morten_s Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) RAM'en jeg ser på: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492610 HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490260 M4A79XTD EVO Memory Qualified Vendors List: http://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...XTD_EVO_QVL.zip RAM'en står ikke i denne oversikten, men vil ikke dette fungere fordet? Jeg finner ikke et eneste 8 GB kit i den listen, hva er grunnen til det? HK støtter da inntil 16 GB. Endret 7. januar 2010 av morten_s Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 funke skal det nok gjøre, men noen spesifikk grunn at du trenger 8GB? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Kan ikke svare om Corsair minnebrikkene du har valgt fungerer. Men om det har betydning, ble jeg av Asus Moderastor Ulrich anbefalt Crucial istedet for Corsair til M4A79XTD EVO hovedkortet. Jeg er ingen Ram eksepert. Men at det står minnebrikkene er til Core i5 og Core i7, får i det minste meg til å tvile på om disse er gode til AMD prosessorer. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Jeg er ingen Ram eksepert. Men at det står minnebrikkene er til Core i5 og Core i7, får i det minste meg til å tvile på om disse er gode til AMD prosessorer. Nettopp.. Tror jeg har funnet en annen RAM jeg skal ha istedet nå. Det er den eneste av samme RAM type som er anbefalt i Qualified Vendors List, og som jeg fikk til å bli 8 GB. (Kjøper 2x 4GB). http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...60;c:36213;r:pg Vil ha 8 GB.. Tenkt å legge inn Windows 7 etterhvert, og trenger mye RAM til bilde og musikkredigering. Alltid kjekt med mye RAM a gitt EDIT: Nei lol.. det der blei jo helt feil ram.. Er jo 204 pin det der. Dette er produktnummeret til Kingston jeg lette etter: KHX12800D3K2/4G.. Da kom den opp .. ? Denne. Der har du'n. Iwill er den eneste butikken i Norge som fører den virker det som. Noen som har erfaring med Iwill? Nyoppstarta nettbutikk? Endret 7. januar 2010 av morten_s Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Ok. Et kort enkelt spørsmal. Hvor viktig er det å følge Qualified Vendors List anbefalingene? På Komplett sine sider står mange typer RAM anbefalt til dette hovedkortet, RAM som ikke er oppnevnt i EVO Memory Qualified Vendors List. Når de lager denne listen, tester de all RAM som fins, som på papiret skal være kompatible, eller plukker de tilfeldig ut? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 De tester med det de har tilgjenglig in-house der og da. Kan være greit å forholde seg til QVL hvis man tilfeldigvis greier å finne ram de har testet, men er ikke "et must" "Halvparten" av rammen har man ofte knapt nok hørt om, langt mindre er det å få kjøp her hjemme. Dessuten er det ofte mangelfullt hva de har testet av store brikker (4GB size) Viktigste er å finne ram som i allefall følger JEDEC standard, på DDR3 er det; PC3-8500/1066mhz CL7 1.5v PC3-10600/1333mhz CL9 1.5v Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Tusen takk for informativ reply! "Halvparten" av rammen har man ofte knapt nok hørt om, langt mindre er det å få kjøp her hjemme. Jeg merket dette.. Viktigste er å finne ram som i allefall følger JEDEC standard, på DDR3 er det; PC3-8500/1066mhz CL7 1.5v PC3-10600/1333mhz CL9 1.5v Så jeg bør ikke gå for PC3-12800? Mange av de som står i QVL er 12800.. Endret 7. januar 2010 av morten_s Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 QVL er Ram brikker Asus selv har testet. Jeg selv valgte Crucial Ballistix minnebrikker fra Crucial Memory Advisor Tool. Her har Crucial selv testet minnebrikkene og garanterer at disse vil passe. De aller fleste produsenter av Ram brikker har en slik minne-konfigurator, som finner Ram brikker som er testet og godkjent av produsenten. Jeg selv vil tro at eksempelvis Crucial Memory Advisor Tool er like gyldig og troverdig som Asus sin QVL. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Så jeg bør ikke gå for PC3-12800? Mange av de som står i QVL er 12800.. Du må også ta hensyn til hvilken AM3 prosessor det evt. er testet med. Mulig dette er på Phenom C3 stepping som visstnok har en forbedret minnekontroller versus C2 Jeg ville ikke kjøpt 4x2GB 12800/1600mhz sammen med en Athlon II for å si det sånn. For 8GB (2x Kit) til Athlon II X3/X4 ville jeg sett på; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340915 For 8GB (2x Kit) til Phenom II http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359 Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Jeg tror nok vi får satse på denna jeg gitt: http://www.iwill.no/Minne.300/DDR3.323/Kin...x+2GB).826.html Jeg drar til Iwill sin adresse i morra, og krever inn den .. Det er mange PC3-12800 som står anbefalt i QVL, så satser på det er kompatibelt da. Dessuten vil jeg ha noe med i det minste litt form for kjøling/ribber. Jeg har Phenom II 965. Endret 8. januar 2010 av morten_s Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Så ble det altså Crucial til slutt. Jeg brukte Crucial velgeren og en av de som ble anbefalt var denne. Gode gamle Ballistix, har mange av dem fra før. Gode brikker. Så var det litt mindre latency på de i forhold til Kingston brikkene også. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Komme med en tilbakemelding når du har fått dem da. Er nok flere her som er spente vedr. kompatibilitet med 4x2GB @ 1600MHz Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Komme med en tilbakemelding når du har fått dem da. Er nok flere her som er spente vedr. kompatibilitet med 4x2GB @ 1600MHz Mm.. Når Crucial sier det er 100% kombatibelt blir jeg rimelig forbanna hvis det viser seg å ikke være stabilt. I QVL er alle 15 testede moduler på 1600MHz kompatibelt med 4 slots, utenom 1. Går vi videre opp til 1800 og 2000MHz (5 testede) er ingen lenger kompatible med 4 slots. Det er en av grunna til at jeg hvertfall ikke vil gå høyere enn 1600. Endret 8. januar 2010 av morten_s Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Mm.. Når Crucial sier det er 100% kombatibelt blir jeg rimelig forbanna hvis det viser seg å ikke være stabilt. Ikke ta sorgene på forskudd nå da Crucial pleier vel å legge inn god SPD programmering, og de brikkene der har nok en SPD som kjører 1333mhz 1.5v også. Dvs. du er oppe å går med en gang på standard/default bios Alt over det (1600mhz/1.65v), eller mulighet for vasse timings (på 1333) kan være ekstra-gevinst som er kjekt å ha. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Jess.. rapporten er at dette fungerer utmerket.. Riktignok ikke kjørt no memstresstest eller noe enda men alt virker stabilt og kontant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå