Gå til innhold

Mye fett kun greit ved lite karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Har lest en del i det siste rundt det å kutte karbohydrater, for å øke fett og proteininntaket isteden. Skal hjelpe på mye, og det har det for min del gjort også. Større muskler, mindre fett, og et langt mer stabilt blodsukker. I tillegg til at søthungeren mirakuløst er blitt borte. Når en tenker over det er dette en bedre tilnærming til et godt kosthold slik jeg ser det. Vi spiste ikke brød og pasta i steinalderen, men heller kjøtt med mye fett og proteiner, og frukt/bær/nøtter.

Men, så har jeg lest enkelte steder at en økning av fettintaket kun bør gjøres ved drastiske kutt i karboinntaket. Altså at det ikke er noe som heter litt mer fett, og litt mer karbohydrater. Det er enten mye mer fett, og mye mindre karbohydrater. Eller så kan du risikere at kombinasjonen av fett og karber gjør at kroppen binder mer av maten til fett. Eller noe i den duren.

For mitt vedkommende ligger jeg på ganske nøyaktig 100 karber (5 knekkebrød, en matboks med grønnsaker, halvliter h melk, par never nøtter, og noen klementiner) om dagen. Resten er deilig fett og proteiner. Dette har funket bra hittil, men så er det ikke mer enn en drøy uke siden jeg gikk inn for å øke fettinntaket.

Er det sant det diverse folk og sider påstår, at man bør kutte karbohydratinntaket drastisk (20-50g dagen har jeg hørt) om en skal øke fettinntaket, eller er dette bare bullshit? Isåfall, får jeg i meg for mye karbohydrater til å gomle feite pølser, h melk, fløte, mye ost og nøtter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller så kan du risikere at kombinasjonen av fett og karber gjør at kroppen binder mer av maten til fett

Det er helt på jordet.

Grunnen til at du ikke kan øke begge er at da blir det formye kcal.

Du går ikke mer opp eller ned i vekt om du kjører lavkarbo eller ikke på samme kcalnivå.

Eneste forskjellen vil være hvordan du føler deg og hvordan du presterer på trening.

Det er insulinresponsen som bestemmer hvordan du reagerer på lavkarb/høykarb.

Fungerer du bra på lavkarb så er det ikke vits i å kjøre høykarb og motsatt.

Det er også verdt å merke seg at lavkarb under 70-100g ikke lønner seg for de fleste som trener, før neste trening burde glykogenlagrene være fulle igjen så det ikke skal gå utover treningen.

På en deff forbrenner du ikke ett gram mer fett om man velger en lavkarb på samme kcal-nivå.

Kutter du i fettet eller i karben erstatter du de samme kcal i den andre du øker.

Proteinen er stabil 2.2g pr kg på bulk og 3g pr kg på deff.

Øke fettinntaket betyr ikke å gomle pølser og drikke fløte dagen lang.

Det er snakk om mandler, mtcolje, olivenolje, rapsolje ,vitaolje,peanøtter, cashewnøtter, valnøtter, pistasjenøtter, peanøttsmør ,avocado , cottage cheese ,egg , fett i fisk osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Flotters :) For all del, jeg sitter ikke å gomper pølser med fløte hele tiden. Det går mest i nøtter (og da alle slag),h melk, ost, oljer, ekstra mye fett når jeg steker, egg, og fett kjøtt. Eneste er vel den fisken som jeg burde fått i meg mer av.. Er det hold i "tatt for mye møllers tran" uttrykket, eller er det lov å ta mer enn 1-2 ss om dagen?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Spiser du fet fisk dropper du "tranen" den dagen.

Egg og nøtter er ikke fyfy-fett, jeg bruker pianøttsmør og mandler nå i de fleste av dagens måltider.

Man blir ikke fet av fett, spiser man 100% av kcal sine på en deff fra fett vil man gå ned like mye i vekt.

Samme med karbohydrat.

Bakdelen er jo at det ikke hadde vært noen protein, mistet muskelmasse og følt deg dårlig.

Lenke til kommentar

Les boken anabolic diet (finnes i to varianter, bodybuilding og powerlifting) eller så kan du lese metabolic diet som går på det samme.

Alt du trenger å vite om å bygge muskler og smelte fett under en lavkarbo diet.

La oss si at du skal ha 3000kcal om dagen, da kan du ha det i en slik ordning, %60-80 fett, %20-40 proteiner, maks 30g karbohydrater i hverdagene, så %60 karbohydrater og %30 fett og %10 proteiner i helgene.

Litt uenig med War at lav-karbo gir samme virking til muskler som høy-karb. Flere studier viser at på et kosthold med mye fett så kan kroppen øke Testosterone, Growth Hormone og islun. De tre store innenfor muskelbyggnign. Men alt i et så hjelper lav-karbo diet lite hvis du ikke klarer å gjøre noe på treningen.

For mye karbohydrat betyr for høyt insulin og ergo, for lite glukagon. Insulin er et anabolt hormon, men for et høyt insulin gjør at kroppen ikke lager særlig med veksthormon. Et motsatt kosthold, som inneholder ganske lite karbohydrater, kanskje rundt 50 om dagen, vil gjøre at kroppen holder et lavt, jevnt insulinnivå, som frisetter kroppens evne til å bygge veksthormoner

- Tarzan99 på forumet

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Litt uenig med War at lav-karbo gir samme virking til muskler som høy-karb

Var vel ikke akkuratt det jeg sa?

99% av det jeg skriver om over er på deff.

Ting blir ikke bra pga det står i en bok og er det noen som trener og spiser feil så er det bodybuildere.

Gener + dop , og de er store tross av og ikke på grunn av programmet og kosten sin.

De aktuelle bøkene er lest, det er testet i alle mulige varianter fra 0 til 1000g karbo og den beste måten så langt er H&F c (advanced) med justeringer etter treningsform.

Labresultater betyr ingen ting,* det man lærer når man tester ut som teller.

99,999999999% av forskningen på trening gir liten mening da man for eks bruker folk som har trent på den og den måten, nybegynnere, selvraportering om matinntak osv.

Det er veldig lite på rene kropper som trener optimalt og har trent en stund.

*For eks myse, i forsøk viser det best opptak.

Hva gjør produsentene da? Selger bare mysepulver og reklamerer med høyest opptak.

Men i virkeligheten er 50/50 bedre.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Øke fettinntaket betyr ikke å gomle pølser og drikke fløte dagen lang.

Det er snakk om mandler, mtcolje, olivenolje, rapsolje ,vitaolje,peanøtter, cashewnøtter, valnøtter, pistasjenøtter, peanøttsmør ,avocado , cottage cheese ,egg , fett i fisk osv.

Er helt uendig. Du finner ikke en forskningsrapport i dag som sier at å goble pølse og å drikke følte er usundt for deg, hjertet forbrenner mer eller mindre utelukkende av mettet fett og dette med at "mettet gir deg høyt kolesterol og skaper hjerteproblemer" er innen forskningsverden long gone. Så vidt jeg har skjønt det skal du få i deg de omega 3 og 6 (kanskje også 9 også, litt usikker) fettsyrene skal ting være i ordnen, resten av fettet skal du hive i deg for å forhindre at karboene tar turen inn.

De aktuelle bøkene er lest, det er testet i alle mulige varianter fra 0 til 1000g karbo og den beste måten så langt er H&F c (advanced) med justeringer etter treningsform.

Labresultater betyr ingen ting,* det man lærer når man tester ut som teller.

99,999999999% av forskningen på trening gir liten mening da man for eks bruker folk som har trent på den og den måten, nybegynnere, selvraportering om matinntak osv.

Det er veldig lite på rene kropper som trener optimalt og har trent en stund.

Litt usikker på hva du mener. Mener du at forskningsrapporter er totalt feil uansett og at man man på se hvordan man reagerer selv på kostholdet? Hvorfor skal ikke forskning klarer å gi et lite svar på hvordan man skal spise?

Lenke til kommentar
Men du forbrenner ikke mer fett en en som spiser like mange kcal i bare karb.

Kcal-underskudd er kcalunderskudd.

Mulig jeg missforsto deg, men spiser du mindre karbohydrater vil jo kroppen dra større nytte av fettet for å opprettholde det forbruket det trenger. En som går over til å spise mindre karbohydrater vil forbrenne mer fett.

Lenke til kommentar

Nei, kcalunderskuddet vil kroppen kreve, spiser du 1400kcal og kroppen trenger 2000 vil den ta resten fra fett/masse/glykogenlagre avhengig av trening osv.

Uansett hva du har spist rent teoretisk.

Trener man ikke eller har lite protein vil den også ta mer av massen.

Det er et kcal-underskudd, det må dekkes.

Hva mener du kroppen tar av om man spiser like mye men mer karb?

Lavkarb eller ikke har flere fordeler og bakdeler.

Man kan for eks ikke trene like hardt uten glykogenlagre osv.

Men uten glykogenlagre kan ikke kroppen hente energi derifra.

For oss som trener kan man utnytte effektene fra begge deler.

I for eks H&F C-A kan man ha lavkarb halve dagen osv, så vil man få fordelene med lavkarb og fordelene med oppdeling av protein/mengde.

På toppen av det hele bestemmer insulinfølsomheten hvilken måte man burde velge.

Velger man det som er feil for sin kropp akkuratt nå så blir totaleffekten dårligere ved at man er trøtt/slapp/trener dårligere.

Her er fra H&F CA

En annen positiv effekt av å utsette gjenoppfyllingen av glykogenlagrene er en økning i fettoksidasjon, som kombinert med økt fettmobilisering fra treningsøkta gir mer fett tilgjengelig som energisubstrat. Begrenser du fettinntaket (og kaloriene) kan du altså oppnå en fettreduksjon.
Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...