Miss_Sanner Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 litt ny på det her. driver jo å laster ned en driver for pc'n min. og da ble jo den gamle avinstallert. men hva er det en driver egentlig bokstavelig gjør? er det noen spesielle programmer som kan bli borte? (ikke at det gjør noe).. og hva er forskjellen på en driver og ett skjermkort? henge de to der sammen? siden jeg har problemer med skjermkortet mitt og har fått beskjed om å laste ned en driver, så lurer jeg bare ) Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 A driver is software that allows your computer to communicate with hardware or devices. Without drivers, the hardware you connect to your computer—for example, a video card or a webcam—will not work properly. Link Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) En driver sørger for at hardwaren i pcen din fungerer som det skal. For eksempel trenger et webkamera en driver for å vite hva det skal gjøre, skjermkortet trenger en driver for å vise (optimalt) bilde osv. Edit: Litt for sen Endret 7. januar 2010 av Eksentron Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 En driver er programvaren mellom maskinvare og operativsystem tror jeg Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Uten drivere: For å bruke et skjermkort, må et program kommunisere direkte med maskinvare. Ettersom alle produsenter produserer forskjellig maskinvare, må det skrive kode for hvert produkt som programmet skal støtte. For å trekke noe moderne 20 år bakover i tid: Hvis Quake 4 skal støttte 3D aksellerasjon, må det skrives kode spesifikt for nVidia kort hvis Quake 4 skal støtte nVidia og tilsvarende for andre skjermkortprodusenter. Med drivere: For å bruke et skjermkort, må et program kommunisere med drivere. Driverne igjen kommuniserer med hardwaren. Nå er det driverne som bestemmer hvordan programmer skal kommunisere med hardware, og en nVidia driver gjør at et program vil kunne støtte nVidia kort uten å måtte programmeres spesifikt for dette kortet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 GeirGrusom: Det du beskriver her er vel strengt tatt bare forskjellen med og uten modulære drivere, dvs et fast API. For 20 år siden fantes ikke slike API. I Windows er programmer tvunget til å bruke drivere, for det er ikke direkte tilgang til hardware. I DOS hadde hvert tekstbehandlingsprogram sitt eget sett med drivere, fordi DOS ikke har støtte for skrivere innebygd i OS. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Bruker du en driver hvis du skriver til skjermkortets minneadresse eller kaller et hardware interrupt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Nei, det har du rett i. Det kan du få tilgang til i user space. Men mye hardware bruker I/O porter. Er ikke mye man kan gjøre av lavnivå funksjoner mot diskkontroller eller f.eks viftestyring på HK, direkte fra en applikasjon. Regner med at du kan dette minst like bra som jeg, antagelig bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå