gxi Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 De fleste biler har vel ikke akkurat noen "offisielle" jordingspunkter veldig tilgjengelig. De står under et eller annet, og dessuten betyr ikke det at det er grei kontakt fra skruen til chassis at det er kontakt fra klemma til startkabel til skruen.. Jordingspunktet som batteriet er koblet til er såpass nært batteriet vanligvis at det sansynligvis ikke vil gjøre noen forskjell i forhold til å koble direkte på batteriet. Fra div. installasjoner av lys og annet kraftig strømtrekkende har jeg opplevd å kunne få 1-2V spenningsfall mellom et jordingspunkt som ser ut som "solide greier", da kanskje med et eller annet originalt jordet til samme greia, etter å ha koblet til 10-20A. Bruker man et slikt jordingspunkt for startkabler kan man i verste fall ende opp med å ødelegge noe. I beste fall får man bare ikke start på motoren.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Er jo ikke verre enn å bruke samme jordingspunkt som batteriet hvis man ikke finner noe brukbart lenger unna. Er jo også litt rart om en relativt ny bil ikke skal starte i kulda. Da må det jo nesten være feil et sted. Kupélys har jo timere og utvendig lys alarm, så litt skal det jo til at man klarer å tømme batteriet på egenhånd. Er det ekstremt kaldt kan det jo være vanskelig å få liv i en dieselbil, men da hjelper nok ikke startkabler så mye på problemet. Er ikke reint få batterier vi skifter på jobb om dagen, for hender jo stadig at et og annet batteri fryser i stykker med kulda Ikke uvanlig å måtte bytte batteri på en 3 år gammel bil nå med denne "ekstreme" kulda heller, men en del av disse har vært starta med kabler/booster for å komme seg til verksted.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) De fleste biler har vel ikke akkurat noen "offisielle" jordingspunkter veldig tilgjengelig. De står under et eller annet, og dessuten betyr ikke det at det er grei kontakt fra skruen til chassis at det er kontakt fra klemma til startkabel til skruen.. Jordingspunktet som batteriet er koblet til er såpass nært batteriet vanligvis at det sansynligvis ikke vil gjøre noen forskjell i forhold til å koble direkte på batteriet. Tja, 20-30cm fra batteriet er da bedre enn ingenting. Er ikke reint få batterier vi skifter på jobb om dagen, for hender jo stadig at et og annet batteri fryser i stykker med kulda Ikke uvanlig å måtte bytte batteri på en 3 år gammel bil nå med denne "ekstreme" kulda heller, men en del av disse har vært starta med kabler/booster for å komme seg til verksted.. Batteriet fryser jo ikke før det nærmer seg utladet. Noen leverer jo biler med batterier på veldig lav kapasitet (30-40Ah), og er det mye småkjøring og veldig kaldt så kan det jo skje. Men trodde ikke det skjedde så mye på "nye" biler. Er det virkelig såpass mange biler som er innen 2-3 år gamle dere bytter batteriet på? Har to år gamle plugger og et batteri på over 7 år som sitter i bilen min, og selv i 27 kuldegrader starta det lett uten noen forvarming i stad. Er riktignok på 70Ah, så det hjelper vel en del kontra om det skulle vært et lite batteri. Endret 9. januar 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Bruk aldri startkabler uten overspenningsvern. Gjort dette en gang og det gikk heldigvis greit for meg, men har hørt så mange skrekkhistorier om dette. Merkelig, for det har ikke bilverkstedene.. jeg tok rotta på abs'en på konebilen ved bruk av startkabler (passat -94) dette ble ikke reparert, (mye penger, gammel bil) bilen er ennå i daglig bruk, men har vært uten abs de siste årene.. og hos meg er startkabler bannlyst. verkstedene sier vel ikke fra.... de tjener jo penger på det? Greit bilen er gammal, men skal den brukes, så kutter man ikke ned på sikkerheten. Hva med PKK (eu kontroll)? Man skal ikke få godkjent om ABS har feil. man kutter vel ikke sikkerheten med å kjøre uten abs? denne passaten er godkjent uten abs, bekreftelse fra møller at bremsene på denne er fullverdig selv om abs (elektronikken) er gåen. kan vel nevne at min sharan ikke ville bli godkjent uten abs.. den har ikke lastavhengig bremseregulator, her er det abs som regulerer bresekraften til bakhjulene. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Man kutter ned på sikkerheten ved å kjøre uten abs, uavhengig om bilen er godkjent uten. Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 uten abs gir kortere bremsestrekning men... med låste hjul er det jo ikke noe styring. og siden bilen er godkjent, har verken jeg eller kona betenkeligheter med å kjøre den. hvis det er andre som låner bilen, blir de opplyst om at abs er ute av drift. On Topic det finnes ikke startkabler i bilen Lenke til kommentar
halaa Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 det er sikringa som er gått på min sjekka det i dag. er det lurt å kjøpe dynamo fra biltema forresten? koster 2700 hos mekonomen, bilen er ikke verd å bruke mye penger på er en gammel bil. tenkte å kjøpe en slik universal dynamo fra biltema 850 kr. finnes hos høggeren og , men man vet ikke hvor lenge dom holder. Hvis dynamoen IKKE lader nok, så kan det hende det holder å bytte bare laderegulatoren snakket om det med en fyr på verksted om dom kan fikse dynamoen som er på bilen, sa at det kan bli enda dyrere enn å kjøpe en ny dynamo. skal spørre det igjen når jeg lever bilen på verksted. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 uten abs gir kortere bremsestrekning Det gjelder vel stort sett ikke på så veldig mange underlag. Dog, kjører man ut og/eller kolliderer med noe kan man jo si det gav en kortere bremsestrekning. Allerede for 10 år siden kunne man se at ABS på alle hjul kunne gi en reduksjon på bremselengde på opptil 20%, og man registrerte at ulykkesstatistikken gikk ned samtidig som biler med ABS økte. Systemene har jo blitt forbedret noe i løpet av de siste 10 årene også, så det er nok ikke ofte man vil se at ABS sørger for økt bremselengde. Kjører man rundt med slikevrangforestillinger er det ikke rart det har lett for å bli ulykker i vinterhalvåret. Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 uten abs gir kortere bremsestrekning Det gjelder vel stort sett ikke på så veldig mange underlag. Dog, kjører man ut og/eller kolliderer med noe kan man jo si det gav en kortere bremsestrekning. Allerede for 10 år siden kunne man se at ABS på alle hjul kunne gi en reduksjon på bremselengde på opptil 20%, og man registrerte at ulykkesstatistikken gikk ned samtidig som biler med ABS økte. Systemene har jo blitt forbedret noe i løpet av de siste 10 årene også, så det er nok ikke ofte man vil se at ABS sørger for økt bremselengde. Kjører man rundt med slikevrangforestillinger er det ikke rart det har lett for å bli ulykker i vinterhalvåret. det er slett ikke noe vrangforestilling å tro det... sitat Det er en alvorlig feiloppfatning hvis bil førerne tror at hovedformålet med ABS-bremser er å redusere stopplengden (Kahane 1994). ABS-bremser gir bare en vesentlig reduksjon av stopplengde under visse veg- og føreforhold, mens stopplengden øker under andre forhold. Hoved formålet med ABS-bremser er ikke å redusere stopplengden, men å for hindre skrens, tap av styrbarhet og kontroll som følge av låste hjul ved hard bremsing. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det at du henviser til en 16 år gammel kilde sier sitt for min del. Utviklingen står ikke stille. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) For folk flest, så reduserer nok ABS bremselengden. Dette er fordi det hindrer at hjulene låses. Kjenner du derimot bilen, og klarer å bremse maksimalt uten at dette skjer, så vil bremselengden utvilsomt bli kortere. Endret 10. januar 2010 av Tee-Zee Lenke til kommentar
fd2000 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Ved kobling av startkabler settes PLUSS "klypene" på først og avslutter med MINUS mot det kjøretøy som skal ha hjelp. Fra et dødt batteri er det skjelden noe eksplosiv avgass, sett gjerne kabelen til gods men da på motoren og ikke i karosseri. Ved feil på elektronikk, strømbrukere etc : Sjekk først jordingspunktene på minuskabelene fra batteriet - ikke uvanlig at det er dårlig kontakt der og det gir feilmeldinger fra elektronikken. PS: ABS og andre elektroniske stylter gjør nok helt klart en bedre jobb en hvermansen (tenker ikke bare på Ola Normann her) i en kritisk situasjon Vi "verdensmestre" derimot klarer oss helt sikkert bedre på egen hånd Endret 10. januar 2010 av fd2000 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 For folk flest, så reduserer nok ABS bremselengden. Dette er fordi det hindrer at hjulene låses. Kjenner du derimot bilen, og klarer å bremse maksimalt uten at dette skjer, så vil bremselengden utvilsomt bli kortere. Det hjelper fint lite om man kjenner bilen dersom friksjonen er ulik på hver av dekka. Dersom det er isete i det ene hjulsporet og man må nødbremse vil jo bilen få sleng dersom hjulene blokkeres. ABS systemet utfører mange kalkulasjoner i sekundet og bremser hvert hjul uavhengig av hverandre. Det vil aldri en fører klare, ettersom det er både teoretisk og praktisk umulig. Så da er man tilbake på at et moderne ABS system under de fleste forhold vil sørge for redusert bremselengde. De færreste vil nok klare å tenke klart i en nødsituasjon uansett. Å øve på en bane er jo noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå