Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med gjeld

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Jeg skriver denne posten anonymt for den er ganske privat.

Desverre har jeg et lite problem. Jeg har mastercard i dnbnor og det er noe jeg IKKE ønsket og ha (for jeg visste jeg ville få et problem. Men siden dette var inkludert i alle deres programmer så MÅTTE jeg ha kortet. Det som da har skjedd er at jeg har toppet kreditten min maksimalt. 10 000 kroner altså.

Men det som er problemet med dnbnor. Er at de har gjort det enda enklere for kunder å knekke sammen med gjeld. Det går nemlig å overskrifte kreditten med 5000 kroner. Helt lovelig, men dersom man gjør det. Så må man betale inn det overskridende innen forfall på faktura. Dersom man holder seg innenfor rammen (som er 10 000), noe som jeg ikke klarte. Så må man kun betale 2% altså 200 kroner minumum.

Nå sitter jeg med en regning på 5600 kroner denne månden som jeg ikke vet om jeg kan betjene helt ut. Dersom jeg skal ha lån skal det være til bolig og IKKE noe annet.

Jeg har 30 000 på BSU og de skal jeg ikke løse opp. Jeg vill bare ordne opp for meg så jeg får dette helvete ut av verden og ALDRI mer kreditt. Er det ikke mulig å bannlyse seg selv fra slike ting?

Tror dere jeg kan ordne en avtale med dnbnor kort med nedbetaling av kreditten og deretter aldri mer få kreditt kort og ulike forbruks lån? Nå er ikke gjelden min langt ifra ekstremt høy. Men jeg skal ikke havne i noe luksusfellen. Å må nesten se meg selv til å signere på at jeg aldri mer skal få innvilget et forbrukslån eller kredittkort.

Dette har jeg hørt lindorff kan ordne men er usikker.

Jeg bor under gode forhold med en familie med mor og far. Faren min la mastercard regningen sin på kjøkkenbenken her en dag og hadde ca 75 000 utestående med en kredittramme på 100 000. Noe som skremte meg litt. Han betaler sikkert inn minimumet og litt til. Men det virker som folk som har veldig høye kreditter aldri får betalt dem helt ned.

Hva anbefaler dere? Jeg skulle fremdeles ønsket at jeg var 17 jeg :( Det var så mye enklere da. Er det mulig å få bannlyst meg selv fra kreditter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

Ja men jeg vill bannlyse meg selv ifra ALLE kredittkort og forbruks lån. Problemet er at dnbnor ikke vill fjerne kredittkorte for det er inkludert i student programmet. De nektet å gjøre det sist gang jeg betalte ned hele korte med tidligere oppsparte middler. Jeg hater kreditter :(

Lenke til kommentar
Ja men jeg vill bannlyse meg selv ifra ALLE kredittkort og forbruks lån. Problemet er at dnbnor ikke vill fjerne kredittkorte for det er inkludert i student programmet. De nektet å gjøre det sist gang jeg betalte ned hele korte med tidligere oppsparte middler. Jeg hater kreditter :(

du har saks?

bare å klippe og kaste med en gang du får kortet, ingen som tvinger deg til å faktisk ha kortet.

jeg har ett kredittkort, men koden er makulert, så jeg får ikke brukt det.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Det er altfor lett for unge å få kreditter idag. Det burde ikke vert lov. Hva grunnlag har de for å gi meg en kreditt på 10 000 kroner? Jeg har deltids jobb men jeg tjener ikke akuratt ekstremt mye. Mellom 5 til 8 000 alt etter hvor mye jeg jobber.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller får du konkrete råd, og alt du vil gjøre er og legge skylden på de som gir det kortet? Du svarer jo ikke på hva folk sier til deg.

Faktisk KAN kredittkort være greit og ha. Men BARE hvis du har penger. Og handle på nette med dem er tryggere enn og gi siter potensielt tilgang til din bankkont. Du er "isolert" for svindel. Det samme gjelder og betale for hotell og resturant regninger i utlandet. Blir man svindlet er det kortselskapet som har ansvaret så lenge du har vært forsvarlig.

Så inntil du er gammel nok til og vite at du ER forsvarlig. Så gjør som nevnet over her. Klipp kortet i stykker. Du MÅ få ett, men du må ikke HA det.

Angående gjelden du har nå. Få møte med en som du kan prate med i banken og se om du kan konsolidere gjelden din i en mer håndterlig plan. Men har du en jobb, og bor gratis så bør du fint kunne betale 1 - 2 000 kr i mnd ned på kortet ditt. Da betaler du LANGT over minstesats og bør få gjelden unna.

Slutt og skyld på andre enn deg selv.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Det er altfor lett for unge å få kreditter idag. Det burde ikke vert lov. Hva grunnlag har de for å gi meg en kreditt på 10 000 kroner? Jeg har deltids jobb men jeg tjener ikke akuratt ekstremt mye. Mellom 5 til 8 000 alt etter hvor mye jeg jobber.

Hadde du visst hva du skrev under på da du valgte studentprogrammet hadde du sett at det sto at det var et kredittkort inkludert i pakken. Jeg har også hatt dnbnor sitt studentkort med medfølgende mastercard i alle år, men har ikke havnet i din situasjon. Som nevnt, ta det som en dyrkjøpt lærdom og finn trøst i at voksne mennesker konstant havner i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil bannlyse deg selv fra å kunne opprette kredittkort. Mastercard kan være himla greit å ha når man kommer til det punktet hvor man klarer å styre seg. Selv har jeg et MC med 20.000 i kredittgrense som jeg har i bakkant hvis noe skulle skje.

Har vært borti et par ganger hvor VISAen ikke har funket pga terminalfeil eller minibankfeil, og da er det veldig greit å kunne benytte mastercardet, og betale kreditten over nettbank når jeg er hjemme igjen. Mastercard kommer også med en del forsikringer som VISA ikke har. F.eks. ved nettkjøp eller betaling i utlandet.

Du må heller bare styre deg. Det er et must å kunne holde styr på økonomien sin, og ha viljestyrke når den indre stemmen din forteller deg at "Dette har du ikke råd til. Ikke bruk Mastercardet".

Når det gjelder gjelden din, så ta kontakt med banken din asap. Det er overaskende hvor hjelpsomme de kan være i slike tilfeller, og ofte kan de stille med en betalingsplan. Det eneste sikre er at du bare gjør det værre for deg selv hvis du ikke tar tak i dette.

Hadde selv en inkassosak da jeg var i militæret, hvor det hadde kommet en regning som jeg ikke hadde fått siden jeg da ikke var hjemme. Kom hjem på perm og så inkassovarsel, men jeg hadde ikke pengene til å betale. Ringte banken min, og ringte Lindorff som hadde saken, og fikk utsatt inkassoen fra Lindorff og hjelp til å tilbakebetale fra banken min.

Inntil du har opparbeidet deg viljestyrken til å la Mastercardet ligge som en økonomisk sikring, og ikke en betalingsutsettelse er den enkleste måten å styre det på å ta frem saksen og klippe kortet.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Jeg klarer å styre pengene mine på en måte. For regningene mine blir jo betalt. Det er bare kredittkorte som har tatt knekken på meg.

Men jeg skal få betalt ned den regningen på 5800. Deretter vill jo de påfølgende regningene komme på 200 minimum pr måned. Viss jeg da tar 1000 kroner månden så vill gjelden være slettet til slutt.

Lenke til kommentar

Ja, DnB Nor krever at du har et kredittkort for å kunne være med i kundeprogrammene dems. Men, hvem har sagt at du MÅ være i et kundeprogram? Hvem har sagt at du MÅ være kunde hos DnB Nor? Dette er et problem du må jobbe med hos deg selv. Gjelden du "sliter" med er en dråpe i havet og dersom du faktisk har kontroll på pengene dine(som du påstår) så bør gjelden kunne dekkes inn i løpet av veldig kort tid.

Uansett, du kan frivillig registrere deg så du ikke kan opprette kreditt/lån. Ta kontakt med D&B som nevnt over her, eller Lindorff. Men, å gjøre dette ut i fra det du sier her er ekstremt. Sørg for å sjekke hvilke konsekvenser det vil få senere.

Kreditt og lette penger er noe du vil bli tilbudt resten av livet. Enten så lærer du deg å takle det eller så vil du ha småproblemer resten av livet. Det er ditt valg.

Lenke til kommentar

Hør her:

1. Bruk en saks, en sånn helt vanlig en, og KLIPP.

Problem solved

2. Ring DnB Nor, ikke ditch nedbetalingen. De vil gjerne snakke med deg om lånet. Ring dem og si situasjonen, du har for øyeblikket et lån du ikke kan betjene, prøv å gjør en avtale med dem.

Du vil ikke bli stående med en kredittanmerkning!

Lenke til kommentar

Skylder du på bankene fordi du har gjeld ? Med mindre kredittkortet ditt ble stjålet, noe jeg ikke antar ettersom du ikke har skrevet det, så er det faktisk DU som har brukt disse pengene. Du har vel vitende om at dette er penger som ikke du har på bok trukket kortet for 10 000 Kr på gud vet hva. Kredit kort kan være ekstremt nyttig til tider, men desverre er det noen som ikke klarer å styre seg.

Vil anbefale deg som ande her i tråden, intil du klarer å styre økonomien din, så ta imot kredittkortet, klipp det opp og hiv det i bosset, dersom kredittkortet aldri brukes koster det ingenting, kredittkort leverandører som banker "lever" av renter og folk som ikke klarer å styre seg.

Angående å ordne nedbetaling med f eks Lindorf, så vil jeg på det sterkeste fraråde deg det firmaet: Lindorf er et firma som lever av å melke gjeld og rentene der vokser eksponensielt, sikkert en langt dårligere nedbetalingsplan enn det DnB tilbyr, ettersom du nå skal fø et mellomledd i nedbetalingen. De har et datasystem som "glemmer" å sende deg regninger slik at de tar enorme gebyr som du egentlig ikke skal belastes. Kan nevne at jeg selv har veldig dårlig erfaring med Lindorf som faktura bestyrer. Jeg fikk ikke strømregning fra de (som jeg ville betalt på dagen om jeg fikk den) før 6 måneder etterpå, der alle strømregningene i mellomtiden kom frem som de skulle slik at jeg ikke ante noe uoppgjort beløp, det ble selvsagt inkassokrav ettersom de hadde sendt 4 purringer på den ene regningen (ingen som jeg har sett noe som helst av som igjenn systemene deres "glemmer" å sende ut ), og de prøvde å melke meg 3000 Kr i gebyrer og straffebeløp, det var et helvete å ordne opp og komme seg ut av. Der må du sitte og vente på regningene og huske når de skal komme på dato, for de kommer ikke og du er nødt å ringe de selv for å få regningen tilsent, hvis ikke så "glemmer" systemene deres å informere deg at du plutselig har en inkassosak mot deg og at namsmannen kommer for å hente TVen din.

Prøv heller å betale ned gjelden direkte hos DnB som du har et kundeforhold til, og som siste utvei, spør om hjelp fra dine foreldre ettersom du skriver at du har familie, det kan gjerne være flaut eller bittert, men vil på det sterkeste fraråde deg i å risikere en inkassosak ved at du ikke klarer å betale ned gjeld, inkassosaker med Lindorf o.l er vanskelige saker med uvitende kundebehandlere og med et hullete regelverk som de utnytter for å skivse deg mest mulig, jævlige greier med andre ord, tro meg!

Og som TiD sier: Du vil ikke bli stående med kreditt eller betalings anmerkning! Det var rett før jeg fikk det i min sak, men kom meg heldigvis greit ut av det etter mye styr.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Gjest GjesteGjesten

Ang. betalingsanmerkninger;

De er sikkert kjempedumme å få, og de hindrer deg i å få lå/kreditt osv, for all del. Men når gjelden er gjort opp, slettes de etter maks en uke. Tidligere ble de hengende over deg i 3-5 år, noe som for all del kunne være ødeleggende for fremtidig lån osv. Nå, er de dumme å ha, og jeg bagatelliserer selvfølgelig ikke alvorlighetsgraden av å få en anmerkning, men det er ikke _så_ krise lenger.

Til TS: Rådet om å snakke med banken/låne av foreldre er det beste. Om ikke, prioriter nedbetalingen. Betalingsanmerkninger/forliksråd kommer ikke på en stund, spesielt ikke om du har en registrert nedbetalingsordning hos inkassoseslskapet. (Noe som burde være siste, men dog en mulig utvei.)

Og så, det aller viktigste, når gjelden er gjort opp,og kortutsteder sender deg en mail og minner deg på at du fremdeles har 10K i ubenyttet kreditt, kast brevet, klipp kortet, og spar heller penger til impulskjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...