Pleya Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Er nå i gang med sesjon, men sliter med å bestemme meg for hvilken gren og avdeling jeg skal sette meg opp på. Blir mest aktuellt å bli innkalt sommeren eller høsten 2011 da jeg er ferdig med vgs. Har egentlig bestemt meg for Sjøforsvaret, men da jeg kontaktet VPV og spurte hva slags muligheter for tjeneste på fartøy jeg har, kunne ikke noen gi meg svar på hva slags jeg kan få som tjeneste på et fartøy. Går VG2 nå med Samfunnsøkonomi, Økonomistyring og Engelsk som fordypning i tillegg til Samfunnsfag-matte. Kommer til å fortsette med dette i VG3. Jeg gidder ikke en administrativ stilling, vaktsoldat, sjåfør etc....landstillinger hvis jeg skal være i Sjøforsvaret. Noen som kan gi meg svar på hva slags fartøytjeneste jeg kan få??? Jeg har også lest på Sjøforsvarets sider, men synes det er svært rotete info. Ellers kan jeg tenke meg tjeneste i Hæren, men aner ikke hvem avdeling...... Noen som kan anbefale noe? Mek. Infanteri? Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Har du lyst ut i skogen, ha mye felt og generelt grønn tjeneste velger du hæren. Vil selv foreslå Panser- eller artilleribataljonen (noe jeg ønskte på sesjon), eller Garnisonen i Sør-Varanger hvor du patruljerer grensa mot Russland. Du kan også ønske samband hvis du liker tekniske duppeditter, sanitet hvis du vil redde folk eller CSS-bataljonen hvis du vil kjøre lastebil. Bare litt generell info om hæren der, kan lite om sjøforsvaret Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Tipper du stryker på sesjontestene og blir derfor ikke kalt inn. Neida, joda. I Hæren er det mye å velge i. 2bataljon om du er ute etter en litt krevende tjeneste. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Tipper du stryker på sesjontestene og blir derfor ikke kalt inn. Neida, joda. I Hæren er det mye å velge i. 2bataljon om du er ute etter en litt krevende tjeneste. Slemming Unnlot å nevne 2.bat i min post, fordi de har innrykk i januar, og trådstarteren ville inn sommer/høst 2011. Ellers høres det ut som en kjempetjeneste Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Nå har jo 2. Bataljon blitt omvæpnet også, eller mulig det skjer nå. Men uansett, så er det Sjøforsvaret, 2. Bataljon, Ingeniørbataljonen, Panserbataljonen og Artilleribataljonen jeg kan tenke meg........Ingen som har erfaringer som Stormingeniørsoldat? Skarpskytter eventuelt? Jeg vurderer meg i god fysisk form og takler det meste av vær og natur. Er jegerkompaniet flytta til Setermoen nå? Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hva med Kystjeger i Sjøforsvaret? Lenke til kommentar
Digitalklokke Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Anbefaler på det sterkeste Garnisonen i Sør-varanger! Jeg avtjente førstegangstjenesten min der. Har aldri hatt det så fint. Der skal jeg love deg at du får kommet ut i naturen enten det er 30+ eller -30 Strålende natur, barskt klima og store jakt og fiske muligheter. Og ikke minst så får du kjøre snøskuter hvis du blir kalt inn på sommeren Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 er det noen illegal aktivitet langs grensa som blir stoppet av grensejegerne? Har et inntrykk at grensevaktene bare patruljerer langs grensa uten å stoppe noen ting. Lenke til kommentar
Digitalklokke Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) er det noen illegal aktivitet langs grensa som blir stoppet av grensejegerne? Har et inntrykk at grensevaktene bare patruljerer langs grensa uten å stoppe noen ting. Grensevakten patruljerer grensen med en hensikt i å vise tilstedeværelse både for mennesker på norsk side som på russisk side. Det har hendt seg at folk illegalt prøver å krysse grensen, men disse blir som oftest stoppet av russiskgrensevakt først. Endret 8. januar 2010 av Digitalklokke Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 I og med at russerne har en 2km (tror jeg det var. Om ikke større) bred "dødsone" langs hele grensa, hvor det er ulovlig å oppholde seg, så blir jo de fleste tatt der. Dessuten er det jo flere som rømmer fra Russland til Norge, enn motsatt. Særlig mye smugling tror jeg heller ikke det er. Men altså. If you want peace, prepare for war. Prinsippet funker med grensevakta også. Lenke til kommentar
Digitalklokke Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 I og med at russerne har en 2km (tror jeg det var. Om ikke større) bred "dødsone" langs hele grensa, hvor det er ulovlig å oppholde seg, så blir jo de fleste tatt der. Dessuten er det jo flere som rømmer fra Russland til Norge, enn motsatt. Særlig mye smugling tror jeg heller ikke det er. Men altså. If you want peace, prepare for war. Prinsippet funker med grensevakta også. For å pirke så er det fra 3km bredt og opptil 5km enkelte steder. Men et vanlig problem er faktisk intetanende turister fra norsk side som krysser grenselinjen. Grensen mellom Norge og Russland er en Schengen grense, noe som gjør at kryssing av grenser som man kan gjøre innenfor EU ikke kan gjøres på samme måte her Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Takk for rettelsen. Skal huske det Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Mener å ha sett tall på at i 2007 eller 2008 stoppet russerne rundt 60 forsøk på ulovlig grensepassering. Men dette er rett fra en laber hukommelse, kan sikkert tas med en klype salt. Uansett er det sjelden Norge må hanskes slike, men det har skjedd ved flere anledninger de siste årene. Kommer man seg først over i Norge og litt inn i landet er nok det verste overstått, men sporsnø og våken lokalbefolkning samt reineiere som farter mye bidrar til at det er vanskelig å komme seg videre uten et skikkelig opplegg. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Takker for svar alle sammen Skal man sette opp tre ønsker for hvor man vil på sesjonen? Skal vel rangere de fra 1-3 for hva som er det sterkeste ønsket, eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
Digitalklokke Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) @ fedtcreme, stemmer nesten det, lokalbefolkningen spiller en stor rolle i den biten når det kommer til illegale kryssninger. Og om vinteren er store deler av finnmark ufremkommelig, så uten lokalkunnskap, snøskutere og ski er det ikke bare bare å komme seg inn i Norge @ Pleya; Hvis du søker det til GSV grensevakten kommer du nok inn, for de plukker kun for det meste de som har det som førstevalg pga at de vil ha de mest motiverte til å tjenestegjøre langs grensen. Du rangerer stedene fra 1 til 3, der 1 er dit du vil mest EDIT: rettskriving Endret 9. januar 2010 av Digitalklokke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå