Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke startet bilen min, startkabler hjelper ikke

Gagaa

Anbefalte innlegg

Hei,

Får ikke startet bilen nå som det er så kaldt.. Den har vært veldig vanskelig å starte de siste ukene, hver morgen må jeg vri nøkkelen 5-6 ganger og holde den inne i hvertfall 30sek før det blir liv i den. Her om dagen stoppet den helt, men da fikk jeg start på den med startkabler..

Men i natt var det enda kaldere og nå starter den ikke ved hjelp av startkabler heller.

Har vært litt dum ang batteriet, fordi jeg har ikke vært på noe ordentlig langtur etter den ble startet med startkabler, og jeg har bare brukt den til og fra jobb...

Vet dere hva som kan være feil? Er litt dumt å kjøpe nytt batteri hvis det er glødepluggene som er årsaken...

Batteriet er 3år gammelt, og vi målte at batteriet ga 12volt...

Burde ikke bilen ha startet med startkabler hvis det bare var batteriet som var helt utladet?

Takker for svar. :)

edit:

Må også nevne at det er veldig lite tegn til start på bilen når jeg bruker startkabler... Hører såvidt starteren. Men jeg vet at bilen får strøm, fordi det kablene blir varme og lyset i dashbordet blir lysere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager. Det er en Chrysler Voyager 97 modell.

Den har vært veldig vanskelig å starte hvert år det har vært kaldt ute, må som sagt alltid holde nøkkelen inne i 30-40sek..og glødemange ganger, men den har startet etterhvert.

Når det er varmt fungerer den helt perfekt.

Lenke til kommentar

Du må la startkablene stå på en stund før du prøver. Kan være såpass mye motstand i et flatt batteri at det blir problemer hvis du ikke venter. Fins også mange dårlige startkabler på markedet. Ville toppladet/byttet batteri, kjøpt et sett glødeplugger (da jeg hadde dieselbil byttet jeg disse hver høst. Billig på Biltema), vurder ev. tynnere motorolje. Siste løsning er startgass. Dette kan være svært skadelig om du ikke vet hva du gjør. Går ut i fra at det ikke er dieselfilteret som har tettet seg da du har klart å starte i kulde før.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Prøvde med to forskjellige startkabler og vi lot kablene stå i flere minutter... Det var ikke antydning til starting engang.

Men er det ikke sånn at bilen ville ha startet uansett om batteriet er helt ødelagt?

Batteriet gir også 12volt når bilen er slått av, så noe strøm er det jo der..

Lenke til kommentar
Hei,

Får ikke startet bilen nå som det er så kaldt.. Den har vært veldig vanskelig å starte de siste ukene, hver morgen må jeg vri nøkkelen 5-6 ganger og holde den inne i hvertfall 30sek før det blir liv i den. Her om dagen stoppet den helt, men da fikk jeg start på den med startkabler..

Men i natt var det enda kaldere og nå starter den ikke ved hjelp av startkabler heller.

Har vært litt dum ang batteriet, fordi jeg har ikke vært på noe ordentlig langtur etter den ble startet med startkabler, og jeg har bare brukt den til og fra jobb...

Vet dere hva som kan være feil? Er litt dumt å kjøpe nytt batteri hvis det er glødepluggene som er årsaken...

Batteriet er 3år gammelt, og vi målte at batteriet ga 12volt...

Burde ikke bilen ha startet med startkabler hvis det bare var batteriet som var helt utladet?

Takker for svar. smile.gif

edit:

Må også nevne at det er veldig lite tegn til start på bilen når jeg bruker startkabler... Hører såvidt starteren. Men jeg vet at bilen får strøm, fordi det kablene blir varme og lyset i dashbordet blir lysere..

Sett på 2 sett med startkabler sammtidig, de aller fleste startkablene er for tynne

som gjør at de leder for lite strøm. Kablene de bruker på verksteder eller kranbiler

er mye tykkere, derfor funker det som regel "bedre" når en får strøm fra en kranbil.

Endret av arnhild_57
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er trygt? Det var forresten nesten så jeg fikk start på den på morningen, men ettersom jeg vre om nøkkelen ble den døere.. Kan dette også skje hvis det er glødepluggene? Mener da før jeg brukte startkablene.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er trygt?

Jepp, dette har jeg gjort mange ganger med med egen bil og nabons bil.

Har ikke funket med ett sett kabler (type tynne kabler fra bensinstasjon)

, men har funket fin-fint med to sett startkabler.

La bilen stå kobblet slik i noen minutter først (som noen sa lengere opp i tråden)

Dette skal gi batteriet nok strøm til å starte så lenge batteriet er i orden.

Er jo en fordel at glødeplugger er i orden og at tanken har en god del drivstoff så

det ikke er liter på liter med kondens.

Lykke til !

Lenke til kommentar

En løsning etter det jeg har forstått, kan være at du anskaffer deg kondensvæske, ettersom du har problemer nærmest hele tiden. En bil skal ikke ha noe problemer med å starte i lengden, så kondens i systemet kan være årsak.

Det har iallefall jeg slitt med på, gamle biler.

Lenke til kommentar

Man skal bare unntaksvis bruke kondensfjerner på nyere biler, det er uheldig for motoren. Nå vet ikke jeg hvor gammel bil det er snakk om her, men det er greit å vite. Det er blant annet mye fin-mekanikk som kan korrodere, selv om det var helt ok på eldre biler. For å unngår problemer med kondens, bør man alltid ha minimum halv tank med drivstoff hele tiden mens det er kaldt.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Det du skal gjøre nå er å ta batteriet ut av bilen og lade det over natta med en bilbatterilader.

Har du ikke dette får du lader på biltema for et par hundre kroner.

Om du har tilgang på strøm utendørs lar du laderen ligge nedi motorrommet og du slipper å ta batteriet ut av bilen.

Problemet ditt er at du bruker mye strøm for å få starta bilen og da blir ikke batteriet lada nok opp igjen til neste start.

Så prøv først å få lada batterie opp skikkelig så tar du det derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...