortsatt langt unna å kunne modellere på cellenivå hva som skjer med "datastrømmen" som går via den optiske nerven og til diverse synssentre i hjernen.

Men en ting er sikkert: Selv om 3D-opplevelsen i "Avatar" var fin nok, den - dette vil i fremtiden fremstå som ekstremt stusselig, regelrett patetisk. Jeg tror at man i fremtiden ikke vil vise folk som sloss mot aliens på en skjerm - som publikummer (enten hjemme eller på noe som tilsvarer dagens kinoer) vil man oppleve/DELTA i handlingen på meget direkte vis, via hjernen (input og kanskje også output); man vil oppleve en slags drøm som ikke lar seg skille fra virkeligheten, omtrent som i "Total Recall".

Kommer man så langt, virker det plausibelt at man også evner å gjøre opptak av hva hjernen ser, hører, føler, m.m. Lenge før den tid har vi vel måttet glemme alt som har med personvern å gjøre, men den diskusjonen skal jeg ikke ta her...

Men dette er så langt unna, at om jeg i det hele tatt får sjansen til å oppleve det, sitter jeg sikkert å beklager meg over alle disse nymotens greiene og hersens "dagens ungdom" som digger dem.

Lenke til kommentar

Nettet datt ut når jeg skrev et lengre innlegg, så I'll just leave this here..

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_prosthesis

Teknologien finnes for å plukke opp bilde gjennom kamera, og stimulere synsnerven direkte med elektroder. Dessverre er teknologien ung ennå, og elektrodene er for store til å gi god oppløsning. Sist dokumentar jeg så, var oppløsningen på 3x3px, greyscale.

Når de får til dette BØR det fungere andre veien også!

Lenke til kommentar
[...]Når de får til dette BØR det fungere andre veien også!

Ikke nødvendigvis sånn det funker nei.... Når hjernen får ett "nytt" signalsett på den måten vil det være nødt til å tolkes på ett eller annet vis, og når det har gått deg litt til er det nok ikke utenkelig at det kan ende opp som ett slags bilde.

Det er gjort forsøk for "sonarøyne" for dykkere, der bildet fra sidesøkende sonar overføres til hjernen ved at ett grid med elektroder plasert til passelig oppløsning "limes" til tungen. Det ble også oppfattet som ett "bilde", etter litt trening.

Skal se om jeg klarer å rote fram igjen artikkelen om det.

Edit: her er en populærvitenskapelig artikkel om prosjektet, fant ikke igjen den "originale" artikkelen

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Hvordan sender et menneskeøye bildet til hjernen? Elektriske signaler?

Men hvordan gjøres synsinntrykket om til elektrisitet i menneskeøyet?

Vil man i et oscilloscope kunne se en kurve som endres ettersom hva slags bilde man plasserer foran øyet?

Sendes bildet seriellt eller parallellt? Sendes signalet i forhold til jord, eller via mer enn en leder?

Synsnerven, som forbinder øyet med hjernen, er en bunt med nervetråder. Antallet tråder varierer hos mennesker fra 1.2 til 1.5 millioner for hvert øye. I prinsippet er hver enkelt nervetråd en elektrisk leder. Signaloverføringa skjer derfor i hovedsak parallellt, men fordi netthinna har ca. 105 millioner fotoceller, må det nødvendigvis bli en del multipleksing. Ut mot periferien av netthinna er flere hundre fotoceller kobla til en og samme nervetråd, men i det lille området som brukes til skarpsyn kan det være så lite som fem fotoceller per nervetråd. Signalet fra fotocellene går via tre fire andre celletyper i netthinna før det kommer fram til cellene som danner synsnerven.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Det finnes noe lignede for øret allerede, jeg har neon venner som har opererert inn Cochleaimplantat for å å få bedre hørsel. Kort sagt fungerer det som en mikrofon sender signaler til sneglehuset som stimulerer den delen av sneglehuset de ulike lydene blir registrert, dette oppfatter hjernen som lyd.

Når det gjelder øyet kan jeg tenke meg at så lenge øyeeplet er intakt eller delvis intakt kan man montere noe lignende som stimulerer tappen og stavene der?

Lenke til kommentar
Ja disse dyra disse dyra... Stakkars lille gris.

Men tror faktisk det hadde vært en faktisk verdi i dette, når det gjelder å rekonstroere øyne for blinde mennesker. Tror jeg leste noe om dette i en av de nyere utgavene av Illustrert Vitenskap. At de er godt i gang med å rekonstruere øyne til blinde mennesker slik at de kan få synet tilbake.

Om jeg husker riktig har visstnok dette blitt forsket på i en god stund nå.

Tenk, i fremtiden får vi kanskje ikke briller om vi ser dårlig, men nye øyne!

Når du er inne på dette.. Hva med å ikke vente på evolusjonen og sette inn et bedre øye? Dette er ganske interessant..

*lese resten*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Veldig interessant tema dette her. Men som sagt, så er ikke øye veldig avansert.

Hjernen står for det meste av arbeidet. Noe som er kjipt med tanke på å bruke øyet som kamera o.l..

Men den andre veien er det kanskje større muligheter. Tenk å få f.eks en film rett inn i øyet/hjernen i stedet for å se på en skjerm.

http://www.brailleworks.com/blog/index.php...an-can-now-see/

Lenke til kommentar

Virker som det ikke er noen vits i å ta ut øyet og bruke det som et kamera ettersom det ikke ville fungert uten hjernen(?).

Men det som kunne vært interessant, som en annen skrev, er jo å kunne bruke øyet som en slags opptaksmaskin, f.eks. for politi som er undercover osv, så ser folk utenfor akkurat der de ser, eller f.eks. barn som skal møte pedofile, nettmøter osv, under regi av politiet osv, får å få bevis. Satt litt på kanten, men jeg ser en viss verdi når det gjelder bevis for rettsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...