Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som kan huseierloven? Huseier krever fjerning av "møbel"

dana_471

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leier en leilighet i underetasjen hos noen folk...

Mitt spørsmål er ang. husleieloven. Jeg lurte på om den personen jeg leier av, kan bestemme hvordan jeg skal ha det i leiligheten min. rydding hva jeg har i leiligheten??

Høres sikkert latterlig ut, men har et panser ståendes i gangen. i dag kom huseier plutselig inn og sa at jeg måtte fjerne det... har han rett til å bestemme sånt??

Takker for svar.. håper noen har litt peil så jeg kan trøkke det panseret opp et visst sted på han! ;)

MVH Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om ikke panseret forstyrrer alminnelig ro og orden, eller skader husrommet så har ikke huseier adgang til å kreve at det fjernes. Hva var begrunnelsen?

Nei han sa bare at det måtte fjernes. sa ikke noe mer. også har jeg sommerhjula til bilen på boden, de også måtte jeg fjerne... høres bare helt latterlig ut..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Er det virkelig sånn at personen som eier huset ikke kan bestemme at han ikke vil ha et panser i gangen hvis dette er inngangen begge må gjennom?

Lenke til kommentar
Er det virkelig sånn at personen som eier huset ikke kan bestemme at han ikke vil ha et panser i gangen hvis dette er inngangen begge må gjennom?
TS skriver ikke at det er felles gang. Er det det så stiller saken litt anderledes.
Lenke til kommentar
Ja, men da er det jo en annen sak. :)

okei :p jeg synes det er så rart at han bare kan si ditt og datt om hva vi skal ha eller ikke ha i leiligheta... det er jo liksom jeg som bor her.. er ikke verdens ryddigste her inne, men det har ikke han noe med trodde jeg da..

Lenke til kommentar
Nei, som sagt, så lenge det ikke går ut over alminnelig ro og orden eller skader husrommet så kan dere gjøre som dere vil. Det er dere som disponerer husrommet.

men det er flotters.. da vet jeg hva jeg kan svare neste gang han plager meg med det ;)

Lenke til kommentar

Vær obs på hvordan du fremstiller det da. Mange husleieforhold som går i vasken pga feil ord til feil tid.

For eks er det forskjell på "Dere har ikke en dritt dere skulle sagt. Det er VI som bor her!" og "Takk for synspunktet, men vi har ikke noe annet sted å plassere det panseret og det ødelegger ikke noe mens det står der.".

Lenke til kommentar
Vær obs på hvordan du fremstiller det da. Mange husleieforhold som går i vasken pga feil ord til feil tid.

For eks er det forskjell på "Dere har ikke en dritt dere skulle sagt. Det er VI som bor her!" og "Takk for synspunktet, men vi har ikke noe annet sted å plassere det panseret og det ødelegger ikke noe mens det står der.".

okei, bare prate veldig høflig da :)

Lenke til kommentar

Vær også litt obs på at fremkommelighet mtp øyeblikkelig hjelp, brann, etc, bør være god. Dvs at panseret, eller annet rot og rask, ikke bør hindre fremkommelighet til leiligheten eller noen rom.

Kanskje du kan henge et teppe over, så ser man det ikke så godt. :)

Lenke til kommentar

Til informasjon:

i dag kom huseier plutselig inn og sa at jeg måtte fjerne det...

§5-6 Utleierens adgang til husrommet

Med mindre du hadde invitert han inn e.l. så kan han ikke komme inn uten din tillatelse, vil han klage så skal han gjøre det gjennom andre kanaler (tlf, mail, brev osv.). Kanskje litt annerledes hvis du hadde døra på gap og han stilte seg i døråpningen, men tviler vel på det i vinterkulda ;)

Men dette er kanskje ikke det lureste å begynne en krangel over, selv om du juridisk sett har ditt på det tørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...