aip Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg har to deltidsjobber ved siden av nettstudie. Jobber tre dager i uka, en dag på ene jobben og to dager på andre jobben. har regnet ut at jeg kommer til å komme over grensen for hva som er lov ang stipend fra lånakassen. Hvis jeg jobber akkurat bare de timene jeg er satt opp på kommer jeg akkurat under grensen. Hvis jeg jobber mer blir stipendet mitt omgjort til lån. Da jeg har ca 30.000 i halvåret ekstra i lån for å betale studiet så samler jeg opp veldig mye lån. Begge jobbene vil at jeg skal jobbe der i ferien. Vil ikke slutte i noen av jobbene, vet ikke hva jeg skal gjøre. Den ene jobben - der jeg normalt jobber to dager i uka - kan jeg muligens jobbe litt intensivt en mnd (rundt fellesferien når "alle" er borte) og få resten fri. Men der jeg jobber enten 3,3 timer eller 5,8 timer i uka - der har de ingen vikarer eller noe som kan steppe inn, og jeg _må_ jobbe der i ferien. Vil ikke si nei heller, da de må ansette noen andre og jeg sikkert blir dytta ut. Elsker begge jobbene mine, og begynte i den siste jobben i juli, den andre har jeg jobbet i 1 1/2år. Men har jeg rett på¨5 ukers ferie i begge jobbene selv om jeg ikke har jobbet så mye og lenge i begge? Noen som vet hvordan jeg kan løse dette samtidig som jeg kan få ferie på begge jobbene samtidig? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Reglane tilseier vell at du må ha jobba heile fjordåret for å få rette til 5 veker betalt ferie (om du har atariffavtale). Er usikker på korleis det blir når du berre jobber deltid. Skal du ungå å miste stipendet så må du ikkje jobbe meir en akkurat under grensa for inntekt. Korleis du løyser dette er egentlig opp til deg. Stipendreglane er på plass for at du skal være fulltidsstudent å fokusere på studiane. Om du har kapasitet til å jobbe mykje ved sidan av studiane så er systemet lagt opp slik at du heller skal ta fleire fag samtidig for å bli fortare ferdig med studiane istaden for å jobbe. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Stipendet reduseres krone for krone med eventuell inntekt som overstiger grensen. Med andre ord får du ikke 30k ekstra i lån om du tjener 1000kr «for mye», men 1000kr ekstra. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Stipendet reduserer med 50 øre per krone du tjener over fribeløpet. Glemte selv å tenke på det og fikk rundt 19 000 kr omgjort til lån i 08, tjente da ca 38 000 over grensen pga heftig sommerjobbing.. Eneste måten å ikke miste stipend er å jobbe mindre. Du jobber da for halv lønn, pluss at du må betale renter på det økte lånet i tillegg til vanlig skatt, så det er ikke mye du sitter igjen med per time da. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Takk for korrigeringen, knetrom. Full smørbrødliste hos Lånekassen: «Stipendet ditt blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen.» Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå