Gå til innhold

Kjøpe Onkyo TX-SR607EB hjemmekinoreceiver ? Anbefale mitt bruk?

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å kjøpe meg ein reciver, og vurderer denne sterkt. Er den et bra kjøp? Skal brukes til alt i grunn, musikk, spill og film/serier. Eg har to høgtalerar og ein 18" sub/bass som er laga av ein tidlegare PA (?) høgtalar.

Er det tilkobling for denslags sub med to vanlege ledningar som må skruvast fast?

Skal ikkje bruke meir enn 4 000 på forsterker, og den skal brukast i lang tid, også når eg flyttar heimefrå å kjøper egen tv.

Hadde satt stoooor pris på raskt svar! :)

EDIT: det er akkurat desse høgtalerane eg har som eg har tenkt til å bruke saman med den forsterkaren. Dette er pappa sine, og eg har ikkje peiling på kor mange watt etc dei er på. Er desse fortsatt gode? Pappa sa han betale rundt 40 000 for heile anlegget han kjøpte. Då sammen med forsterker, radio, cd og kasett spillet etc. Eller burde eg kjøpe nye høgtalerar òg?

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt veldig mye bra om den og det som er negativt er stort sett bagateller (kun analog til 720p/1080i oppskalering, irrelevant for min del, halvdårlig OSD og denslags)

Min kommer i morgen, WOHO! :)

Så vidt jeg har forstått er det kun subwoofer-tilkobling med RCA(?)-plugg (lilla).

En ellers så omfattende manual sier følgende om tilkobling av sub:

Using a suitable cable, connect the AV receiver’s PRE

OUT: SUBWOOFER to an input on your powered sub-

woofer, as shown. If your subwoofer is unpowered and

you’re using an external amplifier, connect the PRE

OUT: SUBWOOFER to an input on the amp.

The same signal is output from each jack.

Men det må vel gå an å få montert en slik plugg på kabelen?

EDIT: Og ja, de andre høyttalerne er vanlig stikke-inn-i-hull-og-skru-igjen-låsen. Men ikke suben altså.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

For 150 kr ville jeg veldig mye heller kjøpt fra komplett, som har den på lager, enn Dustin. Jeg har dessverre vært på den sure siden av Dustin sine "Beregnet levering"-sdatoer ;)

Litt lang sendetid er det også. Netshop klarte å sende meg høyttalere (i dag!) på nøyaktig én dag mindre enn Dustin klarte å sende meg receiveren (i morgen).

---

Men det skal jo nevnes at Dustin var veldig imøtekommende når jeg avbestilte høyttalerne pga. stadige utsettelser i leveringsdato. Fikk gratis frakt på receiveren som plaster på såret.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Hei, Onkyo TX-SR607 er et knallkjøp! Bruker den selv i TV-stua hjemme nå, og den matcher etter min mening typiske "10 000-kroner-bokser" for et par år tilbake på lyd, og overgår dem på funksjonalitet.

Som det nevnes over her så har receiveren har to RCA-utganger til sub, så du trenger en kabel med plugg som passer inn der. Høyttalerkablene kan "skrus" fast ja, uten behov for noen plugger.

Jeg kjenner dessverre ikke til de høyttalerne du nevner der, men regner med de vil funke helt fint på Onkyoen :)

Lenke til kommentar
slik ja, takk. Er det noko eg kan få tak i på bilteama o.l.? :)

nei det er ikkje ein aktiv sub vil eg tru. Har prøvd den i bilen, og då har eg plugga den i ein forsterkar. Trur det er basselementet i ein PA konserthøgtalar som har blitt byggd inn i ein basskasse.

Da må du skaffe deg en subforsterker av slik type http://www.mamut.net/dynabel/subdet784.htm, eller tilsvarende. Mulig du bør ha noe kraftigere til en såpass stor sub.

Lenke til kommentar
Okei, takk.

Blir sikkert å invistere i nye høgtalerar og ein aktiv sub seinare ein gong :)

Sikkert like lurt å investere i en ferdig aktiv sub ja.

Men, du kan definitivt nyte god filmlyd uten dedikert sub også, hvis frontene spiller endel bass. Du definerer bort suben i oppsettet på receiveren, så kjøres bassen til frontene isteden. Fungerte utmerket hos meg et par år før jeg skaffet sub.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Jau takk. Blir nok at eg brukar høgtalerane ja :)

Ein anna viktig ting eg lurar på, er om eg kan bruke høgtalerane frå det andre "anlegget*" mitt.

det er dette eg har, og ut frå kvar høgtalar er det to ledningar, som igjen splittast i to og så gjeng inn i spillaren. Er det mogleg å koble dei på den forsterkaren?

Jupp... husk bare å koble riktig slik at den ikke spiller i motfase.

Lenke til kommentar
Kan du forklare? :) Er heilt grønn på alt som har med anlegg å gjera...

Treng eg nokon overgangar, eller er det bare å "skr" dei fast på same måte som dei vanlege høgtalerane?

Skru dem fast som vanlig, men sjekk at får riktig polaritet (+ og -) fra høyttaleren til riktig uttak på forsterkeren.

Ledningene er sikkert merket på en aller annen måte.

Hvis ikke, sjekk med et 1,5V batteri: Når membranen baveger seg forover er plussledningen den du har koblet til pluss på batteriet.

Lenke til kommentar
Kan du forklare? :) Er heilt grønn på alt som har med anlegg å gjera...

Treng eg nokon overgangar, eller er det bare å "skr" dei fast på same måte som dei vanlege høgtalerane?

Skru dem fast som vanlig, men sjekk at får riktig polaritet (+ og -) fra høyttaleren til riktig uttak på forsterkeren.

Ledningene er sikkert merket på en aller annen måte.

Hvis ikke, sjekk med et 1,5V batteri: Når membranen baveger seg forover er plussledningen den du har koblet til pluss på batteriet.

ok, takk, får prøve det om eg går til innskaffelse av den :)

men ang. det du seier; er det då slik at to av dei skal inn på samma? Sidan det er tilsaman 4 tråder? (to ut av høgtalaren, som igjen splittast i to)

Lenke til kommentar

fordi den ikkje er på lager der eg kan handle, og den er heller ikkje på lager på nettet. Derfor + at eg har god erfaring med komplett :)

Grunnen til akkurat den modellen er at det er VELDIG mange som anbefalar den, at den er sjukt bra i forhald til pris, og den har mange rewards og bra reviews :)

Kan ikkje vente til den kjem..Nokon som veit kor høge "føtane" under forsterkaren er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...