Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Starta bilen med startkabel og ødelagt alt.


halaa

Anbefalte innlegg

hei

Først prøvede å starte bieln med en gammel of sliten startkabel som jeg pleide å bruke det gikk ikke og startkabelen røk. gikk på Torshov for å kjøpe ny, den ene var 200 og den andre 300 fyren på butikken anbefalte den som var litt tykkere og sterk fordi hvis en startkabel er klarer ikke å starte bilen eller noe sånt da kan den god ødelegge elektriske greia på bilen sa han, men likevel kjøpte jeg den som var litt billig fikk ikke starte bilen igjen og den begynte å røke og. gikk på butikken igjen og kjøpte den som jeg skulla ha kjøpt første gang. starta bilen, men så fort jeg slapp gassen døde bilen igjen (prøvede felere ganger), gikk og kjøpte ny batteri starta bilen, sjekket dynamoen NEI den lader ikke. men nå er det ikke bare det

 

AC-en blåser ingenting verken kald eller varm luft helt død, nær, fjeærn og kupe lys lyser eller virker ikke, lysene på dashbordet lyser veldig svake, ABS varselen lyser. Alle de der virket helt greit for jeg prøvde med startkabelen i dag.

 

kan noen foklare hva som er skjedd og hvor mye må jeg ut med for å fikse alt igjen.

 

takker

 

bilen er hyundai accent 96 gått 215000km.

Endret av halaa
Videoannonse
Annonse
hei

Først prøvede å starte bieln med en gammel of sliten startkabel som jeg pleide å bruke det gikk ikke og startkabelen begynte å smlete. gikk på Torshov for å kjøpe ny, den ene var 200 og den andre 300 fyren på butikken anbefalte den som var litt tykkere og sterk fordi hvis en startkabel klarer ikke å starte bilen eller noe sånt da kan den god ødelegge elektriske greia på bilen sa han, men jeg kjøpte den som var litt billig fikk ikke starte bilen igjen og den begynte å smelte og. gikk på butikken igjen og kjøpte den som jeg skulla ha kjøpt første gang. starta bilen, men så fort jeg slapp clutchen døde bilen igjen (prøvede felere ganger), gikk og kjøpte ny batteri starta bilen, sjekket dynamoen den lader ikke. men nå er det ikke bare det

 

AC-en blåser ingenting verken kald eller varm luft helt død, nær, fjeærn og kupe lys lyser eller virker ikke, lysene på dashbordet lyser veldig svake, ABS varselen lyser. Alle de der virket helt greit for jeg prøvde med startkabelen i dag.

 

kan noen foklare hva som er skjedd og hvor mye må jeg ut med for å fikse alt igjen.

 

takker

 

bilen er hyundai accent 96 gått 215000km.

 

 

Det beste vil være og levere bilen inn på nermeste verksted. Der vil de finne ut hva feilen er og de vil kunne reparere det som evt er feil på bilen din.

Det kan være batteriet som er veldig dårlig. Dersom det er helt elendig (dvs. enten ødelagt eller bare helt utladet) vil generatoren ikke lade når turtallet er lavt (tomgang). Å få ladet opp batteriet med en batterilader eller bytte det kan nok hjelpe. Batteriet vil stjele omtrendt all strøm som generatoren klarer å lage, og derfor fungerer bilen ellers veldig dårlig selv om generatoren lader litt.

Vis den bare starter og dør, så høres det jo ikke ut som batteri? :S Tipper du tok hjernen eller skadet isåfall noe elektrisk. Bruk aldri startkabler uten overspenningsvern. Gjort dette en gang og det gikk heldigvis greit for meg, men har hørt så mange skrekkhistorier om dette.

Bruk aldri startkabler uten overspenningsvern. Gjort dette en gang og det gikk heldigvis greit for meg, men har hørt så mange skrekkhistorier om dette.

 

Merkelig, for det har ikke bilverkstedene..

 

jeg tok rotta på abs'en på konebilen ved bruk av startkabler (passat -94)

dette ble ikke reparert, (mye penger, gammel bil)

bilen er ennå i daglig bruk, men har vært uten abs de siste årene.. og hos meg er startkabler bannlyst.

 

verkstedene sier vel ikke fra.... de tjener jo penger på det?

Står i boka til min 2009-modell hvordan man bruker startkabler, og da beskrevet rekkefølge for hvordan det skal gjøres (står bl.a at kablene skal kobles direkte til polene på batteriet, og den siste kabelen som man kobler til skal være en av batteripolene på "min" bil). Det at det står der betyr jo nødvendigvis at det ikke skal være skadelig.

 

Direkte fra instruksjonsboka til bilen min:

post-19072-1262971216_thumb.png

Endret av gxi

det er sikringa som er gått på min sjekka det i dag.

 

er det lurt å kjøpe dynamo fra biltema forresten?

koster 2700 hos mekonomen, bilen er ikke verd å bruke mye penger på er en gammel bil. tenkte å kjøpe en slik universal dynamo fra biltema 850 kr.

 

finnes hos høggeren og , men man vet ikke hvor lenge dom holder.

Endret av halaa
Står i boka til min 2009-modell hvordan man bruker startkabler, og da beskrevet rekkefølge for hvordan det skal gjøres (står bl.a at kablene skal kobles direkte til polene på batteriet, og den siste kabelen som man kobler til skal være en av batteripolene på "min" bil). Det at det står der betyr jo nødvendigvis at det ikke skal være skadelig.

 

Direkte fra instruksjonsboka til bilen min:

Første gang jeg har sett at noen vil at man skal koble begge kablene på batteripolene i bilen. Jordingskabelen skal jo kobles lengst mulig vekk fra batteriet på et jordingspunkt for å unnga at en gnist kan antenne knallgassen som dannes ved lading (av tradisjonelle blybatterier). Er man riktig uheldig kan det jo smelle skikkelig.

Endret av >Jonas<
det er sikringa som er gått på min sjekka det i dag.

 

er det lurt å kjøpe dynamo fra biltema forresten?

koster 2700 hos mekonomen, bilen er ikke verd å bruke mye penger på er en gammel bil. tenkte å kjøpe en slik universal dynamo fra biltema 850 kr.

 

finnes hos høggeren og , men man vet ikke hvor lenge dom holder.

 

Hvis dynamoen IKKE lader nok, så kan det hende det holder å bytte bare laderegulatoren ;)

Bruk aldri startkabler uten overspenningsvern. Gjort dette en gang og det gikk heldigvis greit for meg, men har hørt så mange skrekkhistorier om dette.

 

Merkelig, for det har ikke bilverkstedene..

 

jeg tok rotta på abs'en på konebilen ved bruk av startkabler (passat -94)

dette ble ikke reparert, (mye penger, gammel bil)

bilen er ennå i daglig bruk, men har vært uten abs de siste årene.. og hos meg er startkabler bannlyst.

 

verkstedene sier vel ikke fra.... de tjener jo penger på det?

 

Greit bilen er gammal, men skal den brukes, så kutter man ikke ned på sikkerheten.

 

Hva med PKK (eu kontroll)? Man skal ikke få godkjent om ABS har feil.

Første gang jeg har sett at noen vil at man skal koble begge kablene på batteripolene i bilen. Jordingskabelen skal jo kobles lengst mulig vekk fra batteriet på et jordingspunkt for å unnga at en gnist kan antenne knallgassen som dannes ved lading (av tradisjonelle blybatterier). Er man riktig uheldig kan det jo smelle skikkelig.

 

Dette stusset jeg også på. Knallgass og gnister kan være ekstremt farlig. Jeg har ikke veldig lyst til å få batterisyre i øynene...

 

Koble minuskabelen i din bil til motorblokka eller ulakkert karosseridel for sikkerhets skyld.

Står i boka til min 2009-modell hvordan man bruker startkabler, og da beskrevet rekkefølge for hvordan det skal gjøres (står bl.a at kablene skal kobles direkte til polene på batteriet, og den siste kabelen som man kobler til skal være en av batteripolene på "min" bil). Det at det står der betyr jo nødvendigvis at det ikke skal være skadelig.

 

Direkte fra instruksjonsboka til bilen min:

Første gang jeg har sett at noen vil at man skal koble begge kablene på batteripolene i bilen. Jordingskabelen skal jo kobles lengst mulig vekk fra batteriet på et jordingspunkt for å unnga at en gnist kan antenne knallgassen som dannes ved lading (av tradisjonelle blybatterier). Er man riktig uheldig kan det jo smelle skikkelig.

Altså, dette er hentet fra instruksjonsboken til bilen min, og forklarer hvordan det skal kobles dersom min bil skal startes. Problemet med "jording langt unna" er at man trenger et jordingspunkt man kan være helt sikker på at virker, og da må man se i instruksjonsboken evt. om det er noe punkt da som er "godkjent" for dette. Å bruke feil jordingspunkt, eller et punkt som ikke er god jord, kan skape reverserte spenninger som kan skade elektronikken. Det eneste punktet man kan være 100% sikker på at man ikke skaper reverserte spenninger er akkurat direkte på batteripolene.

 

Kan nevne at på min bil er batteriet under et plastdeksel som alt annet, og jeg kan tenke meg at det ligger noe ventilasjonsslanger eller at batteriet er forselget (aldri sjekket) fra det slik at det ikke er noen fare for at gass skapes over batteriet. Poenget mitt var bare å vise at selv helt nye biler kan startes med startkabler, bare man følger instruksjonen som gis fra bilprodusenten.

 

Å finne ulakkert chassis på en nyere bil kan man bare glemme. Jeg har selv prøvd å starte en 1997-modell (tidligere bil jeg hadde) fra div. "jordingspunkter" jeg fant på toppen av motoren (alutopp).. var ikke sjanse engang, ble aldri god nok kontakt. Måtte direkte på batteriet for at det skulle være noen mulighet. Er nok oksidering og dritt som havner som en film over hele blokka som sørger for at koblingen til startkabelen aldri får god nok kontakt til å starte motoren.

Endret av gxi

Er jo ikke verre enn å bruke samme jordingspunkt som batteriet hvis man ikke finner noe brukbart lenger unna. Er jo også litt rart om en relativt ny bil ikke skal starte i kulda. Da må det jo nesten være feil et sted. Kupélys har jo timere og utvendig lys alarm, så litt skal det jo til at man klarer å tømme batteriet på egenhånd. Er det ekstremt kaldt kan det jo være vanskelig å få liv i en dieselbil, men da hjelper nok ikke startkabler så mye på problemet.

Endret av >Jonas<

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...