olihaug Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Folk sier stadig vekk at skal en vurdere verdien på et selskap, og med det pris pr aksje, skal en lese årsrapporten til selskapet. Den skal fortelle deg om selskapet er dyrt priset, eller om det er rimelig i forhold til hva selskapet leverer. Mitt spørsmål er da ; Hva er det en skal se etter i en slik rapport? Hvordan vurdere selskapets verdi i forhold til inntjening, gjeld, egenkapital, osv? Selv har jeg tidligere vurdert aksjer etter ledelse/historie, merkevare, utbytte, konkurransedyktighet, gjeld, egenkapital og inntjening/kontrakter. Likevel føler jeg ikke at jeg har "knukket" koden på å vurdere verdien, selv om jeg har investert i aksjer med hell (hvem har ikke det den siste tiden/året) Mine heteste tips idag er NOF, MHG, SDRL, SCORE og AKBM. Takker for alle seriøse svar Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Anbefaler at du leser boken "The Intelligent Investor". Det er mye jobb å lese rapporter, og for at det skal ha noen særlig verdi bør du både ha lest en del sånn at du får en forståelse for hva tallene sier. For et spesifikt selskap bør du sammenlikne rapportene for flere år tilbake. Både for å se hvordan de har gjort det, og om spådommene de kommer med har noe for seg. Hvis de f.eks er kjempeoptimist hvert eneste år men aldri gjør det spesielt bra er tallene det eneste du bør se på. Personlig ser jeg etter selskaper som har en relativt jevn inntjening, og ikke går for mye i minus i dårlige år. Det mange selskaper gjør er å skrive av ekstra mye i dårlige år, for går det dårlig får ikke ledelsen noe særlig bonus likevel. Dermed kan de gjøre det ekstra bra i gode år, og få desto mer bonus da. I tillegg synes mange det ser mye bedre ut når ledelsen har "ryddet opp" og "lagt det bak seg". Slike år er svært viktig å ta med i totalvurderingen for å unngå å bli lurt. Har de gjort det før er det ingen grunn til at ikke de skal gjøre det neste gang det går litt dårlig også. Endret 7. januar 2010 av Naranek Lenke til kommentar
olihaug Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Skal bestille den boken, samt Warren Buffett-Snowball. Har lest Den Lille Boken Om Verdiaksjer, og holder på med Den Lille Boken Som Finner Vinneraksjene. Hva tror du om de aksjene jeg hadde en knapp på da? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 De er altfor spekulative for meg. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Det du skal lære deg er å sette opp en skikkelig DCF-modell (discounted cash flow) basert på egne vurderinger og regnskapstall. Skaff deg en god lærebok i corporate finance – McKinseys variasjon over teamet er overraskende god – selv om jeg aldri ville stolt på en DCF fra McK. Kjøper du istedet en litt mer ordinær CF-bok lærer du også at private investorer som forsøker seg på noe annet enn å investere i indeks kaster penger ut av vinduet – uavhengig av om det dreier seg om enkeltaksjer eller aktivt forvaltede fond. Verdsettelsestriks: 1: Du kommer alltid til å gjøre feil. Store og alvorlige. Ikke ta så hardt på de uviktige detaljene; det er viktigere å finne ut av om selskapet går på en smell i en rettssak og må betale $1bn enn å finregne på WACC (kapitalkostnad). 2: Kast første halvpart av rapportene, begynn med notene – du gidder ikke lese de etter at du har gått gjennom regnskapene. 3: Dette er en hard og bratt kamp – gutta du kjemper mot jobber mye, sover lite og er ikke særlig sosiale (jeg snakker av erfaring ...). 4: Rapporter er reklame. Reklame kommer fra management-konsulenter. Konsulenter vet tidvis ikke en tøddel om å drive selskaper; en bullshit-plan fra et konsulentselskap som vil restrukturere er ikke verdt stort. Lenke til kommentar
per66 Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Les noen analyser fra diverse meglerhus og lær av dem. Ellers funker Intelligent investor og security analysis bøkene. (Egentlig must å lese for alle som skal vurdere selskaper). Ellers bør du lære deg mest mulig om regnskap, lagerloven osv, "regnskapstriksing" og "lovlige manipulasjon" (forskjellige beholdnings vurdering osv). Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Støtter Euklid sitt tips om McKinsey boken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå