Gå til innhold

Hjelp med å spise riktig

Anbefalte innlegg

Heisann du...

Som så mange andre, så er jeg for tjukk! Og jeg trenger hjelp til å vite hva jeg skal spise, eller få en bekreftelse på at jeg spiser riktig. Jeg tar gjerne imot råd om måltider som er bra for meg.

Først, så vil jeg legge ut bilde av hvordan jeg så ut for 4 år siden, og slik jeg vil mer tilbake til da...

Jeg er en gutt, 23 år, 179cm høy og veier inn på rundt 93kg. Har trent litt, så alt er ikke fett, men altfor mye!

562628.jpeg

Okei... Der veide jeg sikkert 80 eller noe... Legg merke til kinn og hake partiet.

562632.jpeg

Det var andre boller ja.... I hvertfall fått i meg endel boller... :(

Men, jeg tror å vite at hvis jeg skal oppnå min riktige vekt, så må jeg ha riktig kosthold.

Så under lister jeg opp det jeg vanligvis spiser til de forskjellige måltidene. Dette er på ingen måte det jeg spiste for to måneder siden, da var det mer fett og sukker! Vil gjerne ha innspill på dette.

Jeg veier ingenting av det jeg spiser, bør jeg det? Teller heller ikke kalorier. Hvor mange kalorier skal jeg egentlig ha for å gå ned litt?

Jeg jobber på kontor, sitter mye forran tv og pc hjemme, men er ute å går en tur hver dag, og har en romaskin som snart kommer i hus (har akkurat flyttet).

Blir garantert mer gåing/løping når det ikke er liten kuling og -20 ute!

Lister opp alternativer under vært måltid, spiser jo ikke det samme hver dag.

Frokost 07.00

- To knekkebrød med ost og skinke (wasa multigrain)

- Havregrøt med melk (laktoseredusert)

- Frokostblanding med melk (laktoseredusert)

- To egg og stekte potetterninger og løk

Lunch 12.00

- Rester fra middag

- Salat med tunfisk, skinke eller grillet gylling

- Tre knekkebrød med skinke og ost (wasa multigrain)

Middag 16.30

- Kyllingfillet med ris og grønnsaker/salat (fullkornsris)

- Wok med grønnsaker og magert svinekjøtt/kylling og ris (fullkornsris)

- Gryterett med magert kjøtt og ris (fullkornsris)

- Laks med potetbåter stekt i ovn og salat

- Hjemmelaget pizza eller taco i helgene

- Pølsegryte med grønnsaker og ris (fullkornsris og helst kyllingpølser)

Kveldsmat 20.30

- Knekkebrød med pålegg (ikke nødvendigvis skinke og ost...)

- Nøtter

- Mandarin

- Potetgull og sjokolade i helgene :p

Drikker gjerne vann eller kakao til måltider ellers. Har vært hard på brusflaska, men må/skal/har sluttet med det...

Spiser gjerne en mandarin eller yoghurt mellom frokost og lunch, og lunch og middag også.

Innspill? Spise mer, mindre, sunnere, mer fett, mindre fett, gå mer, mer egg, mindre knekkebrød ++ ?

Her er litt bilder av maten min de siste dagene:

562646.jpeg 562648.jpeg 562649.jpeg

Takker for alle svar! Vær så snill og ikke identifiser meg! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det er jo Lars!

Hehe, tuller med deg :p

For å gå ned i vekt så er det kaloriunderskudd og holde seg aktivt (3-4 intevaller i uken og styrktrening).

Kaloriunderskudd er å forbrenne mer enn du spiser, det gjør du enkelt med å regne ut kalorier på diverse matvarer og se hvor mye du kommer på en dag. La oss si at din BMR er 3000kcal om dagen, trekker du %20 fra 3000kcal så er det ditt kaloriunderskudd.

Kostholdet ditt ser faktisk ganske bra ut, bare kutt ut kakoen og drikk vann.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Ja, skal kutte ut kakaoen. Er mest kald kakao til frokost, og varm på jobb... Drikker jo ikke kaffe så.

Fint at det er bra. Fant en SIDE i stad der jeg plottet inn dataene, så kom det ut at mitt kaloriinntak bør være 2318 kalorier hvis jeg ikke skal opp eller ned i vekt. Fat loss kom på 1854 kalorier.

Så da må jeg altså til å veie mat og regne kalorier... :p

Har faktisk planer om å få kjøpt meg en BENK + POWERCAGE, som jeg kan ha hjemme, så kan jeg i hvertfall gjøre baseøvelsene. Trenger jo selvfølgelig et VEKTSETT også da.

Jøss, er ikke så fælt dyrt for apparater man kan ha mye gøy med altså.

edit: og btw, så avslører brukernavnet mitt ganske lett det egentlig navnet mitt ;)

Jeg er også glad i tunfisk, kanskje det blir en boks tunfisk til kveldsmat i dag :)

Endret av jale
Lenke til kommentar

Vekttap er relativt og kan gjøres på mange måter.

Tips fra meg selv; ikke forhast deg, ikke sett urasjonelle mål og belønn deg selv (trenger ikke å være mat, men andre ting som skaper hygge) når du oppnår et hvist vekttap.

Spise tips:

Nok proteiner - for å opprettholde mest mulig muskelmasse ved tap av vekt.

Fett - Fisk og avocado (essensielle fettsyrer) og egg er genialt, ikke vær redd for mettet fett.

Moderat med karbohydrater, gir trøkk i forkant av treningsøkta og smaker godt (!)

Pass på å heller ikke trene for mye, 3-4 intervaller + styrketrening i uka hørtes ekstremt ut med tanke på at du ligger på energiunderskudd.

Prøv heller med 3 fullkropps styrkeprogrammer og 1 intervall økt.

Og husk, ikke forhast deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...