monsenroger Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei, Har planer om å gå tilbake til skolen til høsten, men jeg ser det er litt forskjellige ting å velge i mellom. Er utdannet elektriker og har dermed fagbrev, og jeg fyller 23 år i år. Jeg ser derfor at jeg kan gå noe som heter Generell studiekompetanse som har noe annet oppsett for fag og timer enn VG3 Allmennfaglig påbygging. I og med at jeg har fagbrev slipper jeg en del timer på VG3 Allmennfaglig påbygning og begge linjene fører til det samme. Så derfor spør jeg - hva er egentlig forskjellen? Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Du kan enten gå "almenn påbygg" i ett år, noe som gir deg såkalt generell studiekompetanse, som kreves på de fleste høyskoler og universitet. Det andre du kan gjøre er å gå på Studiespesialiserende i tre år. Da får du generell studiekompetanse, men også spesialisering innen forskjellige programfag (økonomi, språk, rettslære osv.) samt. forskjellige grader av matematikk, S1, R1 osv. Forskjellen er at man trenger noen av fagene på Studiespesialiserende for å komme inn på spesielle studier. Du må rett og slett tenke hva du ønsker å gjøre etter skolen, og jeg tviler på at du ønsker å gå tre år på Studiespesialiserende, når du kan gå påbygg og få generell studiekompetanse i løpet av ett år. Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Hei, Begge de to linjene jeg oppga i førstepost er ettårig og gir generell studiekompetanse. Endret 7. januar 2010 av monsenroger Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hvis du har jobba eller gått på skole i 5 år etter fylte 18 år, og/eller har fagbrev, er det andre krav for å få generell studiekompetanse. Velg den som er for de over 23, og ta matematikk og fysikk i tillegg. lurvefranzen: Du trenger da ikke gå alle tre årene med studiespesialisering for å kunne ta fordypningsfagene. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Hvorfor skal han ta den for de over 23 (generell studiekompetanse)? 4 timer ekstra norsk, 5 timer ekstra engelsk, 3 timer ekstra matematikk og 3 timer ekstra samfunnsfag i forhold allmennfaglig påbygg. Siden han har fagbrev slipper han jo gym og programfag. Skal du foresten begynne på den skolen du linket til? Endret 8. januar 2010 av Xsquirrel Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hehe. De fagene han allerede har tatt, slipper han selvfølgelig unna! Dermed vil ikke de timeantallene som står der være gjeldende. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Og når han slipper unna de fagene han allerede har tatt står han jo igjen med akkurat de samme timene som er på påbygg. Det som kanskje blir et problem med generell studiekompetanse er undervisningen i norsk og matematikk. Siden han har hatt de første delene av pensum før slipper han muligens disse timene helt i begynnelsen, men når nytt pensum kommer må han ha 14 timer norsk og 8 timer matte i uka. Jeg ser for meg at det er mye lurere å heller velge påbygg hvor timene er fordelt jevnt over hele året. Endret 8. januar 2010 av Xsquirrel Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Tror det det blir allmenn påbygg, virker som den andre greia er for folk som ikke har noen form for papirer etter ungdomsskolen og dropouts etc. Og ja, jeg tenkte å søke meg inn på Bybroen VGS, Xsquirrel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå