Gagaa Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei, Får ikke startet bilen nå som det er så kaldt.. Den har vært veldig vanskelig å starte de siste ukene, hver morgen må jeg vri nøkkelen 5-6 ganger og holde den inne i hvertfall 30sek før det blir liv i den. Her om dagen stoppet den helt, men da fikk jeg start på den med startkabler.. Men i natt var det enda kaldere og nå starter den ikke ved hjelp av startkabler heller. Har vært litt dum ang batteriet, fordi jeg har ikke vært på noe ordentlig langtur etter den ble startet med startkabler, og jeg har bare brukt den til og fra jobb... Vet dere hva som kan være feil? Er litt dumt å kjøpe nytt batteri hvis det er glødepluggene som er årsaken... Batteriet er 3år gammelt, og vi målte at batteriet ga 12volt... Burde ikke bilen ha startet med startkabler hvis det bare var batteriet som var helt utladet? Takker for svar. Lenke til kommentar
Gagaa Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Må også nevne at det er veldig lite tegn til start på bilen når jeg bruker startkabler... Hører såvidt starteren. Men jeg vet at bilen får strøm, fordi det kablene blir varme og lyset i dashbordet blir lysere. Lenke til kommentar
Fire^^ Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Gammelt batteri på bilen? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei Gagaa! Velkommen som bruker av forumet. Dersom motoren går tregt med startmotoren, så har nok batteriet nådd pensjonsalder. (Det kan godt hende at et 3 år gammelt batteri har tatt kvelden. Dersom batteriet har blitt helt utladet + at du ikke lader det med batterilader, så har du gitt det en saftig knekk. Vanlige bilbatterier bør ikke lades ut mer enn til 70 %. (Truckbatterier er konstruert på en annen måte og tåler å bli ladet helt ut.) Pass på å lade batteriet med batterilader. Jeg var ute og kjørte i 1+0,5+1+0,1 time i dag. Ladet når jeg kom hjem og batteriet tok til seg strøm i en hel time. Dvs batteriet ikke var fulladet.) Det kan også hende at du har olje av dårlig kvalitet på motoren. Dette fører også at motoren går trengt ved lave temperaturer. Dette merkes ekstra godt i kombinasjon med dieselbil og dårlig batteri. Feilsøking: Mål batterispenning når du starter. Spenningen bør ikke synke mer enn til ca 10 V. Det kan godt hende at bilen som hjelper deg med startkabler også har dårlig batteri. Dersom startkablene blir varm, så er det et tegn på at de er av dårlig kvalitet og fører til treg start. Kjøp nye kabler med større tverrsnitt. tema har billigst batteri og de batteriene er gode. Du nevner glødeplugger og det kan hende at en eller flere glødplugger er gåent. Men usannsynlig. Uten glødeplugger start ikke bilen min under ca 0 C. Dersom du har fått start før i -15, så er nok de fleste glødepluggene på bilen din ok. Lenke til kommentar
Gagaa Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Hei, takk for svar! Bilen starter ikke i det hele tatt nå...Er helt død. Men ville ikke bilen ha startet selv om batteriet var helt ødelagt? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hei, takk for svar! Bilen starter ikke i det hele tatt nå...Er helt død. Men ville ikke bilen ha startet selv om batteriet var helt ødelagt? Hva mener du med at bilen ville startet selv om batteriet var helt ødelagt? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Prøv med et batteri fra en en annen bil så finner du fort ut om det er batteriet Lenke til kommentar
War Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 fordi jeg har ikke vært på noe ordentlig langtur etter den ble startet med startkabler, og jeg har bar Nei, du må lade batteriet med egen lader , bilkjøring klarer ikke å lade opp et batteri til bedre en det er når du startet. Helt flatt, starthjelp og du kjører til sloa så blir det ikke fult igjen. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 fordi jeg har ikke vært på noe ordentlig langtur etter den ble startet med startkabler, og jeg har bar Nei, du må lade batteriet med egen lader , bilkjøring klarer ikke å lade opp et batteri til bedre en det er når du startet. Helt flatt, starthjelp og du kjører til sloa så blir det ikke fult igjen. Eh hvorfor er det dyanmo på bilen. Såklart lades batteriet om du kjører et stykke. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Ja, men ikke høyere opp en det var, ikke nok futt i dynamoen. Er det flatt og du får starthjelp må man lade det opp med lader etterpå. Det holder ikke å bare kjøre en langtur for å lade batteriet ved hjelp av bilens dynamo. Her. Det står over alt, jeg har prøvd det selv. Naf sa det for noen dager siden, Falck og Viking også på nyhetene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 På mange biler gir laderegulatoren for lav spenning for at batteriet skal bli fulladet når det er kaldt. Derfor bør batteriet vedlikeholdlades noen ganger i løpet av vinteren med en batterilader, spesielt dersom bilen har mye småkjøring. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Det gjør jeg i dag. Er det noen her som bytter oljen til tynnere for å så bytte tilbake senere? EDIT: Det skal jeg neste år, koster jo bare oljeprisen, billigere en seig olje som tærer på batteriet og skaper trykk og oljelekasjer. Endret 9. januar 2010 av War Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Å bytte til tynnere olje om vinteren er nok ikke nødvendig. Ta f.eks en 5W plain olje (vinterolje, derav W-merking). På 0 grader blir testen som forteller om den skal merkes 0W, 5W, 10W, osv. gjort. Dersom den oppfyller kravene for 5W ved 0 grader, men ikke 0W på samme temperatur blir den merket 5W. Tar man da en 5W-40, så har den blitt kjørt igjennom akkurat den samme testen på samme temperatur for å kunne sette 5W-merket. Det betyr at på 0 grader skal en 5W og en 5W-40-olje ha akkurat samme specs. Derimot på 100 grader vil ikke en plain 5W-olje bli testet i det hele tatt. Den er da sansynligvis for tynn til å klare å smøre motoren korrekt (olja bare spruter av alt, renner ned i bunnpanna og legger seg ikke som en film slik den skal). Den andre merkingen på multigradolja, som er 40, betyr at den har akkurat samme egenskaper som en plain 40-olje ved 100 grader. Det betyr at olja tilpasser seg forholdene og er så tynn som kreves for oppstart, men så tykk at den smører motoren korrekt når den blir varm. Desverre er det slik at jo mer additiver som legges inn for å endre egenskapene basert på temperatur, jo mindre stabil er olja. Det betyr at en gammel 5W-40-olje kan likegodt være tilsvarende en 15W-20-olje (vill gjetting, vet ikke nøyaktig hvilken vei det vil gå) etter å ha vært i motoren for lenge. Det betyr at et oljeskift før vinteren kan være en meget god idè for å ha korrekt viskositet på olja uansett, men det er ikke nødvendig å bruke en "tynnere" olje. Den samme olja kan brukes på sommeren også, den vil da bare være tykkere på oppstart når temperaturen er høyere, og dermed smører den bedre fra start. Endret 9. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
War Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Da gjorde jeg rett , da jeg byttet olje i November for å ha ny olje om vinteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå