nomore Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Som -Zeitgeist- sier så er det ikke krav om at alle kredittytere sletter historikken din hos dem. Evnt betalingsanmerkninger skal slettes i fra offentlige registre, innen ei uke, men i praksis kan det ta noe lenger tid. Men det er veldig viktig å være klar over at kredittyterene ikker er pålagt å slette historikken din, selv om den evnt er hentet inn i fra tidligere kredittvurderinger. Det vil i praksis si, at om du har en betalingsanmerkning pga et misligholdt lån i Bank A, og søker lån i Bank B, så vil Bank B kjøre en kredittvurdering på ditt personnummer. Om de da finner en betalingsanmerkning så kan dette registreres i systemet til Bank B, også til senere bruk. Om du da får løst saken med Bank A og slettet betalingsanmerkningen så vet fortsatt både Bank A og Bank B at du har hatt en betalingsanmerkning tidligere, og dette kan brukes mot deg. Eneste løsningen da blir å søke lån i Bank C, som ikke får opp den tidligere betalingsanmerkningen. Med mindre Bank C har tilgang til kundedata fra Bank B eller Bank A. Så mitt råd er at om man klarer å pådra seg en betalingsanmerkning så skal man være ytterst forsiktig med å bli kredittvurdert, da opplysningene fort kan spre seg og lagres. Eg vet ikke om det finnes lovverk som skal forhindre at dette skjer, men det er uansett min personlige erfaring at det skjer. Lenke til kommentar
Gjest GjesteGjesten Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Min erfaring med betalingsanmerkninger har vært at selskapet jeg søkte billån i ikke kunne innvilge dette siden jeg hadde en betalingsanmerkning. Jeg ryddet opp, fikk selskapet jeg skyldte penger til å sende en mail til firmaet som registrerte min betalingsanmerking for å få den fjernet, ventet en dag, og fikk lån til bil. Du kan også når som helst be et selskap redgjøre for den informasjon de har registert om deg, og kreve ikke-relevant informasjon slettet. Med mindre det er firmaet du føkket det opp hos, (hvor da en svartelistning er relevant), så kan du kreve en negativ betalingsanmerkning slettet, og stille på bar bakke i en eventuell lånesøknad. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Ang. betalingsanmerkninger; De er sikkert kjempedumme å få, og de hindrer deg i å få lå/kreditt osv, for all del. Men når gjelden er gjort opp, slettes de etter maks en uke. Tidligere ble de hengende over deg i 3-5 år, noe som for all del kunne være ødeleggende for fremtidig lån osv. Jeg var nettop i en case der betalingsanmerkning var et mulig utfall. Jeg ble fortalt at det blir registrert for 4 år og at alle som gjør en kreditvurdering de neste 4 årene vil kunne se at en er en dårlig betaler. En betalings anmerkning blir vanligvis registrert 30 dager etter at forliksklage eller utleggsbægjer er utsendt når saken gjelder en forbruker, det er andre regler for næringsdrivende. I min situasjon så fikk jeg brev om utleggsbægjer og søkte da råd hos forbrukerombudet, de anbefalte meg å ordne opp med Lindorff som var innkasso firmaet så snart som mulig. Jeg kranglet og mente at jeg var uforskyldt ettersom jeg ikke hadde motatt noen purringer eller orginalregning, men bare fikk en melding om uttlegsbægjer i trynet. Sånn som jeg har forstått det så vil det bli ført en varende betalingsanmerkning dersom saken går så langt, det var en av grunnen til at mange av de jeg rådspurte mente jeg skulle bare "drite" i 3000Kr i gebyrer, bedre å svi de enn å ha vanskeligheter med anmerkningen i fremtiden. Endret 10. januar 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Da har du blitt feilinformert. Det er en råtten bransje, selverfart. Anbefaler deg å sende en klage til inkassoklagenemda. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Da har du blitt feilinformert. Det er en råtten bransje, selverfart. Anbefaler deg å sende en klage til inkassoklagenemda. Jeg er for trøtt til å slå opp i lover og sånt nå men fant denne linken som bekrefter det jeg ble informert om. Jeg sier ikke at jeg vet noe, men det ville være rart dersom de løy for folk. http://www.db24.no/DB/Nyheter/Kredittsjekk....b7C_wtHW3w.ips Og at det er en råtten bransje skriver jeg gjerne under på og er i mitt tilfelle også selverfart! Endret 10. januar 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 En betalingsanmerkning er i utgangspunktet registrert i 4 år ja, men om du og kreditor(eller inkassator) løser saken skal anmerkningen slettes innen ei uke(i praksis kan det ta noen uker). Dersom du ikke løser saken så vil anmerkningen kun slettes etter 4 år dersom ikke inkassoselskapet fornyer den. Om det var det du mente så missforstod eg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå